Не минава и ден без някоя въздушна компания- била тя малка или голяма, национална или частна, да обяви съкращаване на полетите си, пише в. "Монд". Всички съкращават полети, мрежи или състава си, а често и трите едновременно.

На 22 юли United Airlines- втората по големина американска въздушна компания, представи сериозни мерки за ограничаване на разходите едновременно с резултатите си за полугодието. Тя смята да съкрати 5 500 работни места и да намали полетите си до 7 000 от тук до 2009 г. Освен това компанията ще се откаже от своя флот от около сто самолета Boeing 737 и четири Boeing 747.Към това се прибавя и драстично намаляване на инвестициите и ново фактуриране на багажи.

Въздушният транспорт се оказа сред турбуленциите, предизвикани от скока на цената на петрола и невъзможността последиците да не се отразят върху клиентите. Кризата се оказа по-тежка дори и от тази, която компаниите усетиха след атентатите на 11 септември 2001 г.

По данни на Международната агенция за въздушен транспорт само от началото на тази година 25 въздушни компании са затворили врати. За сравнение техният брой след 11 септември 2001 г. беше 8, като сред тях швейцарската Swissair и белгийската Sabena.

По отношение на работните места прогнозите са не по-малко песимистични. Гоф Диксън- изпълнителен директор на австралийската Qantas, съвсем наскоро съобщи за съкращаване на 1 500 работни места и прогнозира, че в световен мащаб съкращенията ще достигнат около 10 000 до края на тази година.

Макар и не толкова тежко, кризата засегна и европейските компании. В началото на юли Air France-KLM съобщи намаляване на полетите си от зимата, без да уточни за колко точно става дума. Според някои източници компанията възнамерява да не увеличава капацитета си с повече от 1.1% годишно (след като преди това възнамеряваше увеличение от 4% на година). British Airways пък намаляват предлагането си от есента.

Скандинавската SAS намали флота си с 5%, драстични мерки предвижда и испанският й филиал Spanair: съкращаване на персонала с 25% и затваряне на определени линии. Iberia- най-голямата копания на полуострова, също смята да се откаже от своите 11 McDonnell заради високия разход на гориво.
Азия също не беше пощадена въпреки високия икономически растеж и развитието на новата средна класа, която тепърва започва да пътува. Thaï Airways затвори директните си полети Банкок-Ню Йорк, и съкрати тези до Лос Анжелис от 7 на 5.

В САЩ, които бяха най-сериозно засегнати, ATA поиска помощ от Вашингтон, съобщавайки за нови фалити. Американските компании са загубили между 7-15 млрд. долара от началото на 2008 г. ( през 2002 г. загубите бяха 11 млрд.).

Петте големи: American Airlines, Continental Airlines, Delta Air Lines, United Airlines и US Airway, съобщиха за загуби от 13.4 млрд. долара общо, докато през първата половина на 2007 г. бяха отчели печалба от 1.26 млрд. долара. Компаниите, смятани за low cost, разполагат с остарял въздушен флот, което увеличава разходите им за гориво със средно 20-30% спрямо модерните въздушни машини. Същевременно обаче те не разполага със средства за подновяване на авиопарка си.

След скока на цените на петрола, анализаторите оценяват рентабилността на един полет на 20-30%. Според Лорънс Келнър- изпълнителен директор на Continental ( която съкрати полетите си с 11% , а работните места- с 3 хил.) настъпва смяна на епохата и смяна на икономическия модел. Все повече линии ще бъдат закривани, а платените усуги ще се увеличават, смята той.