Войната на стрийминг платформите навлиза в нова фаза.

Медийните гиганти, включително Disney, Warner Bros. Discovery, Comcast и Paramount Global се опитват да намерят лек за финансовите поражения, които сами си нанесоха, особено прекомерните разходи, които направиха в търсене на абонати, за да се конкурират с Netflix.

Оттогава насам компаниите съкратиха бюджетите си и коригираха стратегията си за лицензиране на филми и предавания.

Няколко стрийминг оператора добавиха услуги, поддържани от приходи от реклами, ограничиха споделянето на пароли и повишиха цените си, пише в анализ по темата CNBC.

Въпреки това, от Уолстрийт все още не са доволни.

Warner Bros. Discovery и Comcast се представиха по-добре от S&P 500 през 2023 г.,. Disney и Paramount Global се представиха по-слабо. Netflix, от друга страна, беше значително по-добре, като акциите му нараснаха с 65%.

Исторически пробив: Netflix разкри рейтинга на филмите и сериалите сиПлатформата публикува първия си доклад

Устойчив модел

"Търсим някой, който да представи надеждна визия за това как тази индустрия ще има устойчив бизнес модел", обяснява Дъг Кройц, управляващ директор и старши анализатор в Cowen.

Отговорът може да изглежда прост: абонаментен пакет, само че за стрийминг. Но да накараш тези конкуренти да си сътрудничат е почти толкова трудно, колкото и да се справиш с нарастващия регулаторен контрол, допълва Кройц.

По същия начин перспективите за сливания и придобивания са несигурни, тъй като няколко компании вече имат огромни дългове, а регулаторните органи са предпазливи по отношение на ограничаването на конкуренцията в индустрията.

Уолстрийт иска решение или поне компания, която да подготви почвата за потенциално решение.

AI ще трансформира Холивуд, но това няма да е история на ужаситеГенеративният AI вече променя начина, по който се правят филми и телевизия. И това е за добро

От линейна телевизия се печели много. А от стрийминг?

Беше ясно как да се печелят пари от линейната телевизия, но засега не е ясно как инвеститорите могат да спечелят от стрийминга, освен да инвестират в Netflix.

"Единственото нещо, което кара хората да се върнат към инвестирането в медии, трябва да бъде някакъв вид надежда, че могат да изградят икономическа позиция в света на стрийминга", казва Майкъл Натансън, партньор-основател на MoffettNathanson и старши анализатор.

Налице е тенденция за обединяване на абонаментните стрийминг услуги в нещо, което наподобява традиционната кабелна телевизия, тъй като медийните компании търсят начин да създадат и поддържат рентабилност на стрийминга. Пакетирането може да улесни потребителите, като централизира цялото съдържание.

Какво ще правят стрийминг потребителите, докато текат рекламите?Стрийминг платформите предлагат абонаментните планове, включващи реклами, на все повече пазари. Как се стигна дотук и какво следва?

"На теория това е наистина добра идея", казва Кройц. "Но има много детайли, които трябва да се изработят."

Най-голямата пречка е да се постигне съгласие между всички медийни компании как ще изглежда този център.

"Трябва да събереш в една стая куп хора, за да се споразумеят за нещо. Хора, които невинаги са склонни да си сътрудничат.", допълва експертът.

Никой не иска централизация

Една от най-големите пречки е как тези компании ще изчисляват средния приход на потребител (ARPU) и ръста на абонатите, когато предлагат услугите си с отстъпка. Пакетът би намалил ARPU, но ако се регистрират достатъчно абонати, разходите могат да бъдат компенсирани.

Освен това има опасения, че един цялостен пакет за стрийминг ще унищожи това, което е останало от кабелните планове на наследените медийни компании.

Все още няма нищо конкретно. Ето защо анализатори от Уолстрийт предвиждат в играта да се включи агрегатор от трета страна, който да стане шампион на пакета - компания като Apple или Amazon.

Съдбата на Hulu е решена: Disney превзема стрийминг платформатаDisney ще купи 33% от Hulu за $8,61 милиарда

"Мисля, че все още има очакване, че някой ще прескочи хоризонта с някое сливане и придобиване, което ще реши проблемите", казва Кройц. "А аз не мисля, че това ще се случи."

Според него никоя компания не иска да бъде купувач в момента. Disney все още държи висок дългов товар от придобиването на 20th Century Fox през 2019 г., същото важи и за Warner Bros. Discovery след сливането ѝ през 2022 г.

Главният изпълнителен директор на Warner Bros. Discovery Дейвид Заслав и главният изпълнителен директор на Paramount Боб Бейкиш се срещнаха в края на декември за предварителна дискусия, но някои спекулират, че изтеклите разговори са били начин Warner Bros. да се позиционира като жизнеспособен актив за NBCUniversal на Comcast.

Възможно е да има и регулаторни проблеми. Universal и Warner Bros. са две от трите най-големи местни филмови студия по приходи през 2023 г., според данни на Comscore.

"Не мисля, че регулаторната среда би подкрепила консолидацията", казва Кройц.

Netflix набляга на гейминг индустрията, прави все повече игри по сериалиКомпанията се занимава с мобилни игри от едва две години, но вече е разпознаваема в областта на инди изданията

Правете филми

В края на краищата, цялостната картина не е толкова мрачна.

"Барби" на Warner Bros. събра повече от 1,4 млрд. долара в световния бокс офис, а "Филмът за Супер Марио Брос" и "Опенхаймер" на Universal спечелиха съответно 1,3 млрд. и 950 млн. долара.

"Посланието, което изпратихме на Холивуд през 2023 г., е, че не се нуждаем от супергерои или "Междузвездни войни", за да се върнем в киното", написа Джош Браун, главен изпълнителен директор на Ritholtz Wealth Management, в публикация в LinkedIn миналия месец.

„Опенхаймер“ и „Наследници“ са големите победители на „Златен глобус“ 2024Бляскавото събитие събра най-големите звезди от киното и телевизията, и стана първото по рода си след шестмесечните стачки от миналата година

"Имаме нужда от събития. Страхотни сценарии. Големи истории. Истински филмови звезди. Кино!"

Производството на филми беше спряно в пандемията и по време на двойните стачки в Холивуд миналата година. Всичко това доведе до по-малък брой премиери и по-малки приходи в боксофиса.

Боксофисът през 2024: Лудница от франчайзи и отегчена публикаПремиерата на

В момента календарът за 2024 г. е пълен с продължения, предистории и спинофи - съдържание, което не успя да привлече публиката през 2023 г.

Докато веригите киносалони изчакват възстановяването на холивудското производство, Уолстрийт предвижда големи инвестиции в премиум екрани - като IMAX, Dolby, Screen X и 4DX - които предлагат по-качествени преживявания на по-висока цена на билета.

"Основният фокус на инвеститорите е връщането към нивата на рентабилност отпреди пандемията, дори при намалено ниво на филмопроизводство и посещаемост", обясняват експерти.

Освен това, Холивуд все още решава как да процедира с прозорците на киносалоните. Преди пандемията филмите се задържаха в кината поне 90 дни, преди да преминат към разпространение по заявка, домашно видео и стрийминг. Сега няма определен срок. Решението е на студиото.