Европейският съюз публикува регламент в Официалния си бюлетин, в който се съдържа възможно най-изчерпателният списък на авиокомпаниите, които от 2012 г. ще трябва да въведат ограничения върху емисиите си на въглероден диоксид, за да могат да летят до Европа, предадоха световните агенции.

Списъкът включва близо 4000 компании, сред които Луфтханза, Ал Италия, Кантас, Ю Ес еъруейс и др, както и производителите на самолети като Еърбъс и Дасо.

Списъкът се публикува според нова европейска директива, приета през януари тази година въпреки протестите на Международната организация за гражданско въздухоплаване и Международната асоциация за въздушен транспорт.

Според тази директива от 1 януари 2012 г. всички авиокомпании, независимо дали са европейски или не, които действат в ЕС, ще трябва да наложат таван на емисиите си на въглероден диоксид и да се включат в Схемата за търговия с вредни емисии на ЕС. Таванът на въглеродните емисии ще бъде фиксиран на 97% от референтно годишно ниво, калкулирано на базата на средното количество на вредните емисии за периода 2004 -2006 г.

Според този списък към всяка авиокомпания е прикрепена страна членка, пред която авиокомпанията ще трябва в идните няколко седмици да разясни подробно как смята да калкулира и въвежда ограничения на вредните си емисии. В последствие от тази страна авиокомпанията ще купува и правото да замърсява с вредни емисии.

Подобен списък беше изготвен още през февруари, но после в него бяха внесени изменения и той беше удължен. Международната асоциация за въздушен транспорт все още вижда обаче доста странни неща в списъка. Така например в него фигурират американската компания Върджин Америка и новозеландската компания Еър Нелсън, които изобщо не летят до Европа.

Европейската комисия, подложена на силен натиск, ще оповести през есента тавана за емисиите на въглероден диоксид, който ще бъде наложен на сектора на въздухоплаването през 2012 г. Годишно секторът е източник на 216 милиона тона въглероден диоксид, показват средните данни за периода 2004 - 2006 г. Това ще означава, че таванът на емисиите от 2012 г. ще бъде фиксиран на 210 милиона тона. Според Международната асоциация за въздушен транспорт тези цифри са подценени с 10 процента.

Източник: БТА