Amazon насочва вниманието си към нововъзникващите играчи в областта на електронната търговия Temu и Shein, като смята, че новите платформи представляват сериозна заплаха за нейното господство в онлайн пазаруването.

Според експертите, Temu и Shein засега изместват Walmart и Target като централни точки на търговията на дребно. Компаниите с китайски корени разширяват дейността си в САЩ и се насочват към клиентите на Amazon, коментира The Wall Street Journal. Temu е предприела рекламен блиц, като е похарчила милиарди долари и е станала най-големият рекламодател по приходи на метаплатформи през 2023 г., съобщава още изданието.

Ръководителите на Amazon се концентрират отчасти върху два аспекта на бизнеса си, които смятат, че ще продължат да им дават конкурентно предимство: доверието на клиентите и бързата доставка. За малко повече от година Temu, основаната в Китай компания за електронна търговия, се превърна в най-изтегляното приложение в САЩ.

"Логистиката на Amazon е недостижима", казва Джош Лоуиц, съосновател на Consumer Intelligence Research Partners, който проучва навиците на клиентите в САЩ. "Трябва да имате много голям обем, за да оправдаете инфраструктурата, с която разполага гигантът в доставките, така че ще отнеме много време, за да може някой да се конкурира с Amazon по отношение на надеждното удобство."

Говорителка на Amazon съобщава пред WSJ, че компанията обръща внимание на конкурентите, но служителите са "обсебени от клиентите". Тя посочва, че конкурентната отличителна черта на Amazon е способността ѝ да доставя бързо пакети с различни продукти - услуга, която остава приоритет за компанията.

Тя може да използва огромната си складова мрежа в САЩ, както и милионите си абонати на Prime като бариера пред по-новите съперници. В останалата част от света, където тези фактори са по-слабо разпространени, на компанията може да ѝ бъде по-трудно да се защити от конкурентите.

През тридесетгодишната си история Amazon често действаше бързо, за да се противопостави на потенциалните заплахи от страна на конкурентите. Тези усилия включваха намаляване на цените, заедно с предложения за придобиване и възпроизвеждане на стратегии, които намират отклик сред потребителите.

Преди повече от десетилетие, когато Amazon се насочи към Quidsi, компанията майка на Diapers.com и Soap.com, тя приложи стратегия за подбиване на конкуренцията с големи отстъпки на пелени. В крайна сметка Quidsi беше купена от гиганта в доставките.

Въпреки че Amazon може да бъде агресивна, когато се сблъска с нови заплахи, понякога ръководителите се опитват да избегнат прекомерната реакция, в случай че конкуренцията е по-скоро мода, отколкото дългосрочна тенденция, казват служители пред WSJ. Компаниите за електронна търговия, като Wish, пазар за продажба на различни продукти, са избухвали и са били в горещи серии, но след това са изпитвали затруднения.

Месечните активни потребители на Temu в САЩ са нараснали до 51,4 млн. през януари от стартирането ѝ септември 2022 г., според оценки на Sensor Tower. Потребителите на Shein са нараснали от 20,9 милиона до 26 млн. за същия период. Тези на Amazon са намалели от 69,6 милиона на 67. В сряда компанията майка на Temu съобщи, че е увеличила повече от два пъти тримесечните си приходи.

Последните видеореклами на Amazon се фокусираха върху емоционални моменти за клиентите, които получават или използват продукти, поръчани от платформата. В сравнение, тези на Temu, включително по време на Super Bowl, призоваваха потребителите да "пазаруват като милиардер".

Доверието на клиентите, надеждната доставка и лесното връщане на стоки отдавна са основна част от стратегията на Amazon. През по-голямата част от миналата година компанията прекара голяма част от времето си в обновяване на услугите си за доставка, за да се доближи още повече до клиентите и да доставя продуктите по-ефективно. Тя заяви, че през 2023 г. над четири милиарда артикула ще пристигнат на същия или на следващия ден в САЩ.

Междувременно Temu и Shein предлагат изгодни цени, отчасти защото доставят продукти по-бавно. Двете компании изпращат стоките директно от Китай и не съхраняват много инвентар в САЩ. Shein е особено призната за своя модел на производство по заявка, който помага да се контролира количеството отпадъци в опаковките и другите материали, които използва.

Temu е отворила своя пазар за продавачи от САЩ и Европа. Според анализатори това може да ѝ помогне да намали разходите за доставка и да продава продукти на по-високи цени.

Тя и Shein са заложили правилно, че част от клиентите са готови да чакат по-дълго, за да получат някои пратки. Междувременно Amazon остава твърдо убедена, че купувачите ѝ ценят бързите доставки и връщането на стоки, както и широкия избор, включващ доверени марки. Въпреки конкуренцията, последните ѝ тримесечни приходи показват, че тя остава най-силният онлайн магазин в Америка.

Спечелването на доверието на клиентите е основното предизвикателство, пред което са изправени новите играчи. В онлайн отзиви и форуми някои клиенти на Shein и Temu изразяват загриженост, че не са получили качествени продукти. На този фон връщането на стоки на компаниите е по-сложен процес, отколкото в Amazon.

През последните години компанията, създадена от Джеф Безос, се сблъска със собствени трудности. Проучванията на клиентите показват спад в удовлетвореността в качеството на продуктите. Amazon заяви, че купувачите остават много доволни от опита си и посочи услугите за възстановяване на суми, които предлага, когато стоките са повредени или дефектни.

Temu и Shein натрупаха значителна популярност в САЩ, докато мощната социална медия TikTok миналата година също започна да се насочва към купувачите, търсещи изгодни сделки.