Изминаха 30 години от създаването на Amazon. От историческа гледна точка този период е нищо, но за обикновения човек е една трета живот. А за компанията тези три десетилетия бяха толкова успешни, че направо е трудно да се повярва.

Повечето хора си представят Amazon като място, на което купуват и продават, както и като доставчик. И това не е учудващо, всеки, който е виждал огромните складове на компанията, си мисли за доставки. Те съдържат в себе си милиони стоки, а хиляди хора си ги поръчват всеки ден. Според Amazon времето от заявката до опаковането на някой предмет е рекордно късо – два часа.

Сега си представете целия този процес, но умножен по 175. Толкова центрове има Amazon по целия свят. Дори и някой да може да визуализира движението на всички тези пратки ежедневно, той ще се заблуди, ако смята, че това е единственото, с което се занимава Amazon.

Освен с търговия компанията има и бизнес в стрийминг услугите чрез видео платформата Amazon Prime Video. Смятана е за лидер на пазара на охранителни камери чрез продуктите си Ring, както и в продажбите на интелигентните асистенти с Alexa. Освен това разработи и предлага електронните четци Amazon Kindle както и множество уеб-базирани услуги с Amazon Web Services.

„Дълго време наричаха Amazon магазин за всичко. Но сега ми се струва, че може да бъде описана като „компания за всичко“, казва репортерът на Bloomberg Аманда Мъл.

Тя допълва, че Amazon засяга толкова сфери на живота, „че след известно време хората приемат съществуването му в ежедневието си като даденост“. Самата компания шегува, че единственият начин да не ѝ дадете пари е да живеете в пещера.

Откакто Джеф Безос основава компанията през 1994 г. историята на Amazon е белязана от непрекъснати успехи, но и откриване на нови бизнес възможности, съответно печалби. През годините бизнесът е многократно критикуван заради обвинения за нечовешки условия на труд в складовете. Хората, които работят там, са принудени да изминават огромни разстояния по време на всяка смяна, за да открият пратките, имат ненормално кратки срокове за една задача и понякога нямат време дори да отидат до тоалетната.

Въпреки това Amazon навлиза в четвъртото си десетилетие по-силна от всякога. Основният въпрос е какво още може да направи след като вече е „компания за всичко“, пише BBC.

„След като сте достигнали приходи от половин трилион долара годишно, как ще продължите с двуцифрен растеж?“, коментира Сучарита Кодали, анализатор в консултантска компания Forrester Research.

Ето няколко възможни варианта.

Amazon би могла да свърже различните си бизнеси и така да печели още повече от реклама. Данните, оставени от клиентите ѝ в Prime, са достатъчни, за да продава реклама в стрийминг платформата. Но това само една част от портфолиото.

Amazon притежава и Kupier, дружество създадено през 2019 г. Неговият бизнес е интернет връзка, базирана на сателити в земната орбита. И още една инициатива, която подлежи на развитие – веригата супермаркети Whole Foods, които се рекламират като търговец на изцяло естествени храни.

Всъщност, при такава бизнес империя, важното е, както казва Кодали, „да не се тревожите, че новите начинания може и да се провалят“.

Един пример, че Amazon не страда от такива притеснения – наскоро спря уж обещаващ проект – охранителния робот Astro, насочен към бизнес клиенти. Преди това Amazon го предлагаше на физически лица. Идеята е роботът да охранява домове и да подава сигнал, ако засече например дим, проникване в жилището и т.н. Бизнес линията на тези роботи просъществува само девет месеца. Кодали определя тази стратегия по следния начин:

„Гробище от лоши идеи, които Amazon се е опитала да осъществи, само за да стигне до успешните“.

Компанията на Безос обаче също има проблеми. Един от тях е с регулаторите навсякъде по света. Главният въпрос, на който им се налага да отговарят все по-често, е как пазят и какво правят с данните на милионите си клиенти. Друга тема е замърсяването на околната среда – годишно за практите се произвеждат огромно количество кутии и други опаковки, част от които остават в природата. Не е изключено в някакъв момент държавните институции да се намесят и Amazon да понесат тежки удари.

Пренасищането е друга голяма тема, както посочва Юзас Казюкенас, основател на компанията MarketPlace Pulse, която събира и анализира данни за електронната търговия, наблюдавайки тенденциите при търговци като Amazon, eBay, Walmart и др. Той говори за битов, но много важен проблем – клиентите на Amazon от Западния свят просто няма как да поемат безкрайно количество вещи.

„Нашите градове не са построени за такъв голям мащаб доставки“, твърди Казюкенас.

Ето защо според него в бъдеще много важни за компанията ще са страни като Индия, Мексико и Бразилия. Само че там пазарът не е толкова развит. Т.е. ако Amazon искат да го превземат, ще трябва преди това да го създадат.

И макар че е голяма и е навсякъде по света, компанията на Безос има своите конкуренти. Най-силните ѝ опоненти са китайски гиганти като Temu и Shein, които се развиват с ускорени темпове.

Amazon може и да твърди, че именно тя е научила западните потребители да пазаруват китайски стоки, но в това уравнение има нещо много важно – бързата доставка. Ако тя бъде премахната, цената пада значително. А Amazon губи клиенти за сметка на идващите по-бавно, но и на по-ниска цена от Изток стоки.

„Китайските компании просто казаха: „Ще чакате десет дни, но ще ви дадем стоката на безценица“, обобщава Мъл.

Казюкенас обаче вярва, че другите търговци ще си останат по-скоро нишови и изместването на Amazon няма да е толкова лесно. Промяната, ако се случи, казва той, ще е по-скоро базирана на AI по някакъв начин.

„Единствената заплаха за Amazon е нещо, което не прилича на Amazon“, казва той.