На 4 август Amazon обяви, че преструктурира подкаст студиото си Wondery, а промяната идва заедно с напускането на главния изпълнителен директор и около 110 служители. Останалата част от екипа ще бъде разделена между подразделението за аудиокниги Audible и новосъздадено звено с името Creator Services, съобщава Джесика Теста от The New York Times, цитирана от Fast Company.

Анализатори свързват преоценката на бъдещето на Wondery с възхода на YouTube като вероятно най-влиятелната платформа за разпространение на подкаст съдържание. Данни на Edison Research от октомври 2024 г. показват, че гигантът за видео стрийминг вече има повече слушатели на подкасти от Spotify и Apple Podcasts. Думата „слушатели“ вероятно звучи леко остаряло, защото още през февруари YouTube отчита 1 милиард зрители на подкаст съдържание.

По данни на Edison, американците прекарват общо 773 милиона часа седмично в слушане на подкасти, което е над 350% ръст в рамките на десетилетие. Това означава, че потребителите прекарват средно почти 8 часа седмично в слушане на подкаст съдържание.

Жанрът обаче е претърпял драстична трансформация. През 2015 г. хитът Serial – завладяващо true crime предаване, спечелило Peabody през април 2015 г., след дебюта си през октомври 2014 г. – доказва, че подкастът може да създаде „театър на ума“ и да държи аудиторията под напрежение, като оставя визуализациите изцяло на нейното въображение.

Вълната от Serial води и до други изключително силни развлекателни продукции. Жанровото разнообразие обаче не се развива значително – true crime остава най-популярен, включително и във формати на Wondery като Dr. Death, Killer Privilege, Morbid, American Scandal и Blood and Vines.

Днес разказвателните формати отстъпват място на преобладаващите „говорещи глави“, които обсъждат актуални теми с гостите си. Тази еволюция е идеален формат за YouTube, където харизматични личности като Тео Вон, Алекс Купър (Call Her Daddy) и Дакс Шепърд (Armchair Expert) привличат огромни аудитории.

Част от аудио подкаст съдържанието се публикува в YouTube без визуални добавки, но най-успешните са пълнокръвни видео продукции, които понякога са със студийно качество, а в много случаи – с атмосферата на видеоразговор с приятел. И в двата случая видео подкастите доказват, че могат да задържат вниманието на аудиторията.

Въпреки че видео подкастите не са новост – Apple iTunes ги популяризира още преди 15 години, а Spotify вече предлага смяна между видео и аудио по време на епизод – сегашният им бум вероятно е изненада за индустрията. И трудно е някой да се конкурира с YouTube, когато става въпрос за среда, оптимизирана за видео съдържание.

Това поставя и въпроса за бъдещето на подкастинга като отворена екосистема. RSS стандартът, върху който работят подкастите, позволява на потребителите да избират платформа и пази личните им данни. YouTube вече приема RSS фийдове, но критиците отбелязват, че каченото съдържание се превръща в YouTube шоу, монетизирано чрез собствената рекламна система на платформата, и живее в паралелна вселена извън класическия подкаст модел.

През 2023 г. Google закрива собственото си подкаст приложение и насочва потребителите към YouTube Music – платформа, която, макар и основно за музика, поддържа RSS абонаменти. Това запазва връзка с отворения формат, но я поставя на заден план.

Докато по-широката екосистема на подкаст съдържанието остава жизнена, балансът между YouTube и останалите платформи изглежда стабилен. Истинска тревога би имало, ако YouTube започне да сключва ексклузивни сделки или заеме толкова доминираща позиция, че създателите да изоставят другите си канали. Засега подобно развитие не се наблюдава.