Като пионери на TikTok и Snapchat, представителите на поколението Z са по-екологично и социално осъзнати от останалите. Те държат на баланса между професионалния и личния си живот, и не се страхуват да говорят за това (или да го публикуват в социалните мрежи).

Ето защо ръководителите на компании възприемат това поколение като по-фокусирано върху себе си и по-малко склонно да сътрудничи и да се ангажира с големите цели на бизнеса.

Проучванията също показват, че за Gen Z е по-удобно да сменя работата си в сравнение с останалите поколения, пише Fortune.

Според ново проучване на Gallup, в сравнение с други поколения, младите служители от Gen Z изпитват най-голям спад в ангажираността. Затова и разбирането им трябва да бъде основен приоритет за лидерите.

В Jotform, компания от Сан Франциско за създаване на онлайн формуляри, мобилни приложения и услуги за електронни подписи с повече от 20 млн. потребители, се стремят да развиват култура на сътрудничество за всички служители, включително най-младите.

Разбирайки и уважавайки техните ценности, те използват силните им страни и това помага да привлекат и задържат таланти от поколението Z, които се чувстват ангажирани.

Ето как в Jotform са се адаптирали, за да отговорят на нуждите на младия персонал в работна среда, основана на сътрудничество.

Шефът казва „какво“ – екипът „как“

Служителите от поколението Z може да са силно ангажирани с личното си благополучие, но проучванията показват, че те са и най-добри сътрудници. Процъфтяват в екипи и разглеждат това като средство за иновации.

Според изследователи от Станфорд обаче, поколението Z има силно чувство за самостоятелност. Те не просто приемат и изпълняват задачи; те поставят под въпрос процесите и търсят по-ефективни решения. Този вроден скептицизъм може да бъде от полза за цялата компания, тъй като служителите търсят как да подобрят начина на работа.

Съобразявайки се с нуждата на Поколението Z от самостоятелност, в Jotform служителите работят в малки, междуфункционални екипи от пет до седем души. Те са овластени да си сътрудничат и да поемат отговорност за проектите си.

За да се насърчи работата им в екип, им се предоставят самостоятелни офиси, така че да имат пространство да се концентрират и да обмислят идеите си. Висшият мениджмънт може да има последната дума по въпроса „какво“, но екипите поемат отговорността да измислят „как“.

Ротационно ръководство

Друга полза от организирането на служителите в междуфункционални екипи е разхлабването на традиционната йерархия на работното място.

Изследователите от Станфорд са установили, че служителите от поколението Z не вярват на йерархията заради самата нея. Те предпочитат модели на ръководство, основани на експертни познания, специфични за всяка задача или период.

В Jotform екипите функционират като независими миникомпании. Въпреки че се отчитат пред мениджъри и споделят напредъка си по време на седмичните демо дни - присъщата им автономност означава, че нямат единствен лидер.

Ръководителят на екипа се определя в зависимост от нуждите на проекта и от уменията и опита на членовете.

Моделът на ротационно ръководство дава възможност на всеки член на екипа да бъде лидер, което допълнително засилва чувството за собственост върху работата им и стимулира ангажираността.

Работа в офиса (и защо е важно да я комуникирате)

В Jotform откриват огромни ползи от пълното завръщане към офиса след пандемията – особено за най-младото поколение служители.

Проучване на Gallupпотвърждава, че по-младите са по-склонни да имат мислене на гиг-работници и да са емоционално откъснати от своята компания. Времето, прекарано в личен контакт, помага за укрепване на тяхната лоялност и значително улеснява възможностите за учене и менторство – основен мотиватор за поколението Z.

Казано накратко, дигиталните връзки работят достатъчно добре, но не могат да се сравнят със синергията и импулса на сътрудничеството в реално време. Проучванията са установили, че общуването през екран намалява вероятността служителите да генерират идеи.

Екранът може да открадне част от вниманието ви (например когато проверявате косата си по време на разговор в Zoom), което ограничава когнитивния фокус.

Нещо повече, анализ на 20 милиона научни статии и 4 милиона заявки за патенти установява, че екипите, работещи лично, правят повече открития, отколкото дистанционните. За компаниите способността за непрекъснато внедряване на иновации никога не е била толкова важна, колкото днес.

Gen Z изисква адаптация – сега

Някои ръководители се противопоставят на тенденциите на работното място на поколението Z, като непринудения им език и манията им по уелнес.

Но истината е, че да се противопоставяте на младите хора и техните ценности е все едно да се борите срещу лавина с лопата за сняг: Това е безполезно.

През 2024 г. служителите от поколението Z ще надхвърлят броя на бумърите, а през 2030 г. ще съставляват 30% от работната сила.

Така че лидерите, които се грижат за сътрудничеството и иновациите, е време да започнат да обръщат внимание на Gen Z и да разберат как могат да му дадат възможност да процъфтява в компаниите и бизнесите, които ръководят.