Представителите на Gen Z не се притесняват да говорят по въпроси, които ги вълнуват - независимо дали става въпрос за прозрачност на заплатите или психичното здраве на работното място.

Тази смелост може да разтревожи ръководителите на отделите по човешки ресурси и главните изпълнителни директори. Ето защо някои наричат това поколение "най-трудното" за работа.

Но качеството на младите кадри да говорят открито може да бъде и ценно предимство за работната сила.

Така поне твърди д-р Бенджамин Грейнджър, психолог с опит в HR сферата със специален фокус върху преживяванията на служителите. В консултантската компания Qualtrics той ръководи екип, предлагащ стратегически услуги на стотици глобални организации. Целта е компаниите да изградят и оптимизират своите програми за изслушване на работещите, за да подобрят преживяванията им на работното място - и в крайна сметка да привличат и задържат най-добрите таланти. 

"Най-голямата сила на поколението Z е, че то е по-склонно от другите да оспорва статуквото", казва д-р Грейнджър, цитиран от CNBC. "Тези разговори и преживявания са мястото, където се случват иновациите и креативността."

Оспорването на нормите на работното място, установени от по-възрастните служители, е отдавнашна тенденция, но Грейнджър казва, че има нова увереност и внимание в начина, по който представителите на Поколението Z подхождат към тези разговори.

Една от определящите характеристики е силното им чувство за социална и екологична отговорност.

Грейджър посочва, че те са активни в създаването на справедливи и устойчиви работни места и са готови да предизвикат работодателите да бъдат по-отговорни за въздействието си върху служителите и обществото като цяло, когато други не биха могли.

Когато по-младите служители насърчават компаниите да преминат от корпоративна неутралност към по-открито изразяване на ценности, това може да доведе до по-ефективни процеси, по-щастливи служители и по-добри продукти, добавя Грейнджър.

Проучванията сочат, че проактивното отношение и изказването на мнение обикновено са свързани с положителни резултати в кариерата, включително по-голям шанс за повишение и по-силни взаимоотношения с колегите. "Но подобна обратна връзка невинаги се възприема положително от ръководителите, които могат да бъдат разочаровани от служителите, нарушаващи дългогодишни норми", отбелязва Грейнджър.

Младите служители могат да избегнат или да сведат до минимум негативните последици за себе си, като си "напишат домашното" преди да повдигнат въпроса, съветва той.

Помислете дали вашият ръководител или колега може реално да предприеме действия по вашето предложение, като отчетете ограниченията във времето или ресурсите, и дали вашето мнение може да помогне на екипа или компанията да бъде по-успешна, а не да бъде от полза единствено за вас като служител, обяснява експертът.

Той добавя, че за да бъдат тези разговори наистина ефективни, лидерите трябва да създадат среда, в която обратната връзка се насърчава и изисква.

"Даването и получаването на обратна връзка може да отключи различни идеи и стратегии, които дори не сте знаели, че съществуват, и да бъде от полза за професионалното ви развитие.

Представителите на поколението Z, приемайки и инициирайки тези разговори толкова, колкото и те самите, катализират това израстване в себе си.", допълва Грейнджър.