Поколението Z често става обект на критики затова, че (по думите на Упи Голдбърг), не си „изкарва хляба“ на работното място, както предишните поколения.

Носителката на „Оскар“ Джоди Фостър се оплака, че представителите на поколението Z не се появяват на работа преди 10:30 ч., а представител на Масачузетския технологичен институт (MIT) ги упрекна, че винаги закъсняват.

Миналия месец един главен изпълнителен директор изрази недоволството си, когато млад кандидат за работа отказал да изпълни 90-минутна задача, защото „изглеждала като прекалено много работа“.

Но не само представителите на поколението Х и бейби бумърите са си дали сметка колко различно (или по-скоро трудно) е най-младото поколение кадри, пише Fortune.

Дори мениджъри по наемане се оплакват от стила на работа на собственото си поколение. Resume Genius анкетира 625 мениджъри по наемане на персонал в САЩ с кое поколение е най-трудно да се работи и 45% посочват Gen Z. Нещо повече, 50% признават, че тяхното собствено поколение е най-трудно за управление.

Може би е изненада, че бейби бумърите са избрани като най-лесни за управление. Но това съвсем не прави най-старото поколение служители по-желани: Всъщност бейби бумърите са последните, които работодателите биха наели в момента.

Въпреки че само 4% от анкетираните мениджъри очакват да наемат бейби бумъри догодина, една трета признават, че вероятно ще наемат хора от поколението Z. Само 14% от анкетираните очакват да наемат хора от поколението Х.

В проучването не се разглеждат причините, поради които служителите от поколението Z са по-трудни за работа, но не може да се пренебрегне фактът, че най-новата вълна работници е навършила пълнолетие през пандемията.

Поколението Z не само е пропуснало важни моменти в колежа - от студентски купони до буквалното хвърляне на шапки във въздуха след дипломирането, но и не е успяло да вкуси от света на работата чрез летни стажове, преди да се гмурне в пазара на труда.

Ето защо работодателите вече дават на завършилите допълнително обучение, за да ги подготвят за работа. Пример за това са консултантските компании от Голямата четворка в света: Deloitte, PwC, KPMG и EY предлагат на новопостъпващите младши служители обучение по меки умения, включително уроци как да се изказват на срещи.

„Напълно разбираемо е, че студентите, пропуснали заниманията лице в лице по време на пандемията, сега може да са по-силни в някои области, като например самостоятелната работа, и по-малко уверени в други, като презентациите пред групи“, твърди Иън Елиът, главен директор на „Човешки ресурси“ в PwC Великобритания.

Освен това пандемията не е изцяло виновна за борбата на ръководството с поколението Z: както показва проучването на Resume Genius, с възрастта служителите стават по-лесни за управление.

Докато 45% от анкетираните са определили Gen Z като най-трудното за работа, този процент спада до 26% за милениалите и 9% за бейби бумърите.

В крайна сметка да бъдеш „труден“ вероятно е просто още един етап от прехода.

В края на краищата, милениалите помнят как са наричани „зайци“, които се страхуват от работа, преди да се изкачат в корпоративните редици на ръководни позиции. Но вместо да опитват да се справят с управлението на най-младото поколение, изследването предлага на компаниите просто да му се подчинят.

„Поколението Z вече разтърси нещата, но то не е тук, за да ги разруши: Те носят уникална комбинация от талант и смели идеи, които могат да подмладят работната сила“, пише Джефри Скот, старши мениджър по наемане на персонал в Resume Genius.

Например според проучването мениджърите от поколението Z са най-склонни да вземат решения за наемане въз основа на това, което кандидатите са записали като „хобита и интереси“ в автобиографията си, а не на професионалния си опит.

„Поколението Z може да има лоша репутация, но то има силата да промени работните места към по-добро“, заключава Скот.