Нийл Мохан за първи път се сблъсква с YouTube преди почти две десетилетия, когато работи за DoubleClick - рекламна платформа, която се опитва да помогне на основателите на стрийминг услугата да правят пари.

В рамките на две години и двата калифорнийски стартъпа са купени от Google съответно за $1,65 млрд. и $3,1 млрд. Така Мохан се присъединява към гиганта в търсачките, за да засили рекламния му бизнес, докато компанията се диверсифицира към видео форматите, разказва Financial Times.

Сега YouTube генерира $50 милиарда годишни приходи за Alphabet, компанията майка на Google. Платформата се развива от платформа за любителски клипове до огромен център за стрийминг на музика, абонаменти за кабелна телевизия, спортове на живо и доходоносна платформа за споделяне на печалби със създателите на съдържание.

Според Мохан най-доброто за YouTube тепърва предстои. „Ние дори не сме докоснали върха на айсберга, имайки предвид това, което ще можем да правим с технологии като генеративния AI“, казва той пред FT.

YouTube е все по-жизненоважна бизнес линия за Google, тъй като основните подразделения на компанията - търсене и реклама - са изправени пред заплахи от антитръстови съдебни дела. В същото време конкурентите в областта на изкуствения интелект отнемат господството му на полето на търсачките.

След спад през по-голямата част от 2023 г. приходите от реклама на YouTube се възстановиха, нараствайки с 15% до 25,7 млрд. долара през първите девет месеца на 2024 г. Въпреки че това е една пета от приходите от 144 млрд. долара, генерирани от реклами, свързани с търсене, Alphabet се нуждае от пари в брой. Компанията увеличи разходите до 38,3 милиарда долара, докато се състезава с Microsoft и Amazon за изграждане на центрове за данни и разработване на чипове, за да задвижи своите AI амбиции.

На този фон 51-годишният Мохан, назначен за главен изпълнителен директор през 2023 г. след пет години като главен продуктов директор, пуска пакет от продукти, вдъхновени от AI, за да стимулира следващия етап от растежа на YouTube. Той е изправен пред трудната задача да предостави на потребителите нови AI инструменти за почти мигновено създаване на видео и музика, без да кара създателите да се бунтуват от страх да не бъдат изместени.

Пред FT Мохан се опитва да подчертае значението на създателите на съдържание за новата стратегия, като вече е изплатил 70 милиарда долара приходи от абонамент и реклама на партньори през последните три години.

Той изтъква две експериментални функции, разработени от DeepMind, AI звеното на Google, наречени Dream Screen и Dream Track, които „генерират синтетично красиви видеоклипове и музика от текст“.

„AI трябва да служи на човешкото творчество. Това е инструмент в ръцете на творците. Той не е предназначен да ги замени”, казва Мохан.

Друга функция на DeepMind, която Мохан подчертава, е автоматичният дублаж, който превежда видеоклипове на английски език на осем други езика и обратно.

„Каква е пречката пред растежа на творците, които имат толкова масивна публика? Езикът", казва той и добавя: „Това е проблем, който AI може да реши.“

Друг проблем, в който Мохан трябва да се ориентира, е гневът на новоизбрания президент Доналд Тръмп. Той беше забранен от платформата за две години през 2021 г., след като Google счете, че е подбуждал към насилие по време на бунта на Капитолия на 6 януари.

Тръмп и новооткритите му съюзници в Силициевата долина обвиниха социалните мрежи в лява цензура, предпочитайки абсолютизма на свободата на словото, защитаван от Илон Мъск в X.

Марк Андреесен, милиардерът рисков капиталист, който помага на Мъск да съветва Тръмп, призова вътрешните данни на Google да бъдат публикувани по подобен начин на така наречените „файлове в Twitter“, за които се твърди, че разкриват антиконсервативна пристрастност в решенията за модериране.

Мохан от своя страна казва пред FT: „Вече работихме с Тръмп в продължение на четири години по много продуктивен начин през много трудни времена, като свободата на словото и широките възгледи бяха запазени. Ние наистина оставаме бастион на свободата на словото. Но само защото YouTube е отворена платформа, това не означава, че всичко е разрешено.“

Мохан добавя, че е ръководил „много, много тежка“ инвестиция в AI и модериране, извършвано от хора, след „критичен момент“ през 2017 г., когато рекламодателите бойкотираха YouTube заради поредица от скандали относно видеоклипове с реч на омразата и загриженост за педофили и терористи, проникващи в секциите за коментари.

Въпреки че потреблението на YouTube се свързва най-вече с лаптоп и мобилни устройства, най-бързо развиващият се сегмент са свързаните телевизори, на които всеки ден се стриймват 1 милиард часа съдържание от платформата. Това е не само популярна медия за гледане на спорт и сериали, но и на „къси филми“, конкуриращи клиповете в TikTok.

Ampere Analysis класира YouTube като третия най-голям инвеститор в оригинално съдържание - след Disney и Comcast, инвестирайки повече от $20 млрд. през първата половина на 2024 г. Платформата изпреварва Netflix и Warner Bros Discovery.

„Само приходите от реклама на YouTube, за които се очаква да достигнат 35 милиарда долара за 2024 г., надхвърлят общите приходи на Disney+ и Amazon Prime Video и са малко по-малко от общите приходи на Netflix“, според доклад на Ampere.

Най-големият му залог досега е седемгодишна сделка за 14 милиарда долара за излъчване на мачове от Националната футболна лига на САЩ, част от причината 35 милиарда часа спортно съдържание да бъдат гледани в YouTube миналата година.

Мохан е отворен за купуването на повече споразумения за права.

Човекът на Google със 100 милиона долара

Роден в Индиана, Мичиган, Мохан се мести да учи в гимназия в Индия, преди да се върне в САЩ, за да учи електроинженерство в Станфордския университет.

След като се присъединява към Google през 2007 г. като част от сделката с DoubleClick, той става протеже на тогавашния главен изпълнителен директор Сюзън Уоджиски и помага за изграждането на бизнеса с рекламни технологии, който свързва рекламодатели и издатели в незабавни алгоритмично управлявани онлайн търгове. Проектът е толкова успешен, че Министерството на правосъдието се опитва да го разбие с аргумента, че е монопол.

Мохан наследява Уоджиски в YouTube през 2023 г. Тя почина от рак на белия дроб през август.

Получавал е много предложения от съперници по време на 17-годишния си мандат. Наречен е „човекът на Google със 100 милиона долара“, след като според съобщенията е получил пакет от безвъзмездни средства за акции през 2013 г., когато е ухажван от Twitter.

„Не вярвайте на всичко, което четете“, казва Мохан за възнаграждението си. Попитан от FT дали в крайна сметка иска да заеме най-високия пост в Alphabet, шефът на YouTube заобикаля въпроса:

„Работя в Google от много дълго време. Наистина се радвам на хората, с които работя“, каза той. „Все още сме в началото на потенциала на AI – ако водехме този разговор преди две години, 80% от това, за което говорим, щеше да бъде само теоретична идея. Настоящето обаче прави нещата наистина много вълнуващи.“