Хипотетичен портфейл за $1 милион: Как децата на най-богатите научават какво са парите
„Всеки трябва да знае какво са лихвени проценти, инфлация, инвестиционни портфейли – но никой не преподава това“, казва президентът на елитното швейцарско училище Institut auf dem Rosenberg
С цена от над 160 000 долара годишни такси за обучение Institut auf dem Rosenberg в Санкт Гален, Швейцария, се нарежда сред най-скъпите училища-интернати в света.
Неговите възпитаници обаче не са съвсем обикновени ученици, защото голяма част от тях са наследници на най-богатите хора в света. Така че, от съвсем ранна възраст те са детайлно въведени в света на парите.
Но вместо да се фокусират върху основните принципи на бюджетиране и управление на кредити, часовете по финанси в елитното швейцарско учебно заведение обхващат въпроси като създаването на богатство, филантропия, семеен бизнес, управление на наследствени фондове, разказва CNBC.
„Възможността да обучаваме тези бъдещи лидери ни дава привилегия да сме пионери в концепциите на курсовете“, казва Бърнхард Гейдман, президент на училището.
Всеки трябва да знае какво са лихвени проценти, инфлация, как акционерите създават инвестиционни портфейли – но никой не преподава това.
В един от най-популярните класове за създаване на богатство и финанси, учениците управляват хипотетични портфейли от 1 млн. долара и представят своите инвестиционни избори пред имитационен борд на семеен офис – частни компании, които богатите семейства създават за управлението на инвестициите им.
Дискусиите в класната стая за ученици на възраст между 12 и 18 години обхващат различни класове активи, съотношението между риска и печалбата и силата на натрупването.
Предмети, които няма да изучавате в обикновено училище
Твърде често тези теми остават извън традиционните учебни програми, защото се смятат за „неакадемични“, допълва Гейдман. Финансовите предмети в училището му обаче се припокриват с концепциите, които се преподават по математика и биология, както и други предмети.
„Наистина е важно да разберем динамиката, последиците и значението на проблема, защото той засяга всеки аспект от ежедневието.
Всички тези неща са взаимосвързани и създаването на богатство не бива да се пренебрегва. Ако не можем да предоставим на учениците тази информация и обучение, им отнемаме възможността да са успешни“, допълва президентът на швейцарския колеж.
Макар че обикновение ученици нямат достъп до такива часове, все повече гимназии в САЩ се занимават с теми, свързани с финансовата грамотност.
По последни данни на Next Gen Personal Finance, организация с нестопанска цел за предоставяне на финансово образование на ученици от средните и висшите училища, към 2024 г. повече от половината щати вече ще изискват или са в процес на въвеждане на изискване учениците от средните училища да посещават курс по лични финанси, преди да завършат училище.
Финансовата грамотност се отплаща - буквално
Проучванията показват, че посещаването на курс по финансово образование в гимназията се отплаща.
Според доклад на консултантската компания Tyton Partners и Next Gen, завършването на курс по лични финанси носи ползи за целия живот в размер на около 100 000 долара на ученик.
Тим Ранзета, съосновател и главен изпълнителен директор на Next Gen, и член на Консултативния съвет за глобално финансово здраве към CNBC, смята, че голяма част от тази финансова стойност идва от научаването как да се избягват дългове по кредити с високи лихви и как да се осигурят преференциални лихви за ключови разходи, като например застраховки, заеми за автомобили и ипотеки за жилища.
Често обаче, учениците се интересуват най-много от инвестиране.
Те са "на ръба на чина" от вълнение, когато ги попитате за изграждането на богатство и как могат да станат милионери,
казва Янели Еспинал, директор на отдела за образователни дейности на Next Gen.
В резултат учителите дават приоритет на тези уроци, тъй като те са най-ангажиращи от всички теми, свързани с личните финанси.
И все пак, „когато преподавате инвестиране, съсредоточете се върху дългосрочния план“, съветва Еспинал. Според нея не по-малко важни са и въпросите, свързани с бюджетирането, банковото дело, плащането на такси за колеж, данъците, управлението на кредити и психологията на парите.
Нека не оставяме финансовото образование на TikTok. Трябва да се заемем сериозно със създаването на официално такова.
Статистиката говори
Много проучвания показват, че съществува силна връзка между финансовата грамотност и финансовото благополучие.
Според доклад от 2018 г. на Кристиана Стодърд и Карли Ърбан от Националния фонд за финансово образование, учениците, които са задължени да посещават курсове по лични финанси още от ранна възраст, са по-склонни да ползват по-евтини заеми и безвъзмездни средства, когато става въпрос за заплащане на колеж, и е по-малко вероятно да разчитат на частни заеми или кредитни карти с високи лихви.
Освен това преминалите курс по финансова грамотност, имат по-добри средни кредитни резултати и по-ниски нива на просрочване на дългове като млади хора, според данни от 2016 г. на Фондацията за образование на инвеститорите към Регулаторния орган за финансовата индустрия, която се стреми да насърчава финансовото образование.
Проучване на Института Брукингс от 2018 г. установява, че финансовата грамотност на тийнейджърите е положително свързана с натрупването на активи и нетната стойност на имуществото към 25-годишна възраст.
Хората с по-висока финансова грамотност по-лесно управляват бюджета си, по-вероятно е да плащат изцяло и навреме вноските по заемите си и е по-малко вероятно да са ограничени от дългове или да се считат за финансово нестабилни.
Те също така са по-склонни да спестяват и да планират пенсионирането си, сочат данните от Индекса на личните финанси на Института TIAA-GFLEC, базирани на изследване, което се провежда ежегодно от 2017 г.
Междувременно в САЩ тенденцията за провеждане на уроци по лични финанси в училище продължава да набира скорост. В 20 щата има 50 законопроекта за обучение по лични финанси, които са в процес на разглеждане, според данни на Next Gen.