Диамантите се пренасят в козметиката: Печелившата стратегия за лукса в тежки времена
Инкрустиран медальон крие отделение за червило, а флаконът за парфюм е нещо много повече от стъклено шишенце
&format=webp)
Модел в рокля с цвят горчица и флорални детайли се разходи в разкошната градина в любимото имение на Кристиан Диор Château de La Colle Noire през май.
Бижуто към визията беше цилиндричен медальон с емайлирани цветя, инкрустирани със скъпоценни камъни.
Украшението, създадено от творческия директор на Dior Joaillerie Виктор дьо Кастелан беше зашеметяващо. Но това не беше просто медальон.. Само едно щракване и voilà, отвътре се разкриваше скрито отделение за червило.
Уникалният артикул е неочаквано сътрудничество между Доь Кастелан и творческия директор по имиджа на марката за грим Питър Филипс.
Dior заяви, че хибридният продукт съчетава „очевидните връзки между бижутата и красотата“, отбелязва CNN.
Dior не е единственият бранд, който експериментира с проекти между различни категории, а тези между бижутерията и красотата е пулса на модата в момента.
По-рано тази година американската бижутерка Сюзан Калан си сътрудничи с марката за козметика Natura Bissé за лицева процедура, която включваше характерните за Калан диаманти (те бяха поставени върху чакра точките на лицето и шията по време на процедурата).
Цената беше 600 лири (около 796 долара) и беше достъпно само в лондонския хотел Dorchester.
„Диамантите помагат за намаляване на стреса и тревожността“, заяви Калан, която планира да направи процедурата достъпна и в други СПА центрове.
Пол Ръсел, психолог и основател на Luxury Academy, лондонска компания за специализирано обучение по меки умения в областта на лукса, отчита привлекателността на това ново преживяване.
Диамантите вече не са просто декоративни, казва той пред CNN. „Те имат функция, стават част от процес, превръщат се в преживяване.“
Това може да бъде привлекателно за хора с високи доходи, много от които значително пренасочват разходите си към уникални преживявания, включително дейности към благосъстоянието.
Уникални колекционерски произведения
Може би най-плодородната почва за проекти, съчетаващи красота и бижута, е в луксозната парфюмерия, тъй като флаконите могат да бъдат и предмети на изкуството.
През 2023 г. Guerlain си партнира с друга марка, собственост на LVMH, Chaumet, за създаването на парфюм, който се предлага в преработена версия на характерния Bee – украсен с 336 диаманта с общо тегло 55 карата, той струваше колосалните 1 милион долара.
Създаден като почит към Eau de Cologne Impériale, аромат, с който Жозефина е носила на сватбата си с Наполеон, творението на Guerlain x Chaumet включваше и капачка, която се превръщаше в пръстен.
От 2021 г. Bulgari превърна луксозната парфюмерия в неразделна част от колекциите си.
Последните парфюми се предлагат в бутилки от муранско стъкло, гравирани с мотиви на змии, инкрустирани със скъпоценни камъни – поклон към дългогодишния мотив Serpenti на марката – и на цена над 200 000 долара.
„Ние разпознахме търсенето на такива ексклузивни творения и превърнахме луксозната парфюмерия в стратегически фокус“, заяви заместник-изпълнителният директор на Bulgari Лаура Бурдезе.
Часовникарската компания Jaeger-LeCoultre, собственост на Richemont, също се е впуснала в света на ароматите. Чрез програмата си Made of Makers, която предлага платформа за занаятчии извън традиционното часовникарство да покажат своето творчество, швейцарската компания пусна три аромата в сътрудничество с парфюмериста Николас Бонвил. Тези аромати от ограничена серия не се продават в магазините, а се предлагат на клиентите като ексклузивни подаръци при покупки на висока стойност.
Междувременно независимият нидерландски бижутер Bibi van der Velden наскоро си партнира с Лин Харис, основателката на популярните парфюмерийни марки Miller Harris и Perfumer H, и Аристид Нажан, художник и скулптор, известен със своите стъклени творби, за да създадат ваза за ароматни свещи – колекционерски предмет, отчасти скулптура, отчасти дифузер за аромати.
Защо брандовете го правят
Козметичните аксесоари някога са били естествено продължение на предлаганите от бижутерите продукти.
Minaudière на Van Cleef & Arpels, украсена с бижута чантичка, пусната на пазара през 30-те години, е била проектирана да служи като луксозна козметична чантичка, с отделения за червило, пудра и парфюм.
По същия начин, парфюмните бутилки, изработени от специалисти по порцелан, като Meissen, Capodimonte, Chelsea и St. James, са проектирани не за да бъдат скрити в банята, а като декоративни предмети за хола.
Но с превръщането на козметиката в масова пазарна категория и нарастващия брой марки, които се стремят да предлагат достъпни продукти на повече купувачи, опаковките стават по-масови.
Сега това се променя и някои премиум марки, които искат да повишат възприеманата стойност на своите козметични продукти, дават приоритет на премиум материали, изтънчени покрития и уникални дизайнерски елементи.
Пиер Дюпрел, управляващ директор и експерт по луксозни стоки в Boston Consulting Group, вижда уникални синергии между бижутата и красотата.
„За козметичните марки заимстването от кодексите на фините бижута помага да се повиши възприемането и да се премине в сферата на ултралукса. За бижутерите тези партньорства осигуряват достъп до нови аудитории и нови поводи“, каза той, посочвайки червилата Rouge G на Guerlain (които се предлагат в стилна кутия, комплект с дискретно огледало) като „перфектен пример“ за козметичен продукт, превърнат в „колекционерска вещ“.
Творческите кръстоски се появяват в категориите, които са показали най-голяма устойчивост в условията на забавяне на луксозния сектор. Според Bain & Company, глобалният пазар на луксозни стоки е претърпял спад от 1% до 3% при текущите обменни курсове през миналата година, но козметиката и бижутерията все пак са отбелязали ръст. Bain прогнозира, че тези категории ще останат сред най-стабилните, въпреки че се очаква луксозният сектор да се свие още повече тази година.
„Докато по-широките дискреционни разходи отбелязват спад, бижутата и луксозните козметични продукти имат по-добри резултати благодарение на емоционалната си значимост, привлекателността за подарък и възприеманата си стойност“, казва Федерика Левато, старши партньор в Bain & Company.
Тя допълва, че докато козметичните марки могат да се възползват от „ефекта на червилото“, бижутата запазват своята привлекателност като средство за съхранение на стойност. „Заедно те образуват мощна комбинация: естетическо удоволствие и емоционална сигурност“.
„Хората вече не искат категории, а моменти“, допълвт експертите. „Те искат предмети, които да изглеждат лични, дори малко абсурдни. Червило в колие не добавя смисъл, но точно затова работи. Не трябва да е практично. Трябва да изглежда интимно и точно в това се състои луксът.“