YouTube стана на 20: От аматьорски видеа до господство в стрийминга и подкаст форматите
От видеоархив до глобална империя, платформата превзема телевизията, подкастите и търговията
![YouTube стана на 20: От аматьорски видеа до господство в стрийминга и подкаст форматите](https://sportal365images.com/process/smp-images-production/profit.bg/15022025/313a3549-4bfc-4ece-ba7d-9ebfacf4ad1a.jpg?operations=crop(0:28:6000:3403)&format=webp)
YouTube навърши 20 години, а метаморфозата, която платформата претърпява – от място за публикуване на любителски видеа до един от най-големите медийни гиганти в света – със сигурност е впечатляваща.
Всичко започва през 2005 г. с 19-секундното видео Me at the Zoo, в което съоснователят Джауед Карим стои пред няколко слона и споделя кратка, неангажираща информация за тях.
Оттогава видеото е събрало над 348 милиона гледания, а в YouTube вече можем да открием всичко – от подкаст формати и музика до телевизия на живо.
Рекордни приходи от реклама
През последните години рекламните приходи на YouTube нарастват значително.
Само между 2023 и 2024 г. те скачат с 14.6%, достигайки рекордните $36.1 милиарда. Това е почти четири пъти повече в сравнение с приходите, които платформата регистрира преди девет години. Очакванията са до 2030 г. сумата да достигне $64.2 милиарда, пише MarketWatch.
Но това далеч не е единственият източник на приходи за YouTube. Абонаментните услуги като YouTube Premium и YouTube Music също носят сериозни постъпления. По данни на компанията над 100 милиона души плащат за услугите, които предлагат съдържание без реклами.
С най-ниската цена за абонаментен план, която е около 10 лв. на месец в България, но $11 в САЩ, само YouTube Music генерира минимум $10 милиарда годишно – сума, която не се включва в отчета за рекламните приходи.
Конкуренцията става все по-сериозна
Днес, за да остане на върха, YouTube се превръща в много повече от платформа за видеа – компанията си има конкуренция в няколко различни индустрии:
- Стрийминг гигантите като Netflix, Disney+ и Hulu
- Музикалните платформи като Spotify
- Социалните мрежи, които предлагат къси видеа в стил TikTok и Instagram Reels
Само за сравнение, рекламните приходи на YouTube са почти толкова, колкото всички приходи на Netflix за 2024 г., и близо два пъти повече от тези на Spotify, който предлага на потребителите по-ограничен тип услуги.
YouTube превзема телевизионните екрани: Как платформата задминава традиционните медии
През декември 2024 г. YouTube официално се утвърди като най-гледаната стрийминг платформа на телевизионните екрани, като изпревари Netflix, Prime Video и останалата конкуренция.
Според доклада The Gauge на Nielsen, 43.3% от цялото гледане на телевизия се е случвало през стрийминг платформи, а YouTube заема най-големия дял от това време – 11.1%.
Това означава, че повече хора са гледали YouTube на телевизорите си, отколкото Netflix (8.5%) или Prime Video (4.0%).
Стрийминг битката: Колко процента от зрителите привлича конкуренцията?
- YouTube – 11.1%
- Netflix – 8.5%
- Prime Video – 4.0%
- Hulu – 2.5%
- Disney+ – 2.1%
- Roku – 2.0%
- Tubi – 1.7%
- Peacock – 1.6%
- Paramount+ – 1.4%
- Max – 1.2%
- Pluto – 0.9%
- Други стрийминг услуги – 6.3%
Въпреки сериозната конкуренция от страна на Netflix и Amazon Prime, YouTube отчита най-добрия месец през декември за цялата си история.
Главният изпълнителен директор на платформата, Нийл Мохан, официално обяви, че YouTube вече изпреварва дори традиционната телевизия.
„За все повече хора гледането на телевизия означава точно да гледат YouTube. Средно 1 милиард часа съдържание се гледа на телевизори всеки ден, а телевизионните екрани вече са основното устройство за YouTube в САЩ“, пише Мохан в блог публикация
Какво прави YouTube по-силен от останалите?
Огромна библиотека от съдържание – от блокбъстър продукции до нишови видеа по всяка възможна тема.
По-ниски разходи – докато традиционните студия харчат над $140 млрд. годишно за съдържание, YouTube изплаща на създателите си едва $50 млрд. за три години (2019-2022 г.).
Нарастваща потребителска база – през декември 2.7 милиарда души използват YouTube поне веднъж месечно, в сравнение с 1.2 милиарда преди 10 години.
YouTube изпреварва Spotify в битката за подкаст съдържание
Дори и да звучи изненадващо, YouTube вече е най-популярната платформа за слушане на подкасти, като задминава аудиострийминг гиганта Spotify.
Според данни на Edison Research, цитирани от YouTube, 31% от седмичните слушатели на подкасти в САЩ (на възраст 13+) посочват, че YouTube е основната им платформа за стрийминг на този тип съдържание.
За сравнение, Spotify е предпочитан от 27%, а Apple Podcasts – от 15%.
Тази тенденция превръща YouTube в „епицентър на културата“, отбелязва компанията в своето съобщение по случай 20-годишнината.
„Отдавна инвестираме в подкаст съдържанието, а създателите откриват, че видеото прави този формат още по-завладяващ“, коментира главният изпълнителен директор Нийл Мохан.
Той дава за пример подкаста The Joe Rogan Experience, чието интервю с Доналд Тръмп преди президентските избори в САЩ събира 55 милиона гледания.
Какво следва за платформата?
След като затвърждава господството си при стрийминга на телевизионни предавания и подкаст съдържание, YouTube вече тества някои нови функции.
Една от тях е Watch With, която се очаква да стартира още тази година. Новата функция позволява на създателите на съдържание да коментират на живо големи събития, като спортни мачове или церемонии по награждаване.
Освен телевизията, YouTube може да навлезе и по-дълбоко в електронната търговия.
„Платформата все още е фокусирана върху това да бъде основният заместител на традиционната телевизия за сегашните и бъдещите поколения“, казва Брандън Кац, стратег в Parrot Analytics.
Но макар YouTube да разполага с много различни начини за монетизиране на потребителите, компанията все още не е толкова силно развита в сектора на търговията, както Amazon или Apple.
Въпреки това, по-сериозна интеграция на интерактивно пазаруване в YouTube TV може да превърне платформата в още по-мощна комерсиална екосистема, обединяваща съдържанието и търговията.