Млади таланти създадоха Microsoft, Apple и Facebook. Защо днес не вярваме на Gen Z
Феноменът да бъдеш порицаван от по-възрастните не е нов, но докато поколението Z изчаква времето да разсее представата, че е обсебено от социалните медии и не иска да работи, инвеститорите може да са пропуснали следващия голям талант
Стив Джобс е на 21 години, когато основава Apple и напуска колежа.
Бил Гейтс стартира Microsoft на 20, а Марк Зукърбърг е на 19, когато за първи път му хрумва идеята за Facebook.
Техните съвременни еквиваленти – предприемачи от поколението Z, искат да имат същата възможност за иновации, но се сблъскват с обществени стереотипи, които не могат да преодолеят, пише Fortune.
Разбира се, наследството, изградено от гореспоменатото трио, не е дошло без десетилетия упорит труд.
Но ако тези млади таланти не бяха спечелили уважението и финансовата подкрепа на по-възрастните си колеги още в началото, може би никога нямаше да знаем какво е iPhone, Excel или бутона "like".
В света след пандемията работната сила е изправена пред сериозно търкания между различните поколения.
И тук не говорим само за корпоративния свят. Попитайте актрисата Джоди Фостър, която заяви, че по-младите ѝ връстници могат да бъдат "досадни" по време на работа.
Висши мениджъри, с които Fortune разговаря, казват, че са със смесени реакции за Gen Z.
Феноменът да бъдеш порицаван от по-възрастните не е нов – милениалите например бяха обвинени, че са пропуснали да получат кредити за жилища, защото са похарчили всичките си спестявания за здравословен начин на живот с авокадо и лате с овесено мляко.
Но докато поколението Z може да изчака времето да разсее представата, че е обсебено от социалните медии и не иска да работи, инвеститорите може да са пропуснали следващия голям талант.
"Приличаш на дете"
Когато Никол Рехтзайд се среща с потенциални клиенти на своята компания в Лос Анджелис, винаги се чуди дали ще ѝ повярват, че има опита, който твърди.
Основателката на Ghost Agency има зад гърба си редица големи клиенти, след като в продължение на няколко години е работила с TikTok, а след това си сътрудничи с компании като Alo Yoga, G Fuel Energy и широк кръг от създатели на съдържание.
Автобиографията на Рехтзайд е необичайна – тя има над десетгодишен опит със стрийминг платформи, тъй като получава първите си договори за заплащане в Twitch на 14-годишна възраст.
Но дори и с богатите си познания, срещите ѝ често са съпроводени от недоверие. Тя обяснява: "В половината от случаите потенциалните клиенти ми казват: "Изглеждаш толкова млада? Не вярвам, че наистина си направила всичко това". Или: "Приличаш като дете, сигурна ли си, че ще се справиш с това?"
"Опитвам се да се шегувам, защото не искам да ги карам да се чувстват неудобно", казва 24-годишната жена пред Fortune. "Не мисля, че го правят със злонамереност, но те определено си казват: "Този човек е по-малко опитен от конкурентите, с които се срещам", допълва Никол.
Ръководителите от поколението Z са нещо необичайно: според Purdue Global през 2020 г. по-малко от 10% от цялата работна сила в САЩ спадат към това демографско поколение, но се очаква до 2030 г. тази цифра да нарасне до около 30%.
В случаите, когато Никол и 37-годишната ѝ съоснователка Джени трябва да "убеждават" партньорите си в своите способности, те са осъзнали, че това просто не си струва: "Ще има компании, които ще го разберат, и такива, които абсолютно няма."
Младостта като "червен флаг" за инвеститорите
От другата страна на Атлантическия океан 27-годишната Меган Лойст има уникален поглед върху най-ярките умове на своето поколение благодарение на организацията си GenZ VCs и нейните 28 000 членове.
Тя учи в Оксфордския университет и създава платформата преди три години за съмишленици, които искат да получат съвети за инвестиране, както и предприемачи, които искат да разширят мрежите си.
В настоящата макроикономическа среда Лойст е съгласна с мнението на Рехтзайд, че младостта не се разглежда като гаранция за иновации – тя е червен флаг за инвеститори.
"Това не се отнася за всички, но повечето инвеститори се връщат към основателите, които са утвърдени и вече са постигнали успех, защото това намалява риска.
Това обаче се отразява негативно на младите основатели, които имат по-малко опит: върху тях пада тежестта да установят доверието си отрано и да го оправдаят по много сериозен начин.
Ако виждате, че инвеститорите се отдръпват... и знаете, че шансовете са срещу вас заради възрастта ви, трябва да направите нещо повече."
Силно отличаващо се поколение
Социалните медии също внасят допълнителна динамика между ръководителите от поколението Z и техните екипи.
Поколението Z не познава света без Facebook, родени са в ерата на бебетата инфлуенсъри и всичко от деня на раждането им до завършването на гимназията се случва онлайн.
Въпреки че се борят със самотата и изолацията, те са поколение, свикнало да бъде силно разпознаваемо, като Лойст изтъква, че това може да работи "за вас, към вас или против вас".
Самата тя е инфлуенсър и се присъединява към думите на Рехтзайд: "Хората могат да дойдат на разговор с предубедени представи за това какво знаете и какво не."
Независимо дали защото има повече опит с платформата, разбира демографската група, която клиентът се опитва да достигне, или има екип, създаден за постигането на тези цели, Рехтзайд иска да се увери, че причините, поради които клиентите ѝ се доверяват, са пример за нейния екип.
С шестима служители на пълно работно време, които се очаква да бъдат назначени до края на пролетта, обяснява, че нейната техника за наемане е съсредоточена върху индивидуалното развитие.
"Решителността, мотивацията и разбирането са всичко, което ни интересува, когато търсим персонал. В този момент смятаме, че хората могат да бъдат обучени, за да разберат как да поемат ролята на мениджър или директор. Не е толкова трудно да разбереш как да преминеш от нещо, което си правил преди, към това как да го предаваш на други хора, стига да имаш желание.", допълва тя.