ЕП гласува за увеличаване минималното ниво на акциза върху дизеловото гориво

419
ЕП гласува за увеличаване минималното ниво на акциза върху дизеловото гориво

На следващото си заседание (10-13 март 2008 г.) Европейският парламент ще гласува консултативен доклад по предложението на Комисията за директива относно корекцията на специалния данъчен механизъм за газьола и съгласуването на данъчното облагане на безоловния бензин и газьола.

Комисията по икономическите и парични въпроси гласува за по-бавно увеличение на минималните ставки за газьола за някои нови държави членки, включително и България.

Европейската комисия твърди, че съществените разлики на настоящите ставки на акцизния данък върху дизеловото гориво (газьол) в отделните държави членки води до изкривявания на пазара на пътния транспорт, защото това от своя страна води до т. нар. „горивен туризъм“ (фирмите за пътен транспорт, които се занимават с международни превози или са разположени близо до границата със страна с ниско данъчно облагане, прилагат „горивен туризъм", като зареждат резервоарите си в държавите членки с най-ниски данъци).

На теория не следва да има никакво нарушение на конкуренцията, тъй като всеки водач е свободен да избере мястото в Европейския съюз, където ще зарежда независимо от страната си на произход. Въпреки това, поради географски и бизнес ограничения, не всички фирми за пътен транспорт са в състояние да пълнят резервоарите си на най-евтините пазари. Тъй като различните категории фирми за пътен транспорт, конкуриращи се на едни и същи пазари, не могат да се ползват от едни и същи възможности за покупка на гориво, обложено с нисък данък, „горивният туризъм“ нарушава конкуренцията: разликите в разходите за гориво могат да стигнат дори до 20% за пътуване от 1 000 км.

Също така „горивният туризъм“ има отрицателни последствия за околната среда, когато се правят заобикаляния от обичайния маршрут.

Директивата, предложена от Комисията, цели да намали различията в данъчните нива на облагане на горивата, нарушенията на конкуренцията и вредите за околната среда.

Според Комисията безоловният бензин и газьолът са еднакво вредни за природата и затова няма причина от екологична гледна точка двете минимални нива да се различават. Следователно Комисията предлага увеличаване на минималното ниво на акциза върху дизеловото гориво до минималната ставка за бензина.

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg