Как гледат големите корпорации на легалната марихуана?
Големите корпорации се борят за дял от световния пазар на канабис, оценяван на 150 млрд. долара, опитвайки се да диверсифицират гамата от продукти, които предлагат.
Това сочи доклад на рейтинговата агенция Standard & Poor's, който предвижда сериозно разрастване на пазара на легален канабис, предава BBC.
S&P посочва, че растежът може да бъде доста волатилен поради променящата се регулаторна рамка.
Според доклада, растеж ще се наблюдава в сектори, като здравеопазване, алкохолни напитки, безалкохолни напитки, тютюневи изделия, продукти за красота.
Две от най-големите инвестиции в сектора идват от компанията Altria - собственик на Philip Morris, и от Constellation Brands, собственик на бирата Corona, като двете корпорации са вложили над 1 млрд. долара в продукти на база канабис.
Канабисът е растение, съдържащо психоактивното вещество тетрахидроканабинол (THC) и веществото канабидиол, което се използва за медицински продукти.
Компаниите търсят нови възможности за растеж в момент, в който основният им бизнес е поставен под натиск.
Да вземем, например, алкохола. По-младите потребители пият по-малко, сочи докладът, и се обръщат все повече към търговските обекти, които предлагат легална марихуана.
Не само в алкохолния сектор се наблюдава забавяне на растежа. „На пазарите на алкохолни и безалкохолни напитки и тези на козметичните продукти и тютюневите изделия има компании, които обмислят търговията с продукти на база канабис”, посочва докладът.
Проучването на рейтинговата агенция цитира данни на Euromonitor, които показват, че световният пазар на канабис възлиза на 150 млрд. долара, като 90% от него е незаконен.
Euromonitor очаква пазарът на легален канабис да достигне 166 млрд. долара до 2025 г.
„Големите потребителски компании ще се опитат да капитализират върху този растеж, както чрез техни собствени продукти, така и чрез съвместни предприятия с по-малки патньори, които имат дълбока експертиза с канабиса”, сочи проучването, добавяйки, че растежът може да е волатилен поради казуси, свързани с регулаторната рамка относно легализацията на канабиса по света.
Растежът разчита на легализацията на марихуаната на нови пазари, особено в САЩ, където настоящият черен пазар на канабис възлиза на близо 50 млрд. долара годишно.
Най-висок растеж се очаква в Канада, САЩ и Западна Европа, както и в части от Южна Америка.
Докладът отбелязва, че в Западна Европа засега не се чуват много гласове за легализация, докато в Южна Америка това е сторила само Уругвай. Канада също е легализирала марихуаната под определени форми.
В САЩ само три щата не са дали зелена светлина на медицинската марихуана.
Пред разрастването на пазара обаче стои една сериозна бариера – потребителите трябва да обърнат гръб на незаконните продукти.
През идните години растежът на пазара на легална марихуана ще изпревари растежа на потребителските стоки, като пакетирана храна, безалкохолни напитки, тютюневи изделия и алкохол.
Поради това Altria плати 1.8 млрд. долара за 45% дял в канадската компания Cronos Group, която се занимава с производство на марихуана.
Продажбите на традиционни цигари се очаква да паднат в САЩ с до 4.5% годишно, тъй като нови продукти, като електронни цигари, стават все по-популярни.
Продуктите на база канабис няма да се появят само в сектора на тютюневите изделия, но и на пазара на алкохолни напитки. Constellation Brands придоби дял в друга канадска компания за канабис – Canopy. Според S&P това ще осигури растеж за компанията, на фона на спадащите продажби на бира и други алкохолни напитки.
Компанията за градински продукти Scotts Miracle Grow инвестира 1 млрд. долара за придобиването на фирми, които помагат на потребителите да отглеждат растения без почти никаква почва.
От рейтинговата агенция вярват, че въпреки че тези продукти официално не са създадени за отглеждането на марихуана, реално това е тяхната истинска цел.
"Ранният етап на широкото използване на канабис в потребителските продукти вероятно ще произведе много губещи поради фактора „алчност", се казва в доклада.
„Канабисът все още във фаза стартъп в своя индустриален жизнес цикъл”, сочи докладът, предвиждайки, че индустрията ще мине през различни фази, като растеж, разклащане, зрялост и евентуален спад.
S&P дава пример с пазара на електронни цигари, където се наблюдаваха редица върхове и спадове.
Сред другите проблеми пред индустрията попадат и евентуални вреди за репутацията на конкретни компании.
Според доклада гиганти, като Coca-Cola и Pepsi, не биха се асоциирали с канабиса поради риска от създаване на негативни възприятия към техните продукти.