Jaguar, 90-годишната марка за луксозни автомобили, управлявана от компанията майка Jaguar Land Rover (JLR), планира да „рестартира изцяло“ своя имидж, превръщайки се в бранд за изцяло електрически превозни средства.

За да осъществи тази промяна, компанията се отказва от емблематичното си лого.

На скорошен брифинг за пресата от централата на компанията в Англия ръководството на Jaguar обяви, че марката се стреми към пълно рестартиране, за да привлече нарастващата аудитория от купувачи на електромобили.

През следващите години автомобилният производител планира да премине към изцяло електрически парк от модели, всеки от които ще бъде около два пъти по-скъп от сегашното портфолио. Преминаването на по-високо ниво на пазара е съпроводено с ново лого, цветова схема, знаци и някои доста странни концептуални видеоклипове, пише Fast Company.

Дръзкото ребрандиране на Jaguar е усъвършенствана версия на стратегия, която други компании, като Audi и General Motors, са използвали за техните електромобили - отдалечаване от разпознаваемите белези, за да се сигнализира за изцяло нова, по-технологично ориентирана ера.

Зад новата рискова стратегия

Като марка Jaguar има богата история, датираща от 1935 г., когато на пазара се появява първият ѝ автомобил. През 20-ти век компанията експериментира широко с формите и силуета, като става особено забележителна с нископрофилния E-Type от 1961 г. Основателят сър Уилям Лайънс стартира марката в дух на поемане на рискове и иновации в дизайна, като прочуто заявява, че „Jaguar не трябва да бъде копие на нищо“.

През 2008 г. Jaguar е купена от Tata Motors, която през 2013 г. слива марката с Land Rover, образувайки сегашната JLR. През последните няколко години Jaguar изпада в относителна неизвестност в сравнение с периода на разцвета си. За миналата година тя е продала 43 000 автомобила в световен мащаб в сравнение със 179 000 през 2017 г.

„Jaguar не винаги е бил достатъчно отличителен през последното десетилетие“, коментира главният изпълнителен директор Адриан Мардел на последния брифинг за пресата.

Сега компанията предприема агресивна стратегия, за да се пребори с големия спад в продажбите си. През 2021 г. тя обяви план за преминаване към луксозни, изцяло електрически превозни средства до 2025 г., ухажвайки нова аудитория от млади, заможни, устойчиво мислещи клиенти.

През юни Jaguar спря производството на трите си останали модела с вътрешно горене - така марката остава без нови автомобили до предстоящата си електрическа линия, която се очаква да дебютира до края на 2025 г. или началото на 2026 г.

Това е амбициозен ход, който сигнализира, че съществуващият бизнес модел на Jaguar просто вече не работи, отбелязва Fast Company

Емблематичният „growler“ вече не ръмжи

Още през 2023 г. Jaguar намекна, че цената на предстоящия му модел може да застане около 127 000 долара - сериозен скок спрямо съществуващите на пазара автомобили. За да отговори на високата цена, марката дебютира с изцяло нов, позлатен външен вид.

Най-вече, при ребрандирането на Jaguar е премахнато разпознаваемото лого „growler“, което изобразява ръмжащо лице на ягуар в центъра на кръгла линия, увенчано с името на марката с изцяло печатен шрифт.

Новото лого е орязан, знак с малки букви (с изключение на „G“). Новите букви „j“ и „r“ се появяват и в един от двата знака на производителя, който представлява прост кръгъл дизайн, включващ огледални знаци.

„Знакът на думата е мощно тържество на модернизма - геометрична форма, симетрия и простота - демонстрирайки неочакваното чрез безпроблемно смесване на големите и малките букви във визуална хармония“, обяснява марката в съобщение за пресата.

Макар че безпроблемната визуална хармония е донякъде спорна, заоблените ръбове и простотата на новото лого със сигурност сигнализират за отдалечаване от 20-и век и насочване към по-технологична, модернизирана визия.

Марката нарича новата си естетика „буен модернизъм“ - термин, който може би най-добре се илюстрира от поредица от футуристични концептуални видеоклипове, публикувани на новосъздадената ѝ уебстраница. Като цяло новият брандинг се различава от традициите на Jaguar, което според управляващия директор на Jaguar Роудън Глоувър е основният смисъл.

„Става дума за рестартиране“, казва Глоувър пред Design Week UK.

По-широка тенденция в брандинга

Jaguar не е първата марка, която преоткрива себе си за нова линия електрически превозни средства, нито пък първата, която експериментира с отдалечаване от емблематични символи в стремежа си да създаде отделна идентичност.

През 2021 г. General Motors смени старото си лого с по-технологично, заоблено, светлосиньо лого, за да представи новия си фокус върху електромобилите. А по-рано този месец Audi се отказа от известното си лого с четири пръстена за линия електрически превозни средства в Китай, като вместо това избра знак в стил „Трон“.

За много компании линиите за електрически превозни средства изглежда представляват възможност да се откъснат от наследените стандарти. Това предоставя двойна възможност за експериментиране с нови визуални черти и гарантиране, че предпочитаните от младите електромобили имат отличителен вид в сравнение с моделите с ДВГ.

По отношение на аудиторията Глоувър казва пред Design Week UK, че очаква 80-90% от продажбите на предстоящите електрически модели на Jaguar да отидат при купувачи, които за първи път купуват от марката.

„Смятаме, че ще има много нови клиенти“, отбелязва той.