Правилото на петте „R”, с които да отгледате и възпитате успешни деца
Ако искате децата ви да са отличници по даден предмет в училище, помагайте им повече с домашните или наемате частен учител.
Ако обаче искате да бъдат устойчиви на проблеми, да преодоляват разочарованията и да се справят със стреса, пътят не е толкова лесен.
В новата си книга "Петте принципа на възпитанието" д-р Ализа Пресман представя на читателите наръчник за възпитанието успешни деца в трудния свят, в който живеем.
Авторът е психолог по въпросите на детското развитие и съосновател на Центъра за родителски грижи в Маунт Синай, пише CNBC.
"Опитваме се да отглеждаме децата си под стъклен похлупак, вместо да ги научим как да се справят с предизвикателствата във външния свят", казва Пресман.
Вашите деца гарантирано ще се сблъскат с трудности. Задачата ви на родители не е да ги предпазвате от тях, а да им покажете как да се справят, съветва психологът.
В книгата си тя определя "пет R" за устойчиви деца.
Relationships – взаимоотношения
Стабилните взаимоотношения ще помогнат на детето да чувства, че има силата да се справи с несгодите.
Всяко дете изпитва моменти на стрес, а в книгата си Пресман разглежда три вида:
Положителен: Той може да се усеща подобно на като вълнение, като пеперудите в стомаха преди първия учебен ден например, и е полезен за развитието на детето.
Поносим: Той се проявява, когато детето преживява нещо тежко, като например разделяне с близък връстник или любим учител и може да бъде управляван по-добре, ако то има поне една силна връзка с член на семейството си.
Токсичен: Това е силна реакция на продължителни проблеми, като например наблюдаване на сцени на насилие или преживяване на постоянни финансови трудности у дома.
Токсичният стрес възниква при липса на защитни взаимоотношения.
"Наличието на един обгрижващ човек, с когото децата се чувстват сигурни, защитени и свързани, може да промени категорията на стреса от токсичен в поносим", съветва Пресман.
Reflection – размисли
Повечето родители не разполагат с 20 минути, за да медитират всяка сутрин.
Това е нормално, казва Пресман.
Намирайте моменти през деня за микромедитации. Размишленията ви помагат да погледнете отвисоко на това, от което се нуждаете вие и вашето дете, и да реагирате премерено, а не набързо.
Малките медитации, дори само по време на ежедневната разходка до магазина или с кучето, могат да ви помогнат да действате с намерение.
Децата ще забележат колко добре се саморегулирате и е по-вероятно да възпроизведат този темперамент.
Същевременно, убеждаването на децата, особено на по-малките, да медитират, е предизвикателство.
Но можете да създадете моменти на спокойствие, които да им помогнат да се научат да се саморегулират, казва Пресман. И не е нужно да го чувстват като задължение.
"С по-малките деца опитвахме следното нещо – всяко вземаше по нещо за ядене, слагаше го в устата си и просто мълчеше, докато го дъвче", обяснява психологът. "Това просто го прави по-регулирани, защото имат момент на пауза. Не е задължително всичко да е свързано с дълбоки медитации".
Regulation – регламенти
Децата "превземат нашата нервна система", обяснява Пресман.
Независимо дали съумявате да управлявате правилно или не поведението си, децата ще следват примера ви.
Затова създаването на регламенти е важен фактор за устойчивост, който учи децата да реагират на дискомфорта по спокоен начин, независимо колко силни са чувствата им.
Следването на регламенти означава например да им напомняте да дишат дълбоко, когато изпитват най-големи трудности и се притесняват, или да им покажете, че емоциите им са валидни, въпреки че действията им трябва да останат подходящи за обстановката.
"Стига да не ги гони мечка, можете да направите пауза и след това да решите как да реагирате", казва Пресман. "И по този начин упражнявате усещането за саморегулация".
Rules – правила
Пресман разделя правилата на две категории:
Границите, които човек поставя за себе си и тези, които си създава в поведението към другите.
Прилагането на двете правила може да помогне на децата да се чувстват "в безопасност", казва Пресман.
"Ако имаме ясни, последователни правила и те имат смисъл, децата знаят какво се очаква от тях и не е необходимо постоянно да са нащрек за намеса", казва тя.
Ако самите родители си поставят граници с приятели или членове на семейството, децата ще се чувстват окуражени да направят същото.
Repair – възстановяване
Това не се отнася до поправяне на грешки, а по-скоро до засилване на важността на връзката.
Връзките могат да издържат на впечатляващо количество напрежение, но само ако възстановите чувството за увереност и сплотеност у децата, след настъпването на негативна ситуация или проблем.
Можете да извършите това възстановяване, като покажете на децата си съпричастност, любов и любопитство.
Например, ако са ви разказвали за деня си в училище, но сте заети да отговаряте на имейли, може да се почувстват отхвърлени и да избухнат. Вместо да игнорирате случката, им кажете, че съжалявате, че сте се разсеяли, но сега с удоволствие ще чуете как е минал техният ден.
"Петте R" не са хронологични стъпки, казва Пресман.
Например родителите могат да наложат дадено правило и след това да осъзнаят как то служи на тях и на детето им.
Целта не е да накарате детето да се чувства щастливо, а да укрепите връзката си с него. Ако то се чувства обичано и обгрижвано, е по-вероятно да се възстанови от всякакви други смущения, с които се сблъсква в живота си, допълва психологът.