Да си в комфорт с идеята за провал: Лидерските принципи на Безос в Amazon
Джеф Безос е човекът, който превърна Amazon в технологичен гигант и "магазин за всичко", чиято стойност в момента възлиза на 1,6 трилиона долара.
Постижението му за компанията го определя като "може би най-необичайният бизнес лидер в нашата ера", заяви пред Fortune сегашният главен изпълнителен директор на Amazon Анди Джаси.
Джаси, дългогодишен заместник на Безос, пое ръководството, след като основателят на Amazon се оттегли през 2021 г., припомня CNBC.
Той е имал "късмета" да се поучи от уникалния лидерски стил на предприемача, който продължава да влияе върху начина, по който работят заедно с другите ръководители на Amazon.
На Световния икономически форум в Давос, Джаси навлезе в подробности, обяснявайки какво е изградило Безос като "толкова необичаен" шеф.
По-конкретно, той изтъкна тези четири качества.
"Мисли мащабно"
Един от 16-те лидерски принципа на Amazon, които Безос изработи по време на управлението си на компанията, е "Мисли мащабно".
Джаси посочва безброй пъти, когато е бил свидетел на екипи от разработчици и ръководители, които са представяли "наистина добри идеи" на Безос, само за да им бъде предложено да развият концепцията още повече.
"Няма много по-големи мислители от Джеф Безос", казва Джаси и добавя: "Но той винаги е знаел как да накара екипите си да мислят по-мащабно."
Още в ранните дни на Amazon Безос мисли за разширяване на дейността извън книгите в по-широкото пространство на електронната търговия.
"Това е Ден 1", казва той в интервю през 1997 г., само три години след стартирането на Amazon.
Високи стандарти
Джаси смята, че има високи стандарти, докато не вижда как Безос общува с хората около себе си.
Дори когато дадена критична обратна връзка първоначално изглежда неразумна, Безос намира начин да вдъхнови служителите си да отговорят на очакванията му и да извършат възможно най-добрата работа, казва Джаси.
Безос се сблъсква с критики за тези изключително високи очаквания, които според съобщенията постоянно се отразяват на физическото и психическото здраве на работниците.
Въпреки това Джаси изтъква, че подходът на Безос е вдъхновил служителите за страхотна работа, която е помогнала за успеха на Amazon.
"Наистина умните, мотивирани, талантливи и амбициозни хора ще се стремят към тези цели", каза Джаси. "Безос имаше наистина високи стандарти, а след това всички се стремяха към тях."
Дългосрочна стратегия и търпение
Джаси се учудва на способността на Безос да бъде "стратегически търпелив и тактически нетърпелив".
"Неговата убеденост за дългосрочна визия, за това къде иска да отведе нещо, дори когато хората му казват, че това не е възможно… Той беше толкова упорит в тази визия", казва Джаси. И все пак, умееше да взема бързо умни решения, защото "скоростта винаги е от голямо значение" за технологичните компании.
Това е труден баланс.
Безос може и да е планирал да разшири дейността си отвъд книгите още от първите дни на Amazon, но на гиганта в електронната търговия отне години, за да добави постепенно достатъчно нови продуктови категории и да се превърне в "магазин за всичко".
До 2006 г. той не стартира звеното за изчисления в облак Amazon Web Services, което сега е най-печелившият сегмент на компанията.
"Големите неща започват от малките. Най-големият дъб започва от жълъд", казва Безос в интервю през 2017 г. "Трябва да сте готови да оставите този жълъд да се превърне в малка фиданка, а накрая - в малко дърво и тогава може би един ден ще стане самостоятелен голям бизнес."
"Открит и любопитен"
Според принципите за лидерство на Amazon добрите лидери трябва да "търсят различни гледни точки и да работят, за да разколебават своите убеждения".
Във връзка с това Безос е известен, че изчаква края на срещите, за да изрази мнението си.
"Никога не съм срещал човек, който да се учи по начина, по който той го прави", казва Джаси, описвайки Безос като "отворен и любопитен към нови области, теми и мнения".
Това означава, че се чувства комфортно с идеята за провал, особено като естествен резултат от експериментирането и иновациите.
"Неуспехът е неразделна част от иновациите. Той не е опция", пише Безос в писмо до акционерите от 2013 г.
"Великите лидери продължават да се вслушват в допълнителни данни - хора в компанията и извън нея, и продължават да коригират мненията и идеите си, когато научат повече", казва Джаси и добавя:
"Не трябва да имате едно категорично мнение и да се придържате към него завинаги."