Наистина ли на поколението Z не му пука за парите
Вземете феномена „момичешка математика“ от 2023 г. или злополучния етикет на „купува всичко, няма нищо“. Във всички случаи посланието е: парите нямат никакво значение
Поколението Z, на което мнозина лепят етикета „купувам всичко, нямам нищо“, не се притеснява за финансовото си бъдеще, нито за пенсионирането си.
Не са и особени оптимисти относно това какво ги очаква.
Имаме климатични промени, война – все едно дали изобщо ще сме тук, за да се пенсионираме?
– разсъждава тяхна представителка на име Софи и допълва: Не съм точно притеснена. По-скоро съм безпомощна.
23-годишната Софи подозира, че нейното поколение може никога да не притежава собствено жилище, да не натрупа пенсионни спестявания или да не постигне традиционни финансови резултати.
Тя не е сама: Създателите на съдържание от поколението Z шумно изразяват нихилизма си към парите в TikTok и разочарованието от това, което наричат недостижими финансови цели.
@travelingnurse just take me now honestly ❤️ #genz #zillennial #millennial ♬ original sound - Rebecca
Но експертите твърдят, че недоволните в TikTok не разказват цялата история, пише BBC.
Нихилизмът управлява алгоритъма
Аджла Брама, 26-годишна създателка на съдържание и консултантка по социални медии, родена в Албания, използва TikTok, за да разкрие финансовите капани и измами, с които се сблъсква поколението Z в САЩ.
„Искаме да си позволим приличен живот, но дори не можем да се изнесем от къщата на родителите си“, оплаква се тя във видео, в което говори за „липса на отговорност“ от страна на работодателите.
Толкова ми омръзна да виждам съдържание, в което се казва: „О, ако просто спестявахте малко повече, ако просто инвестирахте малко повече...“ Хората са на ръба. Не могат да си позволят да живеят, да се хранят, да зареждат колите си.
Отчасти това е причината Брама да разпределя времето си между САЩ и Европа, където според нея качеството на живот е по-добро за младите хора с финансови ограничения.
„Хората в САЩ виждат страни като Албания, в които заплатите са по-ниски, и си мислят: „О, никога не бих живял там“. Вярно е, че в Албания може да печелите много по-малко, но също така вероятно няма да имате дългове по кредитни карти или студентски дългове и ще имате здравеопазване. Хората в Европа действително живеят.“ (Глобалният индекс на пригодността за живот би се съгласил с нея.)
Най-възрастните представители на Gen Z навлизат в края на 20-те си години на фона на неоспорими икономически трудности. Според актуализацията на Световните икономически перспективи от юли 2024 г., публикувана от Международния валутен фонд, „инерцията на глобалната дезинфлация се забавя“ заради продължаващата по-висока от средната инфлация в цените на услугите, ограниченията в трансграничната търговия и нежеланието на централните банки да намалят лихвените проценти.
Като се има предвид това, финансовата негативност не е проблем само на поколението Z.
Проучването „Барометър на благосъстоянието“ на компанията за финансово благосъстояние Brightplan за 2024 г., проведено сред 1400 работещи в глобални компании в САЩ, установи, че мнозинството от тях, независимо от възрастта, се чувстват стресирани от финансовото си състояние, като посочват като усложняващи фактори високата инфлация, повишаващите се лихвени проценти и нестабилността на пазара.
25-годишният Андрю Рот твърди, че поколението Z не е обречено по отношение на финансите – просто подхожда малко по-скептично към традиционните етапи.
„За тях доверието в институциите е изключително ниско“, казва Рот, основател и главен изпълнителен директор на dcdx, компания за проучвания и стратегии за Gen Z.
Според него в САЩ младите смятат, че „правителството не е спечелило доверието им. По-възрастните поколения също не са спечелили доверието им, независимо дали става дума за климата, реформата за лични оръжия или тази в полицията – младите смятат, че не са изслушани.“
Проучване на Gallup и Walton Family Foundation от 2023 г. потвърждава това, като установява, че по-малко от един на всеки пет души между 18 и 26 години има „голямо“ доверие в основните институции в САЩ, включително в системата на наказателното правосъдие, Върховния съд, президентството, големите технокомпании и новините.
Има ли значение дипломата?
В Обединеното кралство, където една година обучение в университет струва 9250 паунда (11 881 долара), по последни данни разликата в потенциала за получаване на доходи между завършилите и незавършилите висше намалява, което поставя на изпитание въпроса дали дипломата „си струва“.
В САЩ средният размер на таксите за обучение е 19 068 долара на година - разходи, които са се увеличили повече от два пъти през 21 век и по последни данни на PEW само 22% от възрастните смятат, че разходите за колеж си заслужават, дори когато студентите трябва да вземат заем. Само един на всеки четирима смята, че е изключително или много важно да имаш университетска диплома, за да си намериш добре платена работа в днешната икономика.
Тези усещания се потвърждават и от процента на завършилите средно образование в САЩ, които се записват в колеж, който е спаднал от 70% през 2009 г. до 62% през 2022 г., по данни на Националния център за образователна статистика, цитирани в изследванията на BestColleges.
„Геймификация“ на личните финанси
„Геймификацията“ на личните финанси, предизвикана от социалните медии – например възходът на абсурдните меме акции, подхранва нихилистичния подход към парите.
Вземете феномена „момичешка математика“ от 2023 г. или злополучния етикет на поколението Z „купува всичко, няма нищо“. Във всички случаи посланието е: парите нямат никакво значение.
„С цялата тази геймификация истинското значение на личните финанси се губи“, казва Рот, намеквайки, че разединителният дискурс около спестяванията и успеха е прикрит.
Това, което някои възприемат като мързел или нихилизъм, може да е по-скоро парализа,
защото има толкова много възможности“, казва той.
Младото поколение иска да се развива, казва Марк Бил, доцент в Училището по комуникации и информация към университета „Рутгерс“ и автор на книгата ZEO: Introducing Gen Z – The New Generation Of Leaders.
„Поколението Z има финансови цели. Те печелят пари. Те спестяват пари. Те инвестират пари. Някои от тях вече са закупили жилища. Просто подхождат към целите си по различен начин.
Не са толкова структурирани и строги, колкото предишните поколения, които си мислеха: Докато стана на 30 години, трябва да имам къща с красива бяла ограда.
Според доклад на американската компания за недвижими имоти Redfin през 2023 г. малко повече от една четвърт (26,3%) от възрастните представители на Поколението Z ще притежават жилище. В същото време доклад за 2024 г. на британския Национален център за социални изследвания установява, че 81% от представителите на Поколението Z биха си купили жилище, ако можеха.
Проучване на Consumer Pulse Survey, проведено сред 3000 възрастни, представляващи общото население на САЩ, установи, че през второто тримесечие на 2024 г. Gen Z „изглежда най-стабилно от всички поколения“, като 65% от респондентите заявяват, че са оптимисти за това да управляват разходите на домакинството си през следващата година.
Все пак 57-годишният доцент отбелязва, че докато неговото поколение може да е следвало финансовия план на родителите си, постоянният поток от съдържание в социалните медии показва на поколението Z, че има и други неща, за които да се живее – цели, които могат да имат приоритет пред собствеността на жилище или увеличаването на пенсионните сметки.
Аз съм от Поколението Х. Ние живеехме, за да работим. Поколението Z работи, за да живее.
Те работят, за да се наслаждават на живота, да го преживяват, да пътуват. Те имат напълно различен начин на мислене - което, като представител на Поколението Х, мисля, че е правилният начин на мислене. Те живеят по-балансирано.“
Според 23-годишната Софи, Поколението Z „вибрира“.
„Аз просто си живея живота, но така е с всички“, казва тя, като отбелязва, че повечето ѝ приятели се наслаждават на 20-те си години, без да се съобразяват много с бъдещето. И добавя: „Ако стане дума за финансови въпроси, всички си казваме: „О, да, може би някой ден ще мислим за това“.