Alibaba обяви в четвъртък, че е разширила глобалните си възможности за изчисления в облак, а ръководителят на международното звено на компанията изтъкна продуктите с изкуствен интелект като начин за стимулиране на растежа.

Китайският технологичен гигант посочи, че за първи път е разширил зоната на достъпност на своите продукти за изчисления в облак до Мексико и че през следващите три години ще изгради нови центрове за данни на ключови пазари, включително в Малайзия, Тайланд и Южна Корея.

„Искаме да положим повече усилия и да инвестираме в нашите международни центрове за данни“, коментира Селина Юан, президент на международното подразделение на Alibaba Cloud, пред CNBC.

Стремежът към растеж следва бурен период за Alibaba Cloud, след като подразделението се отказа от планираното първично публично предлагане и претърпя промени в управлението. Подразделението за облачни услуги на Alibaba започна да разширява дейността си в международен план през 2015 г., но засега със смесени резултати. Amazon, Microsoft и Google съставляват около 67% от световния пазар на облачните услуги, според Synergy Research Group. Alibaba заема малко под 5% от това пространство. В Китай обаче на Alibaba се падат 39% от пазара по данни на Canalys, като компанията е и един от водещите играчи в Азия.

Предишният главен изпълнителен директор Даниел Жанг и сегашното висше ръководство разглеждат звеното за облачни услуги като важен бъдещ бизнес за Alibaba. Но през последните тримесечия растежът му се забави значително. Този месец ръководителите на компанията заявиха по време на разговор за приходите, че подразделението за облачни услуги ще се върне към „двуцифрен растеж“ през втората половина на текущата финансова година. За да възобнови тази динамика, Alibaba залага на своите продукти с изкуствен интелект и на записването на повече клиенти. В сряда Alibaba разшири партньорството си с френската луксозна къща LVMH, която започна да използва инструментите за изкуствен интелект на китайския технологичен гигант в Китай.

През 2023 г. Alibaba стартира свой голям езиков модел (LLM) - вид софтуер, обучен на огромни количества данни, който може да бъде в основата на приложенията за изкуствен интелект, наречен Tongyi Qianwen. Този месец китайската компания пусна по-усъвършенствана версия на модела, тъй като се стреми да не изостава от други китайски конкуренти като Baidu и Tencent, както и от американските технологични гиганти Microsoft, OpenAI и Google.

Висшето ръководство на Alibaba, включително главният изпълнителен директор Еди Ву, често акцентират върху потенциала на компанията в областта на изкуствения интелект. Подобно на Microsoft и Google, Alibaba продава своите продукти за изкуствен интелект именно през своето подразделение за облачни услуги.

„Смятаме, че AI е бъдещето, определено е тенденция, а как можем да поддържаме технологията и големия езиков модел? Разбира се, чрез изчисления в облака", казва Юан пред CNBC. „Смятаме, че е наистина добър момент за облака на Alibaba. Имаме изчисления в облака, както и нашата много ясна стратегия. Имаме нашия голям езиков модел и мисля, че можем да направим повече за бизнеса, за нашите клиенти и партньори.“