Какво иска Уолстрийт от стрийминг гигантите през 2024 г.
Войната на стрийминг платформите навлиза в нова фаза.
Медийните гиганти, включително Disney, Warner Bros. Discovery, Comcast и Paramount Global се опитват да намерят лек за финансовите поражения, които сами си нанесоха, особено прекомерните разходи, които направиха в търсене на абонати, за да се конкурират с Netflix.
Оттогава насам компаниите съкратиха бюджетите си и коригираха стратегията си за лицензиране на филми и предавания.
Няколко стрийминг оператора добавиха услуги, поддържани от приходи от реклами, ограничиха споделянето на пароли и повишиха цените си, пише в анализ по темата CNBC.
Въпреки това, от Уолстрийт все още не са доволни.
Warner Bros. Discovery и Comcast се представиха по-добре от S&P 500 през 2023 г.,. Disney и Paramount Global се представиха по-слабо. Netflix, от друга страна, беше значително по-добре, като акциите му нараснаха с 65%.
Устойчив модел
"Търсим някой, който да представи надеждна визия за това как тази индустрия ще има устойчив бизнес модел", обяснява Дъг Кройц, управляващ директор и старши анализатор в Cowen.
Отговорът може да изглежда прост: абонаментен пакет, само че за стрийминг. Но да накараш тези конкуренти да си сътрудничат е почти толкова трудно, колкото и да се справиш с нарастващия регулаторен контрол, допълва Кройц.
По същия начин перспективите за сливания и придобивания са несигурни, тъй като няколко компании вече имат огромни дългове, а регулаторните органи са предпазливи по отношение на ограничаването на конкуренцията в индустрията.
Уолстрийт иска решение или поне компания, която да подготви почвата за потенциално решение.
От линейна телевизия се печели много. А от стрийминг?
Беше ясно как да се печелят пари от линейната телевизия, но засега не е ясно как инвеститорите могат да спечелят от стрийминга, освен да инвестират в Netflix.
"Единственото нещо, което кара хората да се върнат към инвестирането в медии, трябва да бъде някакъв вид надежда, че могат да изградят икономическа позиция в света на стрийминга", казва Майкъл Натансън, партньор-основател на MoffettNathanson и старши анализатор.
Налице е тенденция за обединяване на абонаментните стрийминг услуги в нещо, което наподобява традиционната кабелна телевизия, тъй като медийните компании търсят начин да създадат и поддържат рентабилност на стрийминга. Пакетирането може да улесни потребителите, като централизира цялото съдържание.
"На теория това е наистина добра идея", казва Кройц. "Но има много детайли, които трябва да се изработят."
Най-голямата пречка е да се постигне съгласие между всички медийни компании как ще изглежда този център.
"Трябва да събереш в една стая куп хора, за да се споразумеят за нещо. Хора, които невинаги са склонни да си сътрудничат.", допълва експертът.
Никой не иска централизация
Една от най-големите пречки е как тези компании ще изчисляват средния приход на потребител (ARPU) и ръста на абонатите, когато предлагат услугите си с отстъпка. Пакетът би намалил ARPU, но ако се регистрират достатъчно абонати, разходите могат да бъдат компенсирани.
Освен това има опасения, че един цялостен пакет за стрийминг ще унищожи това, което е останало от кабелните планове на наследените медийни компании.
Все още няма нищо конкретно. Ето защо анализатори от Уолстрийт предвиждат в играта да се включи агрегатор от трета страна, който да стане шампион на пакета - компания като Apple или Amazon.
"Мисля, че все още има очакване, че някой ще прескочи хоризонта с някое сливане и придобиване, което ще реши проблемите", казва Кройц. "А аз не мисля, че това ще се случи."
Според него никоя компания не иска да бъде купувач в момента. Disney все още държи висок дългов товар от придобиването на 20th Century Fox през 2019 г., същото важи и за Warner Bros. Discovery след сливането ѝ през 2022 г.
Главният изпълнителен директор на Warner Bros. Discovery Дейвид Заслав и главният изпълнителен директор на Paramount Боб Бейкиш се срещнаха в края на декември за предварителна дискусия, но някои спекулират, че изтеклите разговори са били начин Warner Bros. да се позиционира като жизнеспособен актив за NBCUniversal на Comcast.
Възможно е да има и регулаторни проблеми. Universal и Warner Bros. са две от трите най-големи местни филмови студия по приходи през 2023 г., според данни на Comscore.
"Не мисля, че регулаторната среда би подкрепила консолидацията", казва Кройц.
Правете филми
В края на краищата, цялостната картина не е толкова мрачна.
"Барби" на Warner Bros. събра повече от 1,4 млрд. долара в световния бокс офис, а "Филмът за Супер Марио Брос" и "Опенхаймер" на Universal спечелиха съответно 1,3 млрд. и 950 млн. долара.
"Посланието, което изпратихме на Холивуд през 2023 г., е, че не се нуждаем от супергерои или "Междузвездни войни", за да се върнем в киното", написа Джош Браун, главен изпълнителен директор на Ritholtz Wealth Management, в публикация в LinkedIn миналия месец.
"Имаме нужда от събития. Страхотни сценарии. Големи истории. Истински филмови звезди. Кино!"
Производството на филми беше спряно в пандемията и по време на двойните стачки в Холивуд миналата година. Всичко това доведе до по-малък брой премиери и по-малки приходи в боксофиса.
Боксофисът през 2024: Лудница от франчайзи и отегчена публикаПремиерата на
В момента календарът за 2024 г. е пълен с продължения, предистории и спинофи - съдържание, което не успя да привлече публиката през 2023 г.
Докато веригите киносалони изчакват възстановяването на холивудското производство, Уолстрийт предвижда големи инвестиции в премиум екрани - като IMAX, Dolby, Screen X и 4DX - които предлагат по-качествени преживявания на по-висока цена на билета.
"Основният фокус на инвеститорите е връщането към нивата на рентабилност отпреди пандемията, дори при намалено ниво на филмопроизводство и посещаемост", обясняват експерти.
Освен това, Холивуд все още решава как да процедира с прозорците на киносалоните. Преди пандемията филмите се задържаха в кината поне 90 дни, преди да преминат към разпространение по заявка, домашно видео и стрийминг. Сега няма определен срок. Решението е на студиото.