През 2014 г. Amazon плати близо 1 милиард долара, за да придобие стартъпа за видео на живо Twitch Interactive. Десетилетие по-късно гигантът в търговията на дребно получава скромна финансова възвръщаемост от едно от най-големите си придобивания.

Известен с многочасовите излъчвания на видеоигри, Twitch остава нерентабилен въпреки периодите на експлозивна популярност.

Документи, прегледани от The Wall Street Journal, показват, че най-платежоспособните потребители на Twitch отварят портфейлите си за дарения и абонаменти все по-рядко, а данни на трети страни отразяват, че ръстът на новите потребители и на ангажираността се е забавил.

След два кръга съкращения през изминалата година служителите са обезпокоени, че третият кръг може да настъпи тази есен след годишния оперативен преглед, твърдят запознати с въпроса пред WSJ.

Главният изпълнителен директор на Amazon Анди Джаси, който пое поста през 2021 г., е известен с това, че често провежда прегледи на рентабилността в компанията и показва малка толерантност към нерентабилни бизнеси.

Източниците на изданието се притесняват, че Twitch рискува да се превърне в "зомби бранд" - вътрешни проекти или придобивания, които са били отхвърлени, защото не са оправдали очакванията.

Пример за това са приложението за четене на книги Goodreads, онлайн търсачката Mechanical Turk и уебсайта за отстъпки Woot.

Въпреки това говорител на Amazon казва WSJ, че компанията винаги е гледала дългосрочно на Twitch и отбелязва способността му да привлича по-труднодостъпни аудитории.

Пътят на Amazon подчертава предизвикателството, пред което са изправени компаниите, които се опитват да се разрастват чрез придобивания, особено когато залагат на модерни стартъпи, които не печелят пари.

Twitch, който остава малка част от Amazon, продължава да се радва на милиони посетители дневно. Бизнес моделът му обаче е предизвикателство. Осигуряването на десетки хиляди едновременни живи предавания е скъпо и компанията трябваше да инвестира в инструменти за модериране на съдържанието.

"Ще бъда откровен - на този етап не сме печеливши", заяви главният изпълнителен директор на Twitch Дан Кланси през януари, малко след като компанията съкрати около 500 служители. Неотдавна Twitch затвори операциите си в Южна Корея, разпусна Консултативния си съвет по безопасност и за първи път повиши цените на абонаментните.

На този фон по-общите тенденции не са в полза на Twitch. Разходите за видеоигри се забавят, а предпочитанията на потребителите като цяло се изместиха към кратки, сбити видеоклипове, обхващащи разнообразни теми.

Все пак стартъпът има малка конкуренция в предаването на живо на видеоигри и заяви, че вижда успех извън видеоигрите в категорията си "Just Chatting", където създателите обсъждат различни теми със зрителите, както и че секциите за спорт, пътуване и музика се разрастват.

Компанията съобщи, че живото предаване през юни с участието на създателя Кай Сенат и комиците Кевин Харт и Друски е счупило рекорда за най-много зрители в Северна Америка, когато е достигнало публика от 712 600 души. То надмина рекорда от 2018 г., поставен от стрийма на Дрейк и Нинджа, създател на видеоигри.

Twitch заяви, че връзките на нейните създатели с аудиторията им могат да бъдат от полза за рекламодателите. Сред потребителите на компанията са били и бившият президент Доналд Тръмп, рапърът Пост Малоун и професионалният автомобилен състезател Шарл Леклерк.

Фалстарт

През 2011 г. Twitch се отделя от платформата за живи предавания Justin.tv, като се фокусира върху видеоигрите. Около година по-късно Amazon се зае с издаването на игри и видя в Twitch средство за популяризиране на своите заглавия.

Компанията също така се стреми да превърне потребителите на Twitch, които са предимно млади мъже, в клиенти на други бизнеси на Amazon и да използва допълнително силните страни на сайта за видео, твърдят анализатори.

Според WSJ, за много от първите служители на Twitch работата по излъчването на живо е била страстен проект, като в културата на компанията не е имало особен акцент върху рентабилността или отчетността. Някои от тях не са приемали работата си сериозно след придобиването - отношение, което в Силициевата долина се нарича "rest and vest".

Извличането на печалба е било проблем от самото начало. Ръководителите на Twitch са представили тригодишен план за рентабилност по време на един от годишните прегледи на Amazon, само за да представят отново същия план при следващите срещи, твърдят източниците.

Технологичният гигант е подходил предимно с пренебрежение, тъй като се е фокусирал върху по-големите проекти и дейности на компанията. През 2021 г. Amazon започна да интегрира екипа за продажби на реклами на Twitch в своя собствен, с цел постигане на по-добри резултати.

През 2023 г. услугата за излъчване на живо е генерирала около 667 млн. долара приходи от реклама и 1,3 млрд. долара от търговия, според вътрешни документи, прегледани от изданието.

Тази сума се равнява на по-малко от 0,5% от общите приходи на Amazon за 2023 г.

Очаква се гигантът да отчете резултатите си за второто тримесечие в четвъртък.

Fortnite пандемията

Twitch се разраства бързо, когато популярността му се повиши от успеха на играта Fortnite през 2018 г. и отново по време на локдауна, но по това време разходите също се увеличават.

Компанията е похарчила повече от 100 млн. долара за ексклузивни договори за най-добрите стриймъри, както и за правата за излъчване на големи събития в областта на е-спорта.

Тя инвестира в нови продукти, от които в крайна сметка се отказва, като например комуникационна платформа и такава за караоке.

"Ако не можеш да си печеливш, когато имаш рязък ръст в търсенето, значи нещо структурно не е наред", казва пред WSJ Майк Хики,анализатор на цифрови развлечения в Benchmark.

През последните години най-големите платци на Twitch, които са от решаващо значение за приходите на платформата, харчат все по-малко за абонаменти и дарения за създателите. Twitch получава част от тези плащания и според вътрешни прогнози, ако тази тенденция се запази, до края на 2025 г. платформата може да загуби близо четвърт милиард долара приходи.

Компанията заяви, че общите приходи от търговия продължават да растат на годишна база.

Като цяло платформата е 18-ият по големина източник на уеб трафик в САЩ, което е сериозен спад от четвъртото място през 2014 г., когато Amazon я купи, според компанията за мрежови анализи и сигурност Nokia Deepfield.

Промяна на върха

Миналата година дългогодишният главен изпълнителен директор и съосновател на Twitch Емет Шиър напусна компанията и беше наследен от Кланси, който преди това е бил ръководител в Google и Nextdoor. Кланси се присъедини към Twitch като президент през 2019 г., преди да поеме ръководството от Шиър.

В меморандум "Състоянието на Twitch", публикуван до служителите през май, цитиран от WSJ, Кланси посочва като критична цел подобряването на мобилното изживяване на платформата, за да се стимулират по-кратките и по-чести потребителски сесии.

Отразявайки този план, през май Twitch представи различен вид на мобилното си приложение за малка подгрупа от създатели с нови функции, включително т.нар. discovery feed, който е изпълнен с кратки откъси от живите предавания.

Компанията заяви, че планира да пусне новото си приложение, което е първият ѝ редизайн от 2019 г. насам, за всички потребители тази година.

През това време служителите критикуват Кланси за работните му пътувания за срещи със създатели на Twitch по целия свят, тъй като компанията съкращава служители и твърди, че остава нерентабилна.

В имейл до служителите от юни, видян от изданието, Кланси защитава действията си и включва маршрута на пътуването си в Европа със спирки във Франция, Швейцария и Нидерландия.

Всяка от тях включва "средно големи вечери" със създателите, пише той.

"Ако ръководех производствена компания, щях да се срещам с компаниите, които ни предоставят суровини, както и с тези, на които продаваме нашите джаджи", пише Кланси в имейла.

"Нашите стриймъри изпълняват подобна роля като тази на Twitch."