Работата е просто работа. Gen Z иска две неща: Заплата и бързо повишение
Миналия юни Кими Кейнешин губи работата си като продуктов мениджър в Южна Калифорния, на която е от една година.
Споделя, че е харесвала позицията си, но тежко преживяното уволнение променя коренно приоритетите ѝ.
Сега, докато търси нова работа, тя не се тревожи за корпоративната култура или доколко вълнуващи са задачите. Най-важната подробност е заплатата.
"В момента има цяло движение за прозрачност на заплатите. Така че за много от длъжностите, за които кандидатствам, знам какво е заплащането още от самото начало", обяснява Кими пред BusinessInsider.
След като е удовлетворена от диапазона на заплащането, тя внимателно проучва каква е компанията – дали отговаря на нейния професионален опит и дали дава възможност за развитие – след колко време може да получи повишение?
За да кандидатства по дадена обява, тези три фактора задължително трябва да съвпадат.
Все повече млади хора твърдят същото: заплатата и кариерното израстване са най-важните в една работа.
Това може да обясни защо служителите от поколението Z са много по-неудовлетворени, отколкото по-възрастните им колеги. Само 44% от работниците на възраст под 30 години заявяват пред Pew Research, че са много доволни от работата си, в сравнение с 67% от тезу на 65 и повече години.
Това също е промяна в сравнение с времето, когато по-възрастните поколения са били млади: в проучване от 1995 г. на консултантската компания Wyatt Co. представителите на поколението X под 30 години - поколението "работата е гадна, знам" – всъщност са най-удовлетворени от работата си от всяка друга възрастова група.
През последните години разликата между младите и старите се е увеличила.
Приоритетите на поколението Z се различават от тези на бумърите. Докато заплащането и кариерното развитие са от решаващо значение за най-новите служители, по-възрастните се интересуват повече от това дали самата работа е приятна.
Възрастта играе роля в обяснението на разликата, но и поколението Z навлиза на пазара на труда в уникален момент.
След като станаха свидетели на фалшивото обещание към милениалите за стабилно изкачване по кариерната стълбица и скалата на заплащане, както и на целия хаос, който това предизвика, поколението Z са много по-малко склонни да поверят бъдещето си на своите работодатели.
Договорът за лоялност между работодателите и служителите е нарушен. Сега, във времена на висока инфлация и огромни дългове по студентски заеми, представителите на поколението Z поемат бъдещето в свои ръце, като поставят на първо място високото заплащане и прогреса.
"В миналото на хората се осигуряваха наистина страхотни работни места, пенсии и кариера, които те можеха да развиват в една компания в продължение на 20 години. Днес не е така", категорична е Кими.
Приоритетите се променят
Джулия Кенсбък, професор по управление и организация в университета в Бремен, Германия, обяснява, че това, което ценим в работата си, се променя с времето.
През 2019 г. тя публикува статия, която установява, че заплащането е особено важно за удовлетвореността от работата на младите хора.
"Когато сме млади, ние се тревожим повече за дългосрочното бъдеще", обяснява професорът.
С напредването на възрастта сме склонни да изместваме фокуса си към краткосрочни цели, които ни помагат да поддържаме положителни чувства и психическо благополучие. "Също така искаме да допринесем с нещо за обществото или за организациите, в които работим", допълва Кенсбък.
Проучване на Bain&Co. от юли също установява нещо подобно. Работниците на възраст над 62 години смятат, че интересната работа е техният основен приоритет, но тези на възраст от 18 до 25 години казват, че за тях приоритет е доброто възнаграждение, следвано от обучението и израстването.
Въпреки че всички казват, че доброто заплащане е важно, значението му има тенденция да намалява с напредването на възрастта.
Изследването на Кенсбък също така установява, че удовлетвореността от работата на по-младите служители е свързана предимно с постигнатите резултати. Ако те усещат, че не са получили достатъчно възнаграждение или че усилията им не са довели до задоволителна финансова възвръщаемост, се чувстват по-зле.
От друга страна, удовлетвореността от работата на по-възрастните служители е свързана предимно с приноса им – ако допринасят за изпълнението на дадена задача, те са по-удовлетворени.
Това явление се дължи до голяма степен на възрастта, а не на поколението.
"Има тенденция да се смесват тези ефекти на поколението с ефектите на възрастта", твърди професорът, но добавя: "разбира се, има обществени тенденции в по-широк план, които влияят на начина, по който ние като общество възприемаме работата".
През последните години се наблюдава сеизмична промяна на работното място, която разколебава Поколението Z.
И така, какво е новото?
В миналото на младите работници се казваше, че ако останат дългосрочно в една компания, тя ще ги възнагради.
Начинът да се изкачиш в йерархията и да получиш заветната заплата беше да сведеш глава и да работиш твърдо и стабилно. Днес това вече не е вярно.
През последните години дистанционната работа, "голямото напускане" и множеството вълни съкращения промениха представата на хората за работата им.
Работодателите демонстрираха своята невярност към служителите си, като плащаха на лоялните работници средно със 7% по-малко от новоназначените - преди 20 години заплатите на новите и дългогодишните служители бяха почти еднакви.
Нищо от това не е загубено за тези, които тепърва навлизат на пазара на труда. През 2021 г. младшите работници са оценили компаниите си с 2,4% по-зле, отколкото по-възрастните им колеги, установи Revelio Labs в анализ на отзиви за работодатели в сайтове като Glassdoor. До ноември тази разлика се е увеличила до 4%.
"Сега има почти пълно недоверие в нашите работодатели", твърди Кими. "Ще се застъпваме повече за себе си, защото наистина не знаем как те ще ни помогнат в дългосрочен план."
Без обещание за висока възвръщаемост за лоялността си, поколението Z се е научило да следва пътя на парите.
В проучването на CFA Institute от 2021 г., проведено сред повече от 15 000 наскоро завършили колеж, 45% от хората на възраст между 18 и 25 години заявяват, че "добрата заплата" е най-важният критерий за работа. В проучването от 2023 г. този дял нараства до 62%.
В проучване на завършващите колежани от миналата година на компанията за подбор на персонал LaSalle Network, 54% от представителите на поколението Z, които току-що навлизат на пазара на труда, очакват да получат първото си повишение в рамките на една година.
Въпреки че всички поколения трябва да започнат отнякъде, Поколението Z са изправени пред рекордно високи разходи за жилище, колеж и стоки от първа необходимост като храна. За много хора получаването на добра заплата е просто въпрос на възможност за покриване на разходите.
В проучването на EY за 2023 г. на поколението Z повече от 50% са заявили, че са "изключително притеснени, че няма да имат достатъчно пари".
"Не става въпрос за пари, а за алчност", обяснява Кори Симилър, професор по организационно лидерство в Държавния университет Райт. "Въпросът е в парите и в това да можеш да си плащаш разходите за живот, което е разумно. Доларът отиваше много повече, когато бейби бумърите навлизаха в работната сила. Сега той не стига толкова далеч".
Поколението Z е наясно с дългосрочните финансови предизвикателства, пред които е изправено, тъй като много от тях се насочват към шестцифрени заплати в началото на кариерата си, за да спестят за закупуване на жилище и пенсиониране.
В проучване на Cigna, проведено сред 12 000 работници от цял свят, 39% от Поколението Z определят финансовата несигурност като основен стресов фактор, което е най-високият процент сред всички поколения.
"Те знаят, че изборът на определен професионален път ще има икономически последици, за които останалите поколения не трябваше да се притесняват", допълва проф. Симилър.
Младото поколение има и безпрецедентен достъп до информация за пазара на труда. Преди появата на интернет беше необходимо време, за да се запознаят новите работници с тънкостите на съответните области - единствената възможност беше да се учат на работното място.
Но инфлуенсърите в TikTok, YouTube и LinkedIn спечелиха стотици хиляди последователи, споделяйки съвети как да се справят с интервюта и да преговарят за заплати. Наблюдавайки как инфлуенсърите напредват бързо в кариерата си, младите придобиват увереност, че и сами могат да постигнат това.
Не всички очаквания в една кошница
Когато повишението на заплатата не е толкова скоростно, поколението Z бързо се отказва.
В проучване на ResumeLab за 2023 г. 83% от представителите заявяват, че се стремят към промяна на работата си, което означава, че имат "динамичен подход към кариерата, който често включва честа смяна на позиции". А в проучване на компанията за заплати Paychex от 2022 г. около половината от представителите на поколението Z са заявили, че са работили на две или повече места - повече от всяко друго поколение.
За голяма част от младото поколение, работата е просто работа.
В проучване на Deloitte от март миналата година само 61% от участниците заявяват, че работата им е важна за тяхната идентичност. За сравнение – при техните шефове, цифрата е 86%.
Кими е категорична, че не вижда работата си като основна част от своята идентичност. "Там, където живея, хората не те питат веднага с какво си изкарваш прехраната", казва тя.
Но представителите на поколението Z не са загубили страстта към това, което искат да правят, те просто не слагат всичките си очаквания в една кошница, допълват експертите.