Компании за бърза мода като Shein и Temu предлагат спасителен пояс за малките доставчици в производствените центрове на Китай, но това не винаги е лесна сделка.

През последните години хиляди китайски фабрики и търговци се присъединяват към веригата за доставки на Shein и Temu, чиято популярност в САЩ и по света нарасна заради предлагането на евтини стоки, произведени в Китай - от тениски и чанти до електроника и стоки за бита. Двете платформи им дават възможност да достигнат до огромен брой нови потребители. Shein продава в повече от 150 държави, а Temu - в повече от 40.

Въпреки това влизането в системата на онлайн търговците в крайна сметка се оказва сериозен компромис, пише в свой анализ WSJ, а различни доставчици свидетелстват, че се сблъскват с ниски маржове на печалба и силен натиск за намаляване на цените. Други твърдят, че са затънали в непродадени запаси и се питат дали работата с Shein и Temu ще бъде устойчива в дългосрочен план.

Shein и Temu зареждат американските елхи с над милион пратки на ден
Продавачът на електроника Джейсън Сие например преди това е продавал джаджи като екрани за смартфони на сергия на пазара за електроника в Шънджън на купувачи от САЩ, Близкия изток, Югоизточна Азия и други страни. Когато тези купувачи спират да идват по време на пандемията, Сие се насочва към онлайн търговията, като първо продава в платформи като Amazon.com и Pinduoduo, която е свързана с Temu. През май 2023 г. той приема поканата от компанията майка на Temu, PDD Holdings, да се включи директно в по-голямата платформа. Той се надява да се възползва от популярността на Temu в чужбина, но няколко месеца по-късно вече поставя под въпрос устойчивостта на подхода на компанията.

“Замислен е като бизнес с голям обем и ниска печалба, но пазарът му е претъпкан и маржовете на печалба са по-малки, отколкото при Amazon”, казва Сие.

Докато някои от стоките му се оказват хитове, включително безжичен високоговорител за 12 долара, който се предлага с LED нощна лампа, други се превръщат в скъпи провали. В един момент Сие и колегите му подготвят 1000 ленти за смартфони за 3 долара в различни цветове. При наличието на много подобни артикули в платформата обаче, те продават само около десетина.

Но това далеч не изчерпва списъка с проблеми. Друг такъв идва от факта, че доставчиците на Temu са отговорни за много разходи, свързани с връщането на стоки, като те дори могат да бъдат санкционирани от компанията, ако потребителите подадат оплаквания в процеса на връщане или замяна.

Как Shein задмина Zara и H&M и стана пионер в областта на бързата мода 2.0През 2022 г. Shein изпреварва Zara и H&M, като на компанията се пада 1/5 от световния пазар на бърза мода
Temu заявява в своя защита, че нейната стратегия за ниски цени е от полза за потребителите и че има производители, които са отличници на платформата, тъй като разчитат на икономии от мащаба. Компанията дава пример с Zhejiang Maibo Industrial, фабрика в Източен Китай, която от години произвежда бутилки за вода и чаши за други търговци на дребно. През март тя започва да продава продуктите си под собствена марка на Temu, като получава марж на печалбата от 20% в сравнение с 10%, когато продава за други електронни платформи.

Боуен Уанг, ръководител на фабриката, посочва, че бариерата за навлизане на Temu е ниска, тъй като платформата поема доставката и маркетинга.

Нов модел на веригата за доставки

Temu и Shein преобърнаха веригата за доставки в електронната търговия със своя бизнес модел по заявка. Те правят поръчки до доставчиците, които трябва да бъдат доставени до дни, разчитат на данни в реално време, за да анализират бързо търсенето и да попълват поръчките при необходимост. Това намалява нуждата от складиране и ограничава риска, свързан с наличностите. Но в някои случаи този риск не изчезва, а се прехвърля върху доставчиците.

Dongguan Michun Clothing, производител на детско облекло от Шенжен, доставя на Shein от около две години, но през последните месеци на практика е спрял работата си с платформата, казва Джан Цинвей, генерален мениджър на фабриката.

Имитация до най-малкия детайл: Как дизайнерите отвръщат на копията в SheinМного независими дизайнери виждат копия на свои модели на сайта на китайския търговец на дребно на изключително ниски цени. Какво могат да направят?
Когато тя предлага продукти, Shein може да прояви интерес към закупуването на определено количество, вероятно няколкостотин. Но ако продуктът не се продава добре, компанията взема само малък дял, оставяйки фабриката на Джан да се справя с останалата част, като не му позволява да продава артикулите в други платформи.

Подобни сценарии са довели дотам фабриката на Джан да затъне в стоки, произведени за Shein.

"Рискът е твърде голям за нас", категоричен е той.

Приходите от Shein в пика на нейното развитие са съставлявали около 10% от общите постъпления на фабриката, но сега са намалели до около 1%.

От Shein коментират, че тяхната система дава на доставчиците представа за това какво искат клиентите, както и за капацитета, нивата на запасите и търсенето. Основаната в Китай компания, която понастоящем е базирана в Сингапур, се прочу първо в Америка, където през последните осем години се превърна в лидер в бързата мода.

Потайната компания, която облича Поколението ZПопулярността на тази китайска модна компания нарасна значително по време на пандемията. Ако обаче сте на възраст над 30 години, вероятно не сте чували за нея
Преди малко повече от година обаче PDD пуска на пазара Temu, което бързо оказва натиск върху Shein. През по-голямата част от 2023 г. Temu е второто най-популярно приложение за електронна търговия в САЩ от гледна точка на месечните потребители, след Amazon, според оценки на SimilarWeb, компания за цифрови данни и анализи.

До юли продажбите на Temu в САЩ са по-големи от тези на Shein, сочат на свой ред данни на Earnest Analytics. В същото време през последните месеци Shein се насочва към пазарен модел, който позволява на търговци от трети страни да продават различни стоки на нейната платформа, което я постави в още по-пряка конкуренция с Temu.

В САЩ Shein и Temu изпращат по около един милион пратки на ден, според консултантската компания ShipMatrix. Shein работи директно с фабрики за мода и твърди, че има около 5400 доставчици, предимно в Китай, докато Temu не разкрива колко доставчици има, но също казва, че повечето са в Китай.

Но шестима от продавачите, интервюирани от WSJ, заявяват, че са спрели да работят с Temu заради строгите ѝ ценови политики. Обикновено Temu определя като критерий най-ниската цена, предлагана от всички доставчици, като оставя на продавачите малки маржове на печалба. Shein, от своя страна, позволява на доставчиците да определят цените си в рамките на определен диапазон.

Новите дрехи на Zara ще са устойчиво произведени, обещават от компаниятаРешението за това е продиктувано от нарастващия натиск за намаляване на отпадъците
Един от доставчиците на Temu разказва, че ако не намали цените, за да ги изравни с тези на другите доставчици, платформата няма да му позволи да попълни наличностите в складовете, което на практика ще го откаже от бизнеса с нея.

Но други свидетелстват, че Temu им е помогнала да увеличат печалбите си. Хуанг Йилун от Хуейджоу, град близо до Шънджън, произвежда коледни украси за износ от близо десетилетие. Отчаяно търсейки нови канали след пандемията, която почти унищожава бизнеса му, той започва да продава в Temu през юни. От 10 изпратени мостри платформата приема две и му казва да намали цената на една от тях с 20%. Въпреки това той казва, че е реализирал по-големи печалби, отколкото преди.

"Temu е привлекателна платформа за мен, но натискът започна да се увеличава", казва Хуанг.

След дебюта на Temu много други платформи, включително TikTok, AliExpress на Alibaba Group и Shopee на подкрепяната от Tencent Holdings компания Sea, също започват да използват китайската верига за доставки, за да предоставят на глобалните потребители повече и по-евтини възможности. Amazon също се опитва да съживи и разшири програмата си за глобални продажби, използвайки китайски производители.