Ако има нещо, което Instagram ни показа, то е, че светът е пълен с удивителни природни чудеса.

Недостатъкът? Вече има много по-малко геоложки тайни.

Нещо, което някога е било гордостта и радостта на едно племе, след това на един град, а в крайна сметка на цяла страна, сега вече е обект на капризите на пътуващите хора по света – всичките 1.4 милиарда.

Да вземем известната скала в Норвегия Тролтунга, или „тролски език“. Това е скален блок, издаден на около 700 м височина над езерото Рингедалсватнет.

Лесно е да се види защо снимките от това място стават незабавно изключително популярни.

Ако обаче разширите малко кадъра, историята става съвсем различна.

Бумът на туристи при Тролтунга

Преди десетилетие Тролтунга е посещавана от по-малко от 800 туристи годшно. Следващата година този брой се очаква да достигне 100 000.

Тролтунга е формирана близо 10 000 години преди създаването на интернет, но социалните медии изиграха огромня роля в увеличаването на наплива от туристи към този обект.

Снимка оттам изглежда комбинира всичко, което очакваме от подобни пътешествия: далечни земи, нотка безразсъдство, спиращи дъха пейзажи и автентично изживяване.

“Instagram повиши интереса към обекта така, както нито една обикновена маркетингова кампания не би могла,” казва пред CNBC Бо Вибе, директор Дигитален маркетинг във Fjord Tours. “Селфито на върха е кулминацията за много посетители.”

За разлика от други популярни места, които са много споделяни, на живо Тролтуга е толкова красива, колкото и на снимките. Това тържествено настроение от социалните медии обаче не отговаря на случващото се извън кадъра.

С увеличаването на броя на туристите, се увеличиха и опашките. Посетителите, които идват в летните месеци, чакат по повече от три часа, за да си направят снимка на върха на тролския език.

Най-голямото чакане обикновено е, когато хубавото време идва след дълъг дъждовен период и когато средният брой посетителите нараства от 800 на 2 000 дневно.

Туристите, които посещават тази забележителност в периода юни-септември, трява да се подготвят психически за чакане от между 60 и 90 минути, за да се снимат.

Интересното е, че уебсайтът за регионален туризъм не спестява това на желащите да посетят Тролтунга със снимка, на която се вижда опашка от чакащи.

Това, което до известна степен спасява Тролтунга, е, че до това място се стига трудно

Изкачването е около 10-12 часа, а желаещите трябва да бъдат физически подготвени и да имат храна, вода, челници, обувки за катерене и друга екипировка.

Положените усилия за разпространяването на тази информация са помогнали за намаляването на спасителните операции от рекордните 40 през 2016 г. до едва 12 през 2018 г.

Тролтунга не е единствена

Тролтунга не е единственият обект в Норвегия, който се прочува в Instagram. В приложението често се появяват снимки на спиращите дъха Прейкестолен или Пълпит рок, които обикновено изглеждат така:

При 300 000 посетители годишно обаче, което е близо три пъти повече, отколкото на Тролтунга, е по-вероятно да се предполага, че на живо изглежда така.

В Instagram изобилстват снимки и на скалата Кйерагболтен.

Как да избягвате тълпите

За не толкова пренаселено изживяване една от опциите е да пътувате извън сезона. Посетителите през зимата могат да се насладят на свободни пътеки, малко или почти никакво чакане и красиви снежни гледки, въпреки че изкачването е по-трудно, а условията може да се прекално рискови, за да стигнете до самия връх на тролския език.

Тези изкачвания в периода октомври-май може да бъдат опасни за хора, които не са запознати с планината и не би трябвало да бъдат извършвани без гид.

Пристигането на скалата рано сутринта също може да даде резултат по време на активния сезон, но пък в този случай трябва да се изкачвате до там през нощта.

Норвегия се радва на туристически бум след излизането на филма на Disney “Замръзналото кралство” през 2013 г. Действието в лентата, която вече е най-доходносният анимиран филм на всички времена, се развива в Кралство Арендел, което е базирано на ледените пейзажи на Норвегия.

С излизането на “Замръзналото кралство 2" през миналия месец международният интерес към Норвегия вероятно ще продължи.

“Определено има вероятност достъпът до Тролтуга да бъде ограничен, ако броят на посетителите продължи да нараства, но това ще бъде крайна мярка”, смята Вибе.

На този етап страната активно помага за разпръскването на тълпите, като рекламира не толкова известни места, които не се радват на такава голяма любов в социалните медии.