По-рано този месец потребителката зад TikTok акаунта Business Women University Патриша Милан се похвали, че си е осигурила 150 000 долара в брой. От видеата ѝ става ясно, че за да направи това, е използвала максимално кредитните си карти. Планът ѝ е с тези пари да си купи апартамент, който да дава под наем чрез Airbnb и с приходите от него да изплати дълговете си.

В друго видео тя дава съвети как да се сдобием с високи лимити по кредитните си карти, като създадем поредица от кръгови транзакции в рамките на собствените си компании - което всъщност е незаконно.

Очаквано, финансови експерти заляха със студена вода и двете стратегии, представени от Милан. Още по-обезпокоителното, е че тя далеч не е единственият инфлуенсър, който изтъква нездрави финансови принципи, отбелязва Fast Company.

Тази идея се оказа доста примамливо обещание в TikTok, където клиповете маркирани с хаштага #wealth, са събрали 55 милиона гледания през последния месец, според данни на платформата.

Спестявай шумно: Нова техника за по-малко безсмислени разходи Терминът набира широка популярност в TikTok в началото на 2024 г.

Видеоклиповете, отбелязани с #millionaire, са гледани 69 милиона пъти през последните 30 дни, а тези с #financialfreedom са гледани от 20 милиона души.

Има само един проблем: скорошно проучване на платформата за борсови проучвания WallStreetZen установи, че 63% от видеоклиповете в TikTok, свързани с акции, са подвеждащи. Още по-лошо - 95% от тях не съдържат никакви предупреждения за инвестиционни рискове.

"Ако хората се възползват от тези съвети, няма кого да обвинят. Основното нещо е да не влизате в YouTube или TikTok за тези неща. Говорете с истински човек", казва Кристин Кийфър, старши директор в Регулаторния орган на финансовата индустрия (FINRA).

Кийфър смята, че нежеланието на много хора да разкриват финансови притеснения или проблеми също играе роля за популярността на клиповете със съвети, тъй като има "известна степен на информация, която хората могат да съберат, без да се чувстват така, сякаш разкриват личното си състояние".

TikTok ме накара да го купя: Gen Z вярва на мрежата, а не на брандоветеBlack Honey е цвят червило, който Clinique пуска през 1972 г. Печели нова вълна на популярност през 1989 г., но оттогава насам е неактивен. 35 години по-късно става вайръл - благодарение на TikTok

Някои от по-съмнителните напътствия в TikTok включват насоки за избягване на данъци, семейни почивки, таксувани като бизнес разход, и други схеми.

Подробните и точни данъчни съвети са "твърде сложни за 60-секунден видеоклип", казва пред Fast Company Крис Уейлън, сертифициран счетоводител от Ню Джърси. Той се тревожи какво е въздействието на хората, които предлагат финансови съвети без реален опит, и са представени като равностойни на истински експерти.

"Някои потребители дават съвети, сякаш са законни, а всъщност могат да те доведат до затвора", добавя той. Като се има предвид, че според проучванията трима от всеки четирима от поколението Z разчитат на платформи като TikTok и YouTube за финансово образование, това може да се окаже проблем в огромен мащаб.

Фининфлуенсъри ни казват как да управляваме парите си. Да им вярваме ли?Като част от инфлуенсърите, чийто пазарен дял се оценява на 104 млрд. долара за 2022 г., някои от онлайн финансовите съветници печелят шестцифрени суми от дейността си

Уейлън смята, че TikTok трябва да въведе по-строги процедури за проверка на фактите, когато става въпрос за представяне на финансова информация. Той също така признава, че това е по-скоро грешка на потребителя, отколкото нещо друго.

Един от проблемите, които правят съветите в социалните медии толкова подвеждащи, казва Кийфър от FINRA, е че платформите са създадени да предизвикват емоции и да провокират резки реакции - нито едно от които не е полезно, когато става въпрос за финансови решения.

"Важно е хората да забавят процеса на вземане на решения и да осъзнаят, че емоциите им може да вземат превес. Може просто да искат да решат бързо даден проблем, а интернет и социалните медии са им предоставили някаква стратегия за възможности", отбелязва тя.

Кийфър съветва да си поемете дъх, преди да следвате съвети от социалните медии, и да проверявате достоверни ресурси.

Помнете, че когато става въпрос за финанси, за разлика от други аспекти на живота ни, максимата, че социалните медии могат да преувеличават, никога не е била по-вярна.