Amazon планира да усъвършенства гласовия си асистент Alexa с генеративен изкуствен интелект и да въведе месечна абонаментна такса, за да компенсира разходите за технологията.

Това твърдят вътрешни източници от компанията, цитирани от CNBC.

Базираният в Сиатъл технологичен гигант и търговец на дребно ще пусне разговорна версия на Alexa, като може да я позиционира така, че да се конкурира с новите чатботове с генеративен изкуствен интелект на компании като Google и OpenAI.

Абонаментът на Amazon за Alexa няма да бъде включен в офертата Prime за 139 долара на година и компанията все още не е определила цената, заяви един от източниците.

Amazon отказва да коментира плановете си за Alexa.

Въпреки че през 2014 г. Alexa впечатли потребителите, нейните възможности могат да изглеждат старомодни на фона на последните скокове в изкуствения интелект.

Миналата седмица OpenAI обяви GPT-4o, с възможност за двупосочни разговори, които могат да се задълбочат значително повече от Alexa. Например, може да превежда разговори на различни езици в реално време.

Google стартира подобна гласова функция, задвижвана от генеративен изкуствен интелект за Gemini.

Някои изтълкуваха тези технологични новини като заплаха за Alexa и Siri, гласовия асистент на Apple за iPhone.

Професорът от Нюйоркския университет Скот Галоуей нарече актуализациите "убийци на Alexa и Siri" в своя подкаст.

На този фон, много потребители продължават да използват Alexa и Siri за основни задачи, като задаване на таймери или аларми, и прогноза за времето.

Според източниците, разработването на нови чатботове с изкуствен интелект през последните месеци е увеличило вътрешния натиск върху подразделението, което някога е смятано за любимо на основателя на Amazon Джеф Безос, но след неговото напускане е подчинено на строги изисквания за печалба.

Трима бивши служители посочват ранната мания на Безос по Alexa, описвайки я като страстен проект на основателя. Вниманието му е довело до повече инвестиции и по-малък натиск за незабавна възвръщаемост, допълва още CNBC.

Това се променя, когато Анди Джаси пое поста главен изпълнителен директор през 2021 г., според обяснението на трима източници.

Джаси е натоварен със стратегическото планиране на бизнеса на Amazon по време на пандемията и така Alexa става по-малко приоритетна.

Информаторите твърдят още, че Джаси е недоволен от това, на което е способна съвременната Alexa. Екипът на се притеснява, че е изобретил скъп будилник, машина за времето и начин за възпроизвеждане на музика от Spotify, казва един от източниците.

Например Джаси, запален спортен фен, попитал гласовия асистент за резултата на живо от скорошен мач и открито се разочаровал, че тя не знае отговора, който е толкова лесно да се намери онлайн.

Потърсени за коментае, от Amazon посочиха годишното писмо на акционерите, публикувано миналия месец.

В него Джаси споменава, че компанията изгражда "значителен брой приложения GenAI във всеки потребителски бизнес ", като добавя, че това включва "още по-интелигентна и способна Alexa".

Сега екипът има за задача да превърне Alexa в подходящо устройство, което да издържи на фона на конкуренцията на изкуствения интелект и да оправдае ресурсите и броя на служителите, които Amazon е отделила за него.

Според три източника той е претърпял мащабна реорганизация, като голяма част от екипа се е прехвърлила към екипа за изкуствен общ интелект или AGI. Други посочват раздуването на екипа на Alexa, който се състои от хиляди служители.

Към 2023 г. Amazon заяви, че е продала над 500 милиона устройства с Alexa, което е дало на компанията увереност сред потребителите.

Apple, Amazon и Google бяха първите технологични компании, които предложиха гласови асистенти с изкуствен интелект.

Но сегашната вълна от усъвършенстван генеративен AI позволява много по-креативни взаимодействия. Очаква се Apple да представи по-разговорна Siri на годишната си конференция за разработчици през юни, според New York Times.

Съществува и предизвикателството за намиране на инженерни таланти в областта на изкуствения интелект, тъй като OpenAI, Microsoft и Google набират кадри от един и същ кръг от учени.

Освен това генеративните натоварвания на AI са скъпи поради необходимия хардуер и изчислителна мощност. Един от източниците оценява разходите за използване на генеративен AI в Alexa на 2 цента на заявка и твърди, че вътрешно е обсъждана цена от 20 долара. Според друг, цената трябва да е едноцифрена, което би подбило цените на други абонаментни предложения.

ChatGPT на OpenAI таксува 20 долара на месец за своите усъвършенствани модели.

Разработчици на Alexa, обясняват, че фактът, че тя вече е в холовете и кухните на хората, прави залозите по-високи, а грешките - по-скъпи, ако Alexa не разбере дадена команда или предостави ненадеждна информация.

Междувременно, Amazon се бори с нагласите, че изостава в областта на изкуствения интелект. Въпреки че предлага множество модели в AWS, компанията не разполага с водещ голям езиков модел, който да измести OpenAI, Google или Meta.

Amazon похарчи 2,75 млрд. долара, за да подкрепи стартъпа за изкуствен интелект Anthropic – най-голямата рискова инвестиция в историята на компанията. Google също има инвестиция и партньорство с Anthropic.

Според двама запознати източници Джеф Безос е сред изразилите загриженост, че Amazon изостава в областта на изкуствения интелект. Той все още е "много ангажиран" с усилията на Amazon в областта на AI, съобщи CNBC миналата седмица. Основателят дори е изпратил имейли на ръководителите на Amazon с въпрос защо някои стартъпи в областта на AI избират други доставчици на облачни услуги вместо AWS.