Размерът на заплатите вече не е тема табу – с изключение на Азия
Вместо да чакат да се появи ново законодателство, някои представители на поколението Z и милениалите са инициатори на промяната онлайн
Прозрачността относно размерите на възнагражденията набира все по-голяма популярност, тъй като се налага компаниите да се адаптират към новите разпоредби в тази сфера.
Но една част от света все още наваксва, тъй като откритите разговори за възнагражденията не са тема за публично обсъждане, пише CNBC.
„За разлика от САЩ и някои европейски пазари, изискванията за прозрачност на възнагражденията и оповестяването им в Азия все още се развиват“, се казва в доклад за 2024 г. на консултантската компания Aon.
Въпреки че около 80% от анкетираните организации в Азия смятат, че прозрачността на заплащането е важна, „повечето азиатски пазари нямат конкретни насоки за справедливост и прозрачност на заплащането“, се посочва в доклада, в който са анкетирани над 350 специалисти по човешки ресурси в Азия.
„В много азиатски компании служителите обикновено са обезкуражени да споделят информация за заплатите си с колегите си. Тази практика често е описана в трудовите договори или се третира като негласно правило“, заяви Питър Джан, ръководител отдел „Решения за таланти“ в Aon.
„Това може да се дължи на културни норми и ограничения в зрелостта на практиките и процесите за възнаграждение. Освен това азиатските икономически и трудови пазари са по-динамични и нестабилни. Работодателите са склонни да плащат премия на избрани групи таланти, за да получат конкурентно предимство“, допълва той.
Друга пречка е липсата на „управленска зрялост“ и „умения за водене на деликатни разговори за възнагражденията“, обяснява експертът.
Докато на места като Калифорния и Ню Йорк има закони, които изискват от компаниите да споделят диапазони на заплащане в обявите за работа, повечето компании в Азия (84%) ограничават прозрачността на заплащането до вътрешните заинтересовани страни.
Понастоящем основният фактор за прозрачност на възнагражденията е „регулирането и спазването на изискванията“ (72%) според доклада.
Но вместо да чакат да се появи ново законодателство, някои представители на поколението Z и милениалите са инициатори на промяната онлайн.
Младите са двигател на промяната
Младите хора по света все повече говорят в социалните мрежи за това колко печелят.
28-годишната Каришма Джашани от Сингапур събира милиони гледания в TikTok, като обсъжда кариерата си, включително колко печели като служител в сферата на продажбите на технологиите.
Миналата година тя разкри, че печели повече от 300 000 сингапурски долара (около 223 000 долара) в TikTok, а видеото ѝ събра около 500 000 гледания.
„Целта на моето споделяне беше да дам възможност на хората да са по-осведомени“, казва Джашани пред CNBC.
Тя е само един от многото младежи в Азия, които работят за повишаване прозрачността на заплащането в региона.
Престин Дейвикхоу има подобна мисия. През 2022 г. основава MalaysianPAYGAP – канал с над 300 000 последователи в Instagram и TikTok, известен с интервютата си с хора от улицата, които анкетира с въпроса колко печелят.
Като фотограф на свободна практика, за нея е трудно да определи цената на услугите си, когато другите в бранша са толкова предпазливи за собствените си тарифи. Затова започва да събира информация от тълпата и да я споделя в социалните медии.
„Всъщност започнах в Instagram и в рамките на една седмица станахме супер вайръл в Малайзия, и тогава осъзнах, че има толкова много индустрии, които се нуждаят от това“, допълва тя.
Чрез тези анкети на улицата открива големи различия между поколенията по отношение на знанията и нагласите за кариерата и финансите. По-младите хора са много по-открити в споделянето на заплатите, докато възрастните поколения са по-предпазливи.
„Те смятат, че трябва да останат скромни, незабележими или се страхуват, че ще бъдат поканени от отделите по човешки ресурси на компаниите си на разговор“, казва тя.
Има и културни различия, когато става въпрос за разговор за заплатата.
„Докато правим интервюта на улицата в Малайзия, когато се обръщаме към малайците, те са отворени да говорят за това, но е по-трудно да се обърнем към китайците. За тях има много поучения още от младини, че не трябва да „показваш златото си“... така че всички са резервирани.“
Освен това, има пропуски в знанията, когато става въпрос за изразяване на мнение на работното място.
„Разликата е доста голяма. Определено зависи от социалната ви класа, семейната ви среда и от това къде сте получили образование, защото виждаме, че хората, завършили най-добрите университети, знаят, че трябва да преговарят, докато други са научени да „са благодарни“ и да запазят статуквото.
Мисля, че нашата роля да се застъпваме за прозрачност на заплащането всъщност се осъществява чрез разговори. Ако е табу да се говори за прозрачност на заплащането, то това табу е културен феномен и означава, че имаме силата да формираме различна култура, за да го премахнем.“
Спред фотографа, е само въпрос на време компаниите в Азия да признаят този факт.
„От отделите по човешки ресурси зависи дали искат да задържат собствените си служители или не“, казва тя.
HR перспективи
Недостатъчната прозрачност на възнагражденията може да доведе не само до неравнопоставеност, но и до рискове за бизнеса, казва Джан от Aon.
„Когато в една компания липсват структурирани процеси и практики за възнаграждение, при открито обсъждане на заплатите от служителите могат да бъдат разкрити пропуски, свързани с равенството в заплащането. Това не само води до недоволство на служителите, но и излага компанията на правни и репутационни рискове.“, обяснява той.
„Възприемането на прозрачността е от решаващо значение за насърчаване справедливостта на работното място, вдъхване на доверие на потенциалните кандидати, подобряване на предложението за стойност на служителите и укрепване на работодателската марка“, допълва експертът.
Подготовката обаче е ключова. От ясни процеси и приоритизиране на справедливостта в заплащането до обучението на служителите и мениджърите как да се справят с дискусиите за възнагражденията – компаниите трябва да извършат необходимото, за да постигнат правилно прозрачност на заплащането.
„Тъй като те подобряват практиките си за възнаграждение, стремят се към справедливо заплащане и развиват управленски способности, предвиждаме значителна трансформация на хоризонта“, допълва Джан.