Глобалните приходи от реклама за първи път надхвърлят $1 трилион на годишна база
Google, Meta, ByteDance, Amazon и Alibaba ще приберат над 50% от общата годишна сума
Глобалната рекламна индустрия ще надхвърли 1 трлн. долара приходи за първи път през тази година, съобщава Financial Times. Очаква се Google, Meta, ByteDance, Amazon и Alibaba да спечелят повече от половината от общата сума на пазар, доминиран от технологичния сектор.
GroupM, медийната агенция, собственост на WPP, оценява, че приходите от реклама в световен мащаб са се увеличили с 9,5% през 2024 г., което е повече от очакванията, въпреки трудните икономически условия на по-големите, развити пазари като САЩ и Обединеното кралство.
Групата прогнозира, че пазарът ще се разшири с още 7,7% през 2025 г. и че от лъвския пай ще се възползват пряко най-големите продавачи на дигитална реклама в технологичния сектор на САЩ, а не доставчиците на маркетингови услуги като рекламните агенции.
GroupM е избрала да изключи политическата реклама в САЩ, като се позовава на нейния „изкривяващ“ ефект върху сравненията на годишна база. През 2024 г. приходите от политическа реклама в САЩ са добавили $15,1 млрд. към общата сума, което е с близо една трета повече, отколкото през годината на президентските избори през 2020 г.
В доклада на GroupM се казва, че „макар че през следващите няколко години е малко вероятно да има същите почти нулеви лихвени проценти, които допълнително подкрепят растежа на рекламата след финансовата криза и през пандемията, очакваме по-нататъшното прилагане на AI и автоматизацията да компенсират това с повече от половин процент и да стимулират по-нататъшните иновации“.
Прогнозите са, че до края на следващата година дигиталната реклама ще съставлява 73% от общите приходи - с ръст от 12,4% в световен мащаб през 2024 г. и 10% през 2025 г. - или 82%, когато се включат приходите от стрийминг и цифрови издания и списания.
Традиционните рекламни канали като телевизия, печат и радио страдат от доминирането на дигиталните възможности. В световен мащаб общите приходи от печатна реклама ще намалеят с 4,5% до края на 2024 г. и с още 3% през 2025 г., приходите от аудио реклама ще останат без промяна през следващата година, докато за телевизията, включително линейната и стрийминг, се предвижда ръст от едва 2,4% на комбинирана база в периода 2024-29 г.
САЩ са най-големият рекламен пазар, като прогнозите са за приходи от около 379 млрд. долара през 2025 г., въпреки по-високите разходи за заеми и по-предпазливите насоки от страна на някои търговци на дребно, включително магазините за електроника и стоки за дома.
В доклада се предупреждава, че митата и по-силният долар след избирането на Доналд Тръмп могат да окажат влияние върху пазара.
„И двете тези събития вероятно ще поставят допълнително предизвикателство пред рекламодателите на потребителски стоки и луксозни стоки, изправени пред период на по-приглушено потребление.“
В Китай общите приходи от реклама се очаква да нараснат с 13,5% през 2024 г. до 204,5 млрд. долара. В Обединеното кралство, най-големият рекламен пазар в Европа с 53,2 млрд. долара през 2024 г., като тазгодишният ръст се оценява на 8,3%.
В доклада се посочват инициативите в Китай, насочени към насърчаване на потребителското доверие и разходите, които, ако са успешни, биха могли да „доведат до по-стабилен ръст на рекламата, тъй като местните и мултинационалните рекламодатели се стремят да се възползват от застоялото търсене“.