Gen Z стартъп набра $41,5 милиона с анти-Facebook стратегия
Поколението на колежаните и млади професионалисти постепенно изоставя платформи и социални мрежи като Facebook
Когато Теди Соломон се опитва да изкара няколко долара допълнително, продавайки старото си колело, от магазина директно го съветват да отиде във Fizz.
„В общи линии ми казаха направо: „Отиди във Fizz, за да го продадеш. Ще получиш много по-добра цена. Тук може и да останеш прецакан, защото всички носят старите си велосипеди при нас“, разказва момчето.
Всъщност, 22-годишният Соломон, който е отпаднал от Станфорд, е съосновател на Fizz – анонимно приложение за социални медии за поколението Z, което е активно в 240 колежански кампуса и 60 гимназии. Създадено като начин младите да обменят информация за събития и училищна култура, Fizz обещаваше да бъде общ знаменател между студентите, които се ориентират към новия кампус.
Приложението, което все още се развива, за да отговори на нуждите на своята аудитория, наскоро пуска функция за пазар. От март до май тя регистрира над 50 000 обяви и над 150 000 директни съобщения между потребителите.
„Всичко се дължи на факта, че и преди е имало платформи за peer-to-peer търговия“, казва Соломон пред Fortune. „В много отношения те вече не съществуват в колежанските кампуси и за представителите на поколението Z.“
Поколението на колежаните и млади професионалисти постепенно изоставя платформи и социални мрежи като Facebook, който е изпреварен от Instagram, TikTok и YouTube. Но това не означава, че са остарели.
Ежедневните 40 милиона потребители на Facebook между 18 и 29 години в САЩ и Канада се задържат, много от тях единствено с цел да разглеждат пазара. Те помагат на Facebook Marketplace да достигне четири пъти повече месечни потребители от Amazon и е на път да изпревари eBay за първото място в електронната търговия за препродажба в САЩ.
Но Fizz не се опитва да повтори впечатляващите резултати на Facebook по пътя към успеха. Вместо това, развиващият се пазар дава аргументи за нова вълна на социалните медии отвъд повърхностните „харесвания“ и взаимодействия.
Соломон иска Fizz да бъде място за онлайн запознанства или място, където затворени в общежитието хора намират общ език чрез продажбата на употребяван учебник.
Това е цел, която може би е толкова висока, колкото и тази, която младият Марк Зъкърбърг си поставя за „TheFacebook“ по време на кратката си колежанска кариера.
„Ние сме своя собствена единица“, казва Соломон. „И видяхме, че всички тези стари платформи - включително „Facebook market“, просто нямат стойност за поколението Z. На тях не се вярва и те наистина са нещо от миналото.“
„Елате заради приятелството, останете заради практичността“
Соломон и другият съосновател Аштън Кофър се запознават в бързо изоставен групов чат за първокурсници в Станфорд и създават Fizz през 2021 г.
Жертва на дистанционното обучение от времето на пандемията, идеята за сайта за социални медии е да се изгради платформа за връзка и да се пребори с епидемията от самота на поколението, обяснява Соломон.
Обещанието за анонимност сред потребителите цели да предотврати формирането на клики и да разтвори натиска сред студентите да се впечатляват един друг. Изисквайки от потребителите да влязат в системата с академичен имейл адрес, Fizz е защитено пространство само за студенти.
Приложението обещава полезност: обмяна на информация за класове и събития, но е и място за публикуване на фриволни мемета, характерни за кампуса, или за влюбване в химическа лаборатория.
„Елате заради приятелството, останете заради практичността. Винаги сме знаели, че това ще бъде място, където ще се случва много повече от това да се пише за партита и да се разказват вицове“, казва Соломон.
Към 2023 г. възрастните започват да приемат Fizz сериозно. Компанията набира финансиране в размер на 41,5 млн. долара, а технологичният инвеститор Ракеш Матур става главен изпълнителен директор. През 2022 г. приложението е активно в около десетина колежански кампуса – брой, който днес се е увеличил 20 пъти.
В основата на обещанието на Fizz за общност и полезност е неговата зараждаща се платформа за електронна търговия, която допреди месеци е само част от основния канал на приложението.
Сега, подобно на Facebook Marketplace, потребителите на Fizz могат да качват изображения на нещо, което искат да продадат, а заинтересованите страни да им изпращат съобщения, за да закупят стоката.
Fizz все още не е реализирала приходи от тази функция.
Поколението Z – с любов към пестенето, екологичното съзнание и дреболиите, прегръща идеята за платформи за препродажба на стоки втора употреба. Това е поколение, което, въпреки че допринася за възхода на инфлуенсърите, избира автентичността и избягва луксозните стоки. Въпреки ръста на платформите за електронна търговия като TikTok Shop, то търси сантименталност – или поне добра история, зад своите вещи, казва Соломон.
„През последните години разговарях с много колежани и разбрах, че те ценят компонента на равнопоставеност – тоест, очакват, че предметите, които имате, носят някаква емоционална стойност, но сте готови да се откажете от тях“, обяснява той.
Именно тази фина емоционална насоченост на платформата може да я отличи от конкурентите в електронната търговия, обяснява Чарлз Линдзи, доцент по маркетинг в Училището по мениджмънт към Университета в Бъфало. Смислените връзки са ключът към запазването на лоялността на клиентите към онлайн общността, което помага на Fizz да запази и развие силна база от потребители.
„Има собствена самостоятелна, специализирана група от потребители, които си взаимодействат и се идентифицират емоционално и социално“, казва Линдзи пред Fortune. „Защото нещо в тази платформа за социални медии е достатъчно различно от другите, за да я ползват.“
Анти-Facebook
Социална медия, създадена само за студенти? Обещанието за свързване на една разнородна академична общност?
Fizz прилича много на друга платформа, създадена преди 20 години със същата мисия, казва Линдзи. Въпреки че първоначалната прилика с Facebook позволява да достигне 1 милион потребители през първата година, сегашната база от 3 милиарда активни потребители месечно очевидно е допринесла за успеха му и го е отдалечила от първоначалната му цел.
Но успехът на Fizz като стартъп и процъфтяваща платформа за електронна търговия не трябва непременно да имитира стремителния възход на Facebook, твърди Линдзи. „В известен смисъл това е анти-Facebook“, казва той.
Fizz обаче изпитва болезнени моменти в растежа, които размиват обещанието ѝ за изграждане на пълноценна общност.
Миналия месец например нарушава реда в гимназия във Върмонт, след като ученици използват приложението, за да се подиграват на деца с увреждания и да спекулират с личния живот на учителите.
Президентът на Университета в Северна Каролина планира да забрани приложението и други подобни начинаещи сайтове за социални медии поради опасения от кибертормоз.
Соломон заявява в защита, че системата от 16 училища на UNC никога не е имала Fizz в своите кампуси, а гимназията във Върмонт е била една от двете общности от общо 300, които компанията е трябвало да закрие поради проблеми с поведението.
За да се справи с тормоза, Fizz разполага с изкуствен интелект, който премахва 75% от съдържанието, нарушаващо насоките на общността, както и с 4000 модератори доброволци.
„Хората искат нещо ефикасно. Иискат да купуват и продават от други хора, на които имат доверие.“, допълват основателят на платформата.