Хранителен гигант: Потребителите трябва да свикват с по-високите цени
Хората ще трябва да свикват с по-високите цени на хранителните продукти, заяви главният изпълнителен директор на Kraft Heinz пред BBC.
Мигел Патрисио обяви, че гигантът в сферата на хранителните продукти увеличава цените в няколко държави.
За разлика от предишни години, сега инфлация "е навсякъде .
Разходите за съставки, като зърнени храни и масла, повишиха цените на хранителните продукти в световен мащаб до 10-годишен максимум, според агенцията по прехрана и земеделие към Организацията на обединените нации.
Kraft Heinz е увеличила цените на повече от половината си продукти в САЩ, а Патрисио признава, че това се случва и на други пазари. "Повишаваме цените, където е необходимо, по света," заяви той.
По време на пандемията много държави отчетоха спад на най-различни суровини - от зърнени култури до растително масло. Наложените мерки за ограничаване на вируса, както и самата болест, ограничиха производството и доставките.
С повторното отваряне на икономиките предлагането на тези продукти не успява да отговори на завръщащото се търсене, което доведе до по-високи цени. По-високото заплащане и енергийни цени също се отразиха негативно на производителите.
Според Патрисио този широк набор от фактори допринася за увеличаващите се цени на храните.
"По-конкретно във Великобритания - на фона на недостига на шофьори на камиони. В САЩ логистичните разходи същи нараснаха значително, а в определени части на икономиката има недостиг на работна ръка."
Патрисио казва, че потребителите ще трябва да свикнат с по-високите цени на храните предвид факта, че населението на света се увеличава, за разлика от количеството земеделска земя.
В дългосрочен план "предстоят много технологични промени с цел подобряване на ефективността на селскостопанските производители", които ще помогнат в това отношение.
Не всички увеличения на разходите трябва да бъдат прехвърляни на потребителите, казва Патрисио. Компаниите ще трябва да поемат част от тях. "Мисля, че зависи от нас, от индустрията и от други компании да се опитаме да минимизираме тези увеличения на цените," казва той.
Големите производители на хранителни продукти, като Kraft Heinz, Nestle и PepsiCo, обаче "най-вероятно ще трябва да прехвърлят тези разходи на потребителите", смята Кона Хак от компанията за търговия със селскостопански суровини ED&F Man.
"Независимо дали става въпрос за царевица, захар, соя, кафе, палмово масло и каквото и т.н., всичките тези основни хранителни суровини поскъпват," казва тя.
"Слабата реколта в Бразилия, която е един от най-големите износители на селскостопанска продукция в света, сушата в Русия, ограниченото засаждане в САЩ и запасяването в Китай - в комбинация с по-скъпите торове, енергийни продукти и транспортни разходи, доведоха до повишението на цените."
Тя смята, че всички производители на хранителни продукти ще бъдат засегнати и по тази причина ще повишат цените по същия начин: "защото е толкова разпространено, че всичко ще го направят, което означава, че вероятно няма да изгубят клиенти".
Тази седмица от PespsiCo предупредиха, че също се сблъскват с по-големи разходи за всичко - от транспорт до суровини, като информираха, че в началото на следващата година вероятно ще има нов скок на цените.
Освен че повиши разходите, пандемията също така помогна за увеличението на продажбите на някои марки на Kraft Heinz, каза Патрисио, защото по-дългият престой у дома означаваше, че „хората готвят много повече от преди".
Клиентите във Великобритания са купували повече печен боб на Heinz, докато тези в САЩ са пазарували повече макарони със сирене на Kraft. Общо продажбите на компанията нарастват с 1.6% до 13 млрд. долара през първото полугодие.
Компанията също така е в период на скъпо преструктуриране под ръководството на Патрисио, което включва продажбата на някои стари и закупуването на някои нови марки.
Патрисио също така заяви, че компанията отделя значителни средства за разработването на нови опаковки, така че да постигне целите си за намаляване на пластмасовите отпадъци.
Повече от 650-те милион бутилки кетчуп, които компанията продава всяка година, са от пластмаса, например. Патрисио обаче каза, че компанията "насърчава" използването на стъклени бутилки, въпреки че не са толкова удобни.
"Полагаме големи усилия не само по отношение на пластмасовите бутилки, но и във всички сфери, където нашият екологичен отпечатък включва пластмаса", категоричен е Патрисио.