Прекомерното потребление – в социалните медии, онлайн платформите или физическите магазини, е постоянна тенденция през последните години, а за ускоряването ѝ значително допринасят инфлуенсърите, честите промоции и маркетингови кампании.

Събития като Черен петък, който се отбелязва всеки последен петък на ноември и тази година това е 28-ми, утре, дават старт на празничния сезон за пазаруване, но и влошават затруднената ситуация с личните финанси на някои потребители, отбелязва Euronews.

Преди Черен петък беше само в петък, но сега обхваща целия следващ уикенд, както и т.нар. Кибер понеделник след него. В някои региони продължава цяла седмица.

Все по-често обаче се появяват мащабни кампании на антиконсуматорски движения, които се противопоставят на цялостната глобална култура на консуматорство.

Едно от най-известните подобни събития е Денят без покупки, който се провежда едновременно с Черния петък. Той насърчава участниците да се ангажират да не купуват нищо в продължение на 24 часа, както онлайн, така и физически, с цел да се повиши осведомеността за вредните ефекти от прекомерното потребление.

Денят води началото си още от 1992 г., въведен от канадския художник Тед Дейв, но е популяризиран от антиконсуматорското списание Adbusters, което го разпространява в повече от 60 страни по целия свят.

Освен това събитието насърчава хората да намалят отпадъците и да преосмислят навиците си за разходи, като по този начин помогнат за намаляване на опаковките, както и на въглеродния отпечатък от транспорта и производството на стоките.

Денят насърчава и приоритет към по-значими, некомерсиални дейности, инвестиране в по-силна гражданска общност и преосмисляне на връзката между материализма и щастието. Това включва прекарване на време с домашни любимци, приятели и семейство, участие в събития и разходки на открито.

Денят без покупки е свързан и с по-широки проблеми като социалното неравенство и въздействието върху околната среда. Той повишава осведомеността за рециклирането и благотворителните организации за втора употреба, които предотвратяват попадането на предмети в депата за отпадъци, като същевременно помагат на домакинствата с ниски доходи.

Тъй като се провежда в същия ден като Черния петък, той се превръща в противоотрова на световната култура на пазаруване и през годините събира значителен брой последователи, но и поляризира мненията в интернет.

Някои потребители са съгласни с концепцията за пестеливост, разумно харчене, култура на икономичност и устойчиво пазаруване.

Други са по-скоро привърженици на YOLO и културата на малките удоволствия. Според нея, тъй като по-големите житейски цели, като покупка на къща и спестяване за пенсиониране, са недостижими за по-младите поколения, малките им удоволствия, като разточително пазаруване, не трябва да бъдат осъждани.

Тази година Черният петък се очертава като по-противоречив от обикновено, с ръст на антипотребителски движения и бойкоти. Това включва не само Денят без покупки, но и „Не го купуваме“ и „Накарайте Amazon да плати“, всички на или около датата на Черния петък.

От 25 ноември до 1 декември се организира масова акция за бойкот, насочена главно към гиганти като Amazon, Home Depot и Target. Целта е протест срещу нарушаването на трудовите права, както и срещу отстъплението от програмите за разнообразие и равенство зад Океана.

„Amazon, Джеф Безос и техните политически съюзници залагат на техно-авторитарно бъдеще, но с инициативата „Накарайте Amazon да плати“ работниците казват: „Достатъчно!“, заявява Кристи Хофман, генерален секретар на UNI Global Union.

„В продължение на години Amazon потъпква правото на демокрация на работното място чрез профсъюзи и подкрепа на авторитарни фигури. Моделът му задълбочава неравенството и подкопава основни права на работниците да се организират, да договарят колективно и да изискват безопасни и справедливи работни места.“, допълва тя.

Антоконсуматорските кампании имат за цел да насърчат потребителите да подкрепят местни, устойчиви и вторични малки бизнеси, особено, които са собственост на чернокожи, имигранти или малцинства, и тези, които досега са устояли на влиянието на Тръмп в икономиката на САЩ.