Детройт, който е считан за люлката на щатската автомобилна индустрия, а преди време беше четвъртият най-голям град по населението в страната, обяви фалит вчера.

Фалитът, който беше потвърден от официалните лица, след като за него информираха щатските медии, е най-големият общински фалит в историята на САЩ по размер на задълженията, пише New York Times.

“Това е трудна стъпка, но е единствената възможност за решаването на проблем, който се формира от шест десетилетия насам,” е заявил губернаторът на Мичиган Рик Снайдер.

Данните за това колко точно са задълженията на Детройт обаче се различават, но сумата най-вероятно е между 18 и 20 млрд. долара.

Заявлението за фалит е болезнено напомняне за възхода и падението на Детройт.

Градът се разраства с невероятни темпове през първата половина на 20 в. на фона на възхода на автомобилната индустрия и също толкова бързо се свива през последните десетилетия. Детройт е имал население от 1.8 милиона през 1950 г., докато в момента там живеят едва 700 000 души, а градът е осеян с десетки хиляди изоставени сгради, свободни паркинги и неосветени улици.

Естеството на ситуацията, в която е изпаднал Детройт, гарантира, че тя ще бъде следена отблизо от пазара на обшински облигации, от синдикатите на държавните служители и от ръководителите на изпадналите в затруднение градове в цялата страна.

Вижте още: Американски кошмар: най-бедният американски град

Едва 60 града, села и окръзи са подавали заявление за фалит в САЩ от средата на 50-те години на миналия век насам.

Политическите лидери във Вашингтон и в столицата на щата Мичиган - Лансинг, изказаха загриженост от фалита на Детройт. От Белия дом заявиха, че президентът Барак Обама и неговият екип следят ситуацията отблизо.

Дългът на Детройт е огромен, в сравнение с този на окръг Джеферсън, Алабама, който досега държеше рекорда за най-голям общински фалит в САЩ, след като през 2011 г. подаде заявление за защита от кредитори със задължения в размер на около 4 млрд. долара.

Населението на Детройт, който е най-големият град в щата Мичиган, надхвърля повече от два пъти това на град Стоктън, Калифорния, който подаде заявление за фалит през 2012 г. Досега Стоктън бе най-многолюдният фалирал град в САЩ.

Други големи градове, като Ню Йорк и Кливланд през 70-те години и Филаделфия две десетилетия по-късно, са били на ръба на финансовата разруха, но в крайна сметка са успявали да намерят решение, различно от фалита.

Проблемите на Детройт, според експерти, са особено сериозни, защото те не се дължат на единично събитие или на една-единствена провалена финансова сделка, както в случая с Джеферсън, където причината за фалита бе проблемната канализация на града.

Вижте още: Най-опасният град в САЩ

Множество фактори, трупали се в продължение на години, са довели Детройт дотук. Сред тях са огромният град (360 кв, км) за поддръжка, въпреки свитата данъчна база; огромните разходи за пенсии и здравеопазване; множество опити увеличаващите се задължения да бъдат покривани с още кредити; неизменен дефицит в градския бюджет от 2008 г. насам и зле фукнциониращи обществени услуги.

Всичко това води до фалит — процес, който може да продължи месеци, ако не и години и сам по себе си се очаква да бъде скъп.

Някои жители на Детройт са спокойни заради възраждането на компании като Chrysler и General Motors след техните фалити. Според експерти обаче процедурите по корпоративните фалити са много по-различни от общинските фалити.

При общинските фалити, например, възможността съдиите да се намесват в това как се управлява градът е силно ограничена. Общинските фалити също така са форма на корекция на дълга, за разлика от ликвидацията и реорганизацията при компаниите.

Показателен за състоянието на Детройт е фактът, че около 40% от уличното осветление в града не работи, а повече от половината паркове в Детройт са били закрити от 2008 г. насам.