Как се шлифоват предприемачи: Flexischools, която храни децата на Австралия
Средната продължителност на живота на една американска компания е 11,5 години.
50% от стартъпите се провалят през първите 6 месеца.
При Flexischools обаче, не става така.
Австралийската компания работи вече 17 години и е завладяла 25% от националния пазар, като същевременно е създала филиал, който наскоро е продаден на голяма банка за "неразкрита сума", съобщава CEOworld.
Стив Остин е един от основателите на Flexischools. Завръщайки се от глобален курс по лидерство, той и съдружникът му Крис решават да напуснат обещаващите си корпоративни работни места и да създадат собствен бизнес.
Както казва Стив: - "Искахме да създадем работна среда, която да ни харесва. Компания, с чиито ценности и цели се припознаваме. Искахме също така увереност и свобода да изразим напълно таланта си, така че да сме възнаградени за упоритата си работа".
Тайната на успеха: Промяна, промяна и още една промяна
Първоначално Крис и Стив създават Fleximeals - компания, която осигурява обяди за изпълнителни директори. Бизнес моделът им разчита на държавна данъчна отстъпка. Братът на Стив - Джеф, инвестира 250 000 долара в стартъпа.
Точно когато Fleximeals започва да печели, правителството премахва данъчната отстъпка, което "изтрива икономиката на бизнеса за една нощ". Тогава един от братовчедите на Стив, който ръководи училищна столова, му разказва за нуждите в този бранш.
По това време Uber Eats или Menu log не са популярни. Училищните столове в Австралия се управляват предимно от родители доброволци.
Flexischools започва да предоставя на столовете (в австралийския език - "tuck schools") списък с всички необходими продукти за поръчките на всяко дете за обяд. С течение на времето започва да работи директно с доставчиците им и накрая с доставчиците на целия обяд.
Родителите, училищата и децата харесват Flexischools.
С течение на времето училищата разширяват обхвата им, за да обхванат всички допълнителни услуги - като училищни униформи, учебници и екскурзии.
От 4 милиона ученици в Австралия 1 милион използват Flexischools.
Тъй като Flexischools се разраства, Стив започва да търси друг начин за използване на софтуерния гений, който стои зад модела на Flexischools. Той измисля Lantern Pay - продукт за финансово обслужване на здравеопазването и свързаните с него индустрии.
С времето Lantern Pay става конкурент номер едно на HICAPS, доминиращия играч на този пазар в Австралия. През април 2022 г. HICAPS купува Lantern Pay.
Какво можем да научим от историята на Flexischools?
Близостта до клиентите ви помага да разработите продукт, който хората искат.
Една от тайните на успешното развитие на компанията е да се открие пазарна нужда и да се запълни с добър продукт.
Flexischools е направила това блестящо.
"Когато стартирахме на училищния пазар, казва Стив, бяхме няколко млади инженери и имахме много да учим. Отивахме на срещи на родители и граждани в малки училищни райони, за да можем да говорим 5 минути и да кажем какво правим. Трябваше да разберем и да достигнем до клиентите, да разберем какво искат и какво работи. Така преминахме от обикновен обяд към учебници, екскурзии и униформи."
Неотдавна Flexischools нае нов ръководен екип (основателите са се преместили в други сфери).
"Уверихме се, че новият главен изпълнителен директор и новите началници отиват и работят като доброволци в училищата, за да могат да научат какво се случва".
За нов главен изпълнителен директор Стив много настоява да бъде избрана жена.
"80% от нашите клиенти са жени, а жените са страхотни в изграждането на култури, основани на общността. Нашите клиенти са училищните общности".
Оставането близо до клиента е една от ключовите мантри на Стив.
Оставете се на течението
Под зоркия поглед на Стив Fleximeals се превръща във Flexischools, а Flexischools се разширява от обяди към допълнителни училищни продукти.
Макар че първоначално Flexischools обслужва доброволци, тя установява партньорства с доставчици и сега обслужва техните нужди, както и нуждите на училищата.
Неведнъж Flexischools е влизала в съвместни предприятия с много по-големи, по-бавно движещи се компании. Те рядко са работили, тъй като Flexischools е гъвкава, креативна, бързо развиваща се и ориентирана към клиента.
Когато не е имало културно съответствие, сливанията са били бързо прекратени, като Flexischools се е връщала към основните си ценности и стил на работа.
Разработването на Lantern Pay в напълно различна индустрия е изпълнено с фалстартове, в резултат на което се получава печеливш продукт, който задоволява нуждите на клиентите. Когато се появява добра възможност, Lantern Pay е продаден.
"Да се носиш по течението", "да се проваляш бързо, за да се учиш бързо" е безценно, установява Стив.
Бъдете интердисциплинарни
Междуфункционалните екипи са голяма част от успеха на Flexischools.
"Малък брой хора просто се занимават с различни неща. Аз бях човекът, който се занимаваше с маркетинга и разработването на продукта, пишех някакъв код, ходех на срещи по продажби и продавах някакви неща.
Трябва да си там, защото трябва да си в контакт с всичко толкова бързо, за да можеш просто да видиш какво работи и какво не. Нужен е малък брой хора, които са готови просто да разпространяват всичко, което трябва да се направи", казва Стия.
Дори и сега, когато Flexischools разполага с нов екип от специалисти, културата гарантира, че всичко се прави по интердисциплинарен начин.
В крак с технологичните иновации
Когато Flexischools стартира, клиентските интерфейси са много по-малко усъвършенствани, отколкото днес.
Но очакванията на клиентите непрекъснато се повишават" така че интерфейсите дори на малките фирми трябва да са толкова функционални и привлекателни, колкото тези на Google или Amazon, които разполагат с много повече средства.
Дори национална компания като Flexischools работи на глобален пазар.
Културата е всичко
От самото начало Стив и Крис си поставят за цел да създадат място, където те (и другите) биха искали да работят, да се развиват и учат, да бъдат креативни и да получават възнаграждение за усилията си.
Това все още е в основата на културата на Flexischools.
С разрастването на ѝ Стив премества работната си база от Сидни в малък крайбрежен град на източния бряг на Австралия.
В продължение на много години офисът му е на няколко минути пеша от плажа. Сутрин той излиза от дома си, за да измине 5-минутното разстояние, облечен в къси панталони и яхнал електрическия си скейтборд.
В свободното си време свири в рок група, пише музика и придобива лиценз за пилот. Мечтата му да създаде не само желаното работно място, но и начин на живот по свой избор, се сбъдва.
Той е създал не само компания, но и семейство, общност и самият той е израснал. Понастоящем е в заслужена почивка, като си взема двумесечен отпуск за "дълъг стаж", за да обмисли какво да прави по-нататък, допълва CEOworld.