Amazon искаше най-голямото риалити в света. Затова нае ютубър и похарчи $100 млн.
Целта е Beast Games да повиши интереса към рекламирането в стрийминг платформата на Amazon. Данните за САЩ показват, че само 3.1% от потребителите са я ползвали през юни. Интересът към YouTube и Netflix e доста по-сериозен – 9,9% и 8,4%
Най-много участници, най-голяма награда и един от най-популярните ютубъри. Това е концепцията на технологичния гигант Amazon за предстоящото риалити шоу Beast Games. А движещата сила зад него бе нуждата видеоплатформата Amazon Prime Video да произведе световен хит.
През март компанията обяви, че подготвя формата в тясно сътрудничество с един от най-популярните ютубъри – Джими Доналдсън, известен като Mr.Beast. Неговият канал има рекордните 309 млн. абонати, а Доналдсън отдавна е успешен бизнесмен. Макар и само на 26 години, той се изявява във видео платформата повече от десетилетие. От ранна възраст знае с какво иска да се занимава и в интервюта е разказвал как още 12-13-годишен е започнал да проучва алгоритъма на YouTube, за да разбере как едно видео може да стане успешно. През 2022 г. Forbes оценява състоянието му на 500 млн. долара.
По план Beast Games трябва да е най-мащабното шоу от този тип с 1000 участници и рекорден награден фонд от 5 млн. долара. Очевидно е намерението да се надскочи риалитото Squid Game на Netflix, в което участват 456 играчи, а победителят взима 4.5 млн. долара.
Идеята е, че състезателите ще изпълняват различни предизвикателства като във всеки кръг отпадат определен брой от тях. Доналдсън има немалък опит с подобни формати, защото в неговия канал отдавна се излъчват т.нар. challenges. Едно от последните – живот в бункер в продължение на 100 дни. Участниците са само двама.
Когато обяви предстоящото шоу ръководителката на филмовото студио на Amazon (Amazon MGM Studios) Дженифър Салке каза, че са много развълнувани от бъдещата си работа с Доналдсън и неговия талантлив екип. Бе заявено още, че той ще има „пълен творчески контрол“ върху продукцията. Няколко месеца по-късно обаче ситуацията не изглежда толкова розова.
Два източника на Business Inisder казват, че компанията вече се колебае, най-вече заради лошите отзиви, които бъдещото шоу получава от водещи медии в САЩ.
„Просто се нуждаехме от хит. Затова го оставиха да прави каквото си иска“, казва един от тях.
Идеята на Beast Games беше да повиши интереса към рекламирането в платформата. Макар и да има световен обхват, данните за САЩ показват, че само 3.1% от потребителите на стрийминг услуги са ползвали Amazon през юни. В същото време интересът към YouTube и Netflix e доста по-сериозен – съответно 9,9% и 8,4%.
Наред с това Amazon реши да пусне високи цени за рекламиране в бъдещото шоу. Пред Business Insider един от потенциалните купувачи на пакет разказва, че компанията е „опаковала лъскаво“ предложението си, но то е било прекалено скъпо.
Но дори и това можеше да се размине до момента в който The New York Times излезе с обширен материал, в който разказва, че по време на снимките не се спазват елементарни правила за безопасност. Повече от дузина от участвалите твърдятт, че не е имало достатъчно храна, нито пък медицински екипи. Някои от състезателите пострадали. Тогава екипът на Доналдсън отговори с кризисен пиар. Те признаха, че ранени наистина е имало, но били шепа хора. Освен това вината бе хвърлена върху фирмите, наети да помагат за продукцията в района на Лас Вегас. Каквато и да е причината, е факт, че шоуто започна да търпи негативи още преди да е пуснато на екран.
И като стана дума за премиера – източниците на Business Insider твърдят, че вече има разговори за отлагане на датата. Целта е публиката да позабрави PR фиаското около заснемането.
Истината е, че риалити като Beast Games се прави много трудно. Освен, че са нужни огромен екип и солиден бюджет, всичко с участниците трябва да е „изчистено“ от юридическа гледна точка. В такива предавания често състезателите правят екстремни и опасни неща. Както казва анонимен служител на Amazon:
„Представяте си най-лошото, което може да се случи и мислите как да реагирате“.
Според друг запознат със ситуацията целият шум около предстоящото риалити може да послужи като оправдание за намаляване на бюджета на Amazon MGM Studios. Твърди се, че до момента компанията е похарчила около 100 млн. долара за шоуто на Mr. Beast. Това не е малка сума, но пък в Amazon са известни с това, че не пестят за своите проекти – само за първия сезон на „Властелинът на пръстените“ бяха дадени около 500 млн. долара.
Но и след петкратно по-малка инвестиция едва ли компанията ще се откаже. И макар че формално творческите решения се вземат от Доналдсън, се твърди, че вицепрезидентът на Amazon MGM Studios Майк Хопкинс е отблизо запознат със ситуацията, което означава, че компанията може да въздейства поне организационно.
Въпреки някои неуспехи в миналото Amazon остава една от най-щедрите компании що се отнася до съдържание. Според последните оценки техгигантът е увеличил разходите си по тази линия с още 1,7 млрд. долара до общо 13,6 млрд. за спортно и развлекателно съдържание. Освен това в бъдеще се планира още повече продукция.
Досега Amazon се справяше доста добре на рекламния пазар. Има голяма аудитория в Prime, а освен това и други продукти като платформата за видеоигри Twitch и тази за подкасти Wondery, което позволява по-богат избор на рекламодателите. Освен това неведнъж гигантът е демонстрирал, че може да превъзмогва неуспеха на някои проекти, така че едва ли драмата с Mr.Beast ще му се отрази чак толкова сериозно.