Канадският премиер Марк Карни заяви, че страната му ще отмени част от ответните мита за милиарди долари върху американски стоки, но ще запази тези върху автомобили, стомана и алуминий.

Това става ден след като той и американският президент Доналд Тръмп разговаряха по телефона за първи път, откакто двете страни пропуснаха самоналожения си краен срок за постигане на търговско споразумение, съобщава BBC.

Канада наложи 25% мито върху американски стоки на стойност около 30 млрд. канадски долара (21,7 млрд. долара) върху редица продукти, включително портокалов сок и перални машини.

Повишението беше в отговор на американските мита върху Канада, които от август са в размер на 35% върху всички стоки, които не отговарят на съществуващото споразумение за свободна търговия между двете страни.

Карни заяви, че Канада ще последва примера на САЩ и ще премахне митата върху стоките, които отговарят на изискванията на Споразумението за свободна търговия между САЩ, Мексико и Канада (USMCA). Tова ще „възстанови свободната търговия за по-голямата част“ от стоките, които се движат между двете страни.

Решението влиза в сила на 1 септември, допълни Карни.

В изявление пред CBS Белият дом заяви, че приветства хода на Канада, добавяйки, че той е „отдавна закъснял“ и САЩ очакват с нетърпение продължаване на дискусиите със северния си съсед по въпросите на търговията и националната сигурност.

По-късно в петък Тръмп заяви пред репортери, че той и Карни скоро ще разговарят отново по телефона.

Канада е една от многото страни, на които САЩ наложи тарифи като част от глобалната търговска стратегия на Тръмп, но е една от само двете – заедно с Китай, които в отговор наложиха ответни мита върху американски стоки.

Проучванията показват, че мнозинството от канадците подкрепят ответните мита срещу САЩ.

Карни, който беше избран на общите избори през април, проведе кампания с агресивен подход „с издигнати лакти“ към преговорите с Тръмп, позовавайки се на популярен термин от хокея на лед.

Консервативният лидер Пиер Поаливър го разкритикува за отмяната на ответните мита, като заяви пред репортери, че „лактите на премиера са мистериозно изчезнали“. „Това е поредната капитулация и отстъпка от страна на Карни“, допълни той.

На въпрос дали Канада смекчава подхода си, Карни отговори, че страната има по-изгодна тарифна сделка със САЩ в сравнение с много други държави благодарение на изключението за свободна търговия. Това поставя действителната ставка за канадските стоки на около 5,6%, което е много по-ниско от средната от около 16% за други държави, заяви той.

„Докато работим за разрешаване на нерешените търговски въпроси със САЩ, е важно да направим всичко възможно, за да запазим това уникално предимство за канадските работници и предприятия“, подчерта Карни.

Откакто започна втория си мандат като президент през януари, Тръмп наложи тарифи или ги повиши върху стоки от цял свят и заплаши да ги повиши още, докато работи за договаряне на споразумения, които счита за благоприятни за САЩ.

Американският посланик в Канада, Пит Хоекстра, заяви, че Канада застрашава търговските преговори, като запазва своите контратарифни мерки, като миналата седмица заяви пред канадската медия Global News, че „е извадила килима под краката на USMCA“.

Вашингтон също се бори с реториката на някои канадски политици срещу Тръмп и преговорния екип на САЩ, допълни той.

„Те ще ги атакуват лично, не по отношение на политиката, а лично. Отново, това е решение на Канада. Ние само реагираме на него.“, заяви посланикът.

От своя страна Карни уточни, че сега фокусът ще се премести към ускоряване на преговорите по отношение на автомобилите, стоманата, алуминия и дървения материал, както и други важни сектори, преди планирания преглед на споразумението USMCA следващата година.

САЩ наложиха 50% мито върху вноса на стомана и алуминий, с изключение на този от Обединеното кралство, както и върху вноса на мед, заедно с мита върху вноса на автомобили. От своя страна Канада наложи 25% мита върху американската стомана, алуминия и автомобилите, които засега ще останат в сила.

Икономистите предупредиха, че американските мита са „изключително разрушителни“ за Канада, тъй като тя е основен доставчик на двата метала за САЩ. Канадските компании вече съобщиха за съкращения и анулиране на договори в резултат на това.

Производството на автомобили също може да е уязвимо, като се има предвид колко са взаимосвързани и трите северноамерикански държави.

Обикновено един автомобил преминава границите между САЩ, Канада и Мексико многократно, докато се сглобява и подготвя за продажба.

Провинция Онтарио, център на автомобилната индустрия в Канада, вече съобщи за загуба на 38 000 работни места през последните три месеца, по-голямата част от които са в производството.