В ерата на фонова телевизия Netflix адаптира съдържанието си към втория екран
Сериали и филми, създадени за гледане „на заден фон“, променят правилата на играта в стрийминг индустрията
За милиони хора по целия свят е напълно естествено да коментират в социалните мрежи втория сезон на Squid Games или да си поръчат нова тениска, докато го гледат.
Според проучване на YouGov от 2023 г., 91% от американците поне от време на време проверяват телефона си, докато гледат телевизия. А за поколенията, израснали с TikTok, „от време на време“ по-скоро се превръща в „постоянно“. Както шеговито отбеляза Майкъл Лонгфелоу от Saturday Night Live след кратката забрана на приложението в САЩ: „Какво да гледам, докато гледам филм, сега?“
Тази промяна в навиците на зрителите не е нещо ново, но през последните години Netflix адаптира съдържанието си, за да отговори на навиците на потребителите, като го оптимизира за гледане на още един екран.
В края на миналата година литературното списание n+1 публикува подробен анализ на подхода на Netflix, който разкрива как стрийминг платформата се опитва да промени начина, по който създава филми и сериали.
Според автора Уил Тавлин, сценаристи, които са работили за Netflix, споделят, че често получават насоки от мениджъри да добавят реплики, които обясняват какво се случва. По този начин зрителите, които гледат „на заден фон“, лесно могат да следят действието, без да вдигат поглед от смарт устройството си.
Тавлин дава пример с филма Irish Wish, в който виждаме голямото завръщане на Линдзи Лоън. В диалог от филма героинята на Лоън сякаш описва предишните събития, като в аудио коментар: „Признавам, че денят беше прекрасен, изпълнен с драма и романтични моменти, но това не ти дава право да поставяш под въпрос житейските ми решения. Утре се омъжвам за Пол Кенеди.“
Съдържанието, което се превръща по-скоро във фон, не е от вчера. То често е знак за не толкова добре написан сценарий. Но когато този стил се превръща в стратегия на студиото, за да улесни зрителите, които не се отделят от телефоните си, това вече е съвсем друга история.
През 2023 г. актрисата и режисьор Джъстин Бейтман споделя пред The Hollywood Reporter, че много сценаристи вече получават бележки от студиата с обратна връзка като „това не е достатъчно подходящо за гледане на заден план.“ В същия дух актьорът от Stranger Things Дейвид Харбър обсъжда с водещата Микита Оливър в подкаста Miss Me концепцията за „съдържание, което хората ще игнорират, за да стоят на телефоните си.“
Netflix някак си се адаптира перфектно към тази тенденция.
През 2020 г. авторът на The New Yorker Кайл Чейка въвежда термина „фонова телевизия“ (ambient TV), за да опише сериали като неангажиращия ситком Emily in Paris и реалити шоуто Dream Home Makeover. Това са примери за съдържание, което е достатъчно приятно, но не изисква да сте напълно ангажирани в него. „Докато наистина доброто съдържание достига до своя пик, всъщност навлизаме в ерата на фонова телевизия, която е пригодена, за да може да гледате телефона си, вместо да го конкурира“, пише Чейка.
По онова време това изглеждаше като невинно съвпадение, но днес множеството доклади почти потвърждават, че Netflix съзнателно оптимизира съдържанието си, за да се гледа на заден фон.
Няма нищо лошо в предоставянето на „фонова телевизия“ за зрители, които искат да се разтоварят, докато скролват в TikTok. Много нови сериали се стремят към престиж и културно значение, но със сигурност е освежаващо да има и продукции, които без притеснение се позиционират като съдържание за релакс, домакински задачи или края на тежък ден.
Този подход очевидно носи успех на стрийминг платформата, тъй като Netflix отчита увеличение на приходите си за Q4 с 16% спрямо миналата година, подкрепено от 19 милиона нови абонати през същия този период.
Въпросът обаче все още е на лице: дали Netflix променя само част от съдържанието си, за да се адаптира към тази тенденция, или „фоновата телевизия“ се превръща в основния акцент на платформата?