Маса за един, моля! Как милениалите и Gen Z наложиха соло вечерята
Според американската платформа за онлайн резервации OpenTable търсенето на маса за един се е увеличило с 8% само за година. Прочуване сред 2000 души сочи, че около 60% са вечеряли сами през изминалите 12 месеца
Ако гледате някой трийсетинагодишен холивудски филм, може да забележите отношението към главния герой, когато му се наложи да вечеря сам в ресторант. Останалите клиенти го гледат със съчувствие, а самият той смутено обяснява, че му трябва маса за един, защото уговорката му се е провалила по кой знае каква причина.
Това отдавна е минало. В наши дни да влезеш сам в ресторант по-скоро се превръща в правило, отколкото в изключение.
Новата реалност се потвърждава и от статистиката. Според американската платформа за онлайн резервации OpenTable търсенето на маса за един се е увеличило с 8% само за година. Прочуване сред 2000 души, направено по поръчка на същата платформа, сочи, че около 60% са вечеряли сами през изминалите 12 месеца. Близо 70% от респондентите са под 50-годишна възраст, т.е. милениали или Gen Z.
Очевидно е, че в самотното вечеряне има поколенчески признак, но не само. За него има и практични аргументи. Когато се храниш сам навън, не трябва да миеш чинии и това е водещо за някои хора. Други пък искат постоянно да опитват нови ястия, което е доста трудно в домашни условия. Но общият извод на ресторантьорския бранш е, че тази тенденция става все по-модерна именно благодарение на милениалите и Gen Z. Те са улеснени от социалните мрежи, които им предлагат безброй възможности за соло хапване, пише CNN.
И тъй като търсенето определя предлагането, все повече заведения се насочват към тези клиенти. В САЩ се отчита ръст при оборотите на вериги като Chipotle (мексиканска храна, приготвена набързо) и Sweetgreen, която предлага предимно салати.
„Тенденциите в храненето са отражение на по-големите промени, които се случват в обществото“, казва Стивън Загор, консултант в ресторантьорския бизнес и преподавател в Columbia Business School.
А данните за „големите промени“ сочат, че днес около 30% от американците живеят сами - този дял е най-висок откакто се води статистиката. Сходна е ситуацията и при браковете – женени и с деца са едва 37% от хората на възраст 25-49 години. През 1970 г. техният дял е бил 67%.
Самото отношение към храненето също се е променило. Изследване от 2022 г. на американската компания за пазарни проучвания Mintel сочи, че 60% от хората не се чувстват комфортно в ресторанти.
„Част от онези, които се хранят сами, приемат това като начин да избягат от грижите си и да се поглезят“, казва Робин Чианг, директор по разширяването в OpenTable. Той сочи резултатите от друго проучване на компанията от миналата година, според което често пъти клиентите гледат на времето за хранене като на лично. „Нужда да остана сам със себе си…“: това е основната причина за соло вечеря, посочена и от участниците в проучване на друга платформа за резервации - Resy.
В „новото нормално“ ресторантите се опитват да променят стратегиите си, за да не загубят бизнеса си. Те добавят все повече места за соло клиенти и специалитети на майстор готвачи.
Скок в броя на резервациите за по един клиент се наблюдава и в Далас, казва Ясмин Уейджис, собственичка на ресторант с виетнамска и тайландска кухня.
„По-рано клиентите предпочитаха да сядат на бара. Но все по-често искат маса или сепаре“, казва тя.
Най-новият ресторант от нейната верига MalaiKitchen е проектиран с малки сепарета за двама души, които се оказва идеални за соло вечеря. Всяко ястие в менюто се предлага и с индивидуална порция.
„Преди на самотното хранене се гледаше с пренебрежение. Сега то е предпочитано заради спокойствието. Можете да се откъснете от света за 40 минути“, казва Уейджис.
„Соло вечерята е тенденция, в която се включваме с удоволствие“, казва вицепрезидентът на Corner Table Restaurants Адам Бърк. Техните обекти са в Ню Йорк, Чикаго и Вашингтон. Според Бърк клиентите, които се хранят сами, винаги са по-любопитни и заинтересовани от заведението и храната. Затова и персоналът е инструктиран да им обръща повече внимание.
„С тези клиенти изграждаме много по-силна връзка, казва той. „Това е възможност да им предоставим и по-специално изживяване.“