На следващото си заседание (10-13 март 2008 г.) Европейският парламент ще гласува консултативен доклад по предложението на Комисията за директива относно корекцията на специалния данъчен механизъм за газьола и съгласуването на данъчното облагане на безоловния бензин и газьола.

Комисията по икономическите и парични въпроси гласува за по-бавно увеличение на минималните ставки за газьола за някои нови държави членки, включително и България.

Европейската комисия твърди, че съществените разлики на настоящите ставки на акцизния данък върху дизеловото гориво (газьол) в отделните държави членки води до изкривявания на пазара на пътния транспорт, защото това от своя страна води до т. нар. „горивен туризъм“ (фирмите за пътен транспорт, които се занимават с международни превози или са разположени близо до границата със страна с ниско данъчно облагане, прилагат „горивен туризъм", като зареждат резервоарите си в държавите членки с най-ниски данъци).

На теория не следва да има никакво нарушение на конкуренцията, тъй като всеки водач е свободен да избере мястото в Европейския съюз, където ще зарежда независимо от страната си на произход. Въпреки това, поради географски и бизнес ограничения, не всички фирми за пътен транспорт са в състояние да пълнят резервоарите си на най-евтините пазари. Тъй като различните категории фирми за пътен транспорт, конкуриращи се на едни и същи пазари, не могат да се ползват от едни и същи възможности за покупка на гориво, обложено с нисък данък, „горивният туризъм“ нарушава конкуренцията: разликите в разходите за гориво могат да стигнат дори до 20% за пътуване от 1 000 км.

Също така „горивният туризъм“ има отрицателни последствия за околната среда, когато се правят заобикаляния от обичайния маршрут.

Директивата, предложена от Комисията, цели да намали различията в данъчните нива на облагане на горивата, нарушенията на конкуренцията и вредите за околната среда.

Според Комисията безоловният бензин и газьолът са еднакво вредни за природата и затова няма причина от екологична гледна точка двете минимални нива да се различават. Следователно Комисията предлага увеличаване на минималното ниво на акциза върху дизеловото гориво до минималната ставка за бензина.