Въпреки че не важи за всички млади служители, през последните поне десет години те обикновено са тези, които поставят под въпрос стойността на корпоративния живот, избирайки, или поне мечтаейки, да работят за себе си, да пътуват повече, да се посветят на кауза.

Някои скорошни тенденции в социалните мрежи обаче показват, че не само отказващите да се „предадат“ на добрата стара 40-часова работна седмица, могат да бъдат инфлуенсъри.

Вече разказахме за младите електротехници, водопроводчици, дърводелци и други представители на т. нар. „сини якички“ от новото поколение, които набират популярност със своите професионални клипове в TikTok.

Тази тенденция изглежда се разпространява и сред новите „бели якички“. Често възприемани от по-възрастните като „тихо напускащи“ и трудни за работа колеги, много от представителите на Gen Z и най-младите милениали активно споделят предимствата да работиш в корпоративна среда.

Сред тях е 29-годишният Конър Хъбард, който показва в TikTok, че приема с ентусиазъм работното си място. Прекарвайки дните си като анализатор на доходи и допълнителни придобивки в производствена компания, той води живота на всеки типичен офис служител – с тази разлика, че милиони хора го гледат да върши работата си с удоволствие.

Конър преоценява живота в офиса, след като години наред е създавал съдържание в социалните медии за търговска компания. Натовареният график за пътуване и ниското заплащане го карат да се почувства изтощен. Той също така е пробвал да започне свой собствен бизнес, но като наскоро женен, в нов дом и с куче, решава да се върне към по-стабилна корпоративна среда през 2022 г.

Сега Конър използва видео уменията си, за да споделя откъси от работното си ежедневие в TikTok – отговаряне на имейли, проверка на данни в Excel, телефонни обаждания – задачи, които милиони хора изпълняват всеки ден и много от тях смятат за досадни. Той споделя и „светските“ мигове от корпоративния си живот, усмихвайки се и вдигайки палец нагоре преди да се върне на работното си място след обедна почивка или отпуск. Хората, които го следват, коментират, че се радват да видят някой, който е толкова спокоен на работата си, или пък, че желаят роля като неговата.

Тази година Gen Z изпреварва бейби бумърите като работна сила в САЩ, като 21 милиона от представителите на новото поколение са заети на пълен работен ден, според анализ на Glassdoor, цитиран от The Wall Street Journal. Те представляват повече от една трета от всички наети лица и 16,8% от общата работна сила, според данни, анализирани от ADP Research. Най-възрастните работещи от поколението Z в момента са на 27, като само 3 години ги делят от 30-те, докато най-малките са само на 12 - все още доста далеч от първата си работа.

Докато САЩ са в период на по-слабо наемане от страна на корпорациите, това вероятно е една от причините младите служители да се хвалят с работата си в социалните медии. Може би стабилността, която офисния живот носи, отново има стойност, по думите на Ник Бънкър, директор икономически изследвания за Северна Америка в Indeed Hiring Lab, цитиран от WSJ.

Служителите от Gen Z остават в компанията с 18% по-дълго, отколкото милениалите през първите седем години от професионалния си живот, според Live Data Technologies - доставчик на изследвания за заетостта и смяната на работа. „Поколението Z е по-близо до времевите рамки на X и бумарите по отношение на времето, което прекарва в една компания“, отбелязва Джейсън Салцман, директор по развитието в компанията, според когото този период на заетост се нарича „голямото оставане“.

22-годишната Алиша Уинтърбоер, маркетинг координатор в компания за жилищно строителство, е друг пример за представител на Gen Z, вдъхновен от офисния живот. Пред WSJ тя разказва, че е виждала много публикации в #WorkTok, изтъкващи негативните аспекти на работата на „белите якички“, сред които фактът, че работиш за някой друг, ниското или непостоянно заплащане, както и токсичните мениджъри.

Тя обаче предпочита обратното – да разпространява позитивни послания за работата си и офис културата.

В един от нейните видеоклипове в TikTok, който има над 80 хил. гледания, тя седи в офиса и пие кафе, предоставено от компанията. Текстът върху видеото изброява и други причини, поради които тя обича работата си.

Други клипове показват как се приготвя за работа или прави нещо интересно в почивните си дни.

За нея рутината не е убийство, напротив, „Добре е да работиш от 9 до 5 и е хубаво да си организиран“, казва Уинтърбоер пред WSJ.

26-годишната Сидни Купър, която се самоопределя като интроверт, обичала да работи дистанционно. Но след няколко месеца у дома, решава, че ѝ липсват личните взаимодействия. „Беше ми самотно и депресиращо и исках работа в офиса“, казва тя пред WSJ.

Вече близо половин година тя работи като маркетинг мениджър за компания в Евансвил, Индиана. Казва, че обича да ходи в офиса, както и да се вижда и общува с колегите си. В работата ѝ се налага да организира много събития в офиса и извън него, което ѝ дава повече шансове да общува с другите и да излиза от зоната си на комфорт по-често. Тя създава видео съдържание в TikTok за малките неща, които я правят щастлива на работа - като сандвич с авокадо или диетична кола в обедната почивка, споделена с колегите.

Публикациите на 25-годишната Кимбърли Муньос - старши анализатор на операции с данни в компания в Атланта - също показват радостите от работното ежедневие – като обяд на покрива на офиса например. В своите видеа тя разказва и за работните си пътувания до други държави и за планирането на следващата година.

За Кимбърли да работи в корпорация винаги е било мечта. Тя споделя, че заплатата, кариерното израстване и платеният отпуск са точно това, което иска.

По време на пандемията вижда публикации в социалните мрежи, насърчаващи хората да напускат работните места, които не ги удовлетворяват. Нейната мисия пък е да насърчи хора като нея да търсят работа в областта на технологиите.

Винаги има хора, които ѝ казват, че е заседнала в Матрицата - или че истинският успех означава да не работиш за някой друг.

„Искрено се гордея с кариерата си“, отговаря на това Кимбърли. „Може би това не е успех за всички, но за мен е.“

По този повод 29-годишният Конър Хъбард допълва, че се наслаждава на обикновения и стабилен живот, възможен благодарение на корпоративната му работа. И че документира това като начин да се противопостави на публикации в социалните медии, които насърчават непрестанните пътувания или бързото забогатяване.

„Това не е реалност за повечето хора“, категоричен е той.