Партиите в надпреварата за президентските избори в САЩ инвестират повече от всякога в достигането на по-млада аудитория, особено до представителите на Gen Z, в опит да спечелят повече гласове.

Това може да се окаже по-трудно, като се има предвид все по-сложната връзка на това поколение с политиката и гражданската активност.

Тенденцията показва, че някои представители на поколението Z гласуват по-малко от възрастните избиратели, а други бързо губят вяра в политическата система, което затруднява партиите да спечелят доверието им. Нарастващата популярност на социалните мрежи допълнително усложнява това, принуждавайки политическите субекти да адаптират към тях своите стратегии и послания, отбелязва Euronews.

Според доклад Society Watch 2024 на Националния център за социални изследвания, до 2030 г. Gen Z вероятно ще съставлява 25% от електората, което прави още по-важно за партиите да се обърнат към тази демографска група.

Разочарование в ранна възраст

Друго проучване на EduBirdie, проведено сред 2000 млади хора в САЩ, разглежда начина, по който гласува Gen Z и какво влияе на политическите им убеждения.

Според доклада 44% са заявили, че социалните мрежи оказват най-голямо влияние върху техните социални и политически възгледи. Голям процент от представителите на поколението Z приемат финансови и кариерни съвети от различни платформи като TikTok, Instagram и YouTube.

„Младото поколение се чувства изгубено в един свят, който сякаш излиза извън контрол. Това чувство на несигурност е в основата на сложната му връзка с гражданската активност. Нашето проучване показва, че представителите на поколението Z се борят да разберат как техният глас има значение в днешното общество. Те не са неинформирани или неангажирани; те са адаптивни и отворени да променят възгледите си.“, обяснява Ейвъри Морган, главен комуникационен директор в EduBirdie.

„Тъй като социалните медии са толкова влиятелни за поколението Z, наблюдаваме драматична промяна в това американските политици да бъдат онлайн, за да привлекат вниманието им. Доналд Тръмп се присъедини към TikTok през юни, а Харис го последва два месеца по-късно. Освен това за първи път тази година Националната конвенция на Демократическата партия покани 200 създатели на съдържание.“, допълва тя.

Какво влияе на политическите възгледи на Gen Z

Освен социалните мрежи, други фактори, които оказват влияние върху политическите възгледи, са личният опит, новините и медиите, както и семейството и приятелите.

Около 60% от анкетираните в проучването на EduBirdie заявяват, че политическите им възгледи се влияят от новините и медиите, докато при 57% това е личен опит. Приятелите и семейството формират политическите възгледи на 50% от анкетираните, докато за 42% най-голямо влияние оказва образованието.

Около 26% от анкетираните са заявили, че животът в чужбина или пътуванията са повлияли на политическите им убеждения, докато за 14% са били известни личности.

Поколението Z също така е ангажирано в оспорването и преодоляването на статуквото, като един от всеки седем респонденти не е съгласен с политическите възгледи на родителите си. Около 47% от анкетираните признават, че са променили значително политическите си убеждения, 11% казват, че това е така постоянно, докато 36% твърдят, че са променили някои мнения.

Според доклада на Society Watch 2024 избирателите от поколението Z са много по-склонни да споделят твърдите си убеждения чрез актове на гражданско неподчинение, отколкото други демографски групи. Освен това, 59% смятат, че правителството трябва да носи цялата отговорност за социалните грижи за възрастни, а 80% са на мнение, че канабисът трябва да бъде легализиран.

Наистина ли Gen Z не се интересува от политика

Въпреки че Gen Z има силно изразена активна позиция по редица други въпроси, като изменението на климата, приобщаването, равенството и баланса между професионалния и личния живот, то е много по-стеснително в това да говори открито за собствените си политически убеждения.

Според проучването на EduBirdie, 1 от 4 респонденти не е споделял с никого политическите си възгледи, а 51% са ги споделяли само със семейството и приятелите си.

Всеки трети признава, че е лъгал за политическите си възгледи. 14% казват, че са го правили, за да избегнат конфликт, а 5%, за да получат работа. 6% са лъгали, за да се впишат в компанията на приятелите си, а 3%, за да впечатлят своята половинка.

10% от анкетираните също така казват, че избягват да говорят за политика с родителите си, докато 3% признават, че темата вече е предизвикала дистанция и напрежение. Същите проценти смятат, че гражданската им активност, която включва протести, гласуване, доброволческа дейност и участие в кампании, няма значение.

Други 24% от анкетираните също имат съмнения по този въпрос, докато 66% смятат, че усилията им променят нещата. Това се дължи най-вече на факта, че някои избиратели от поколението Z бавно губят вяра в способността на политическите партии да създадат по-добро бъдеще в условията на непреодолими икономически и геополитически проблеми като висока инфлация, войни и съкращения.

Поради това за Gen Z е по-трудно да постигнат същото качество на живот като предишните поколения, например закупуване на собствено жилище, спестявания за пенсия и задържане на една и съща работа няколко години.

Въпреки това, 22% от участниците в проучването на EduBirdie заявяват, че споделят политическите си убеждения в социалните медии. Около 12% разкриват също, че участват в обществена работа и активизъм, като същият процент са участвали в политическа дискусия.