Като никой друг: Какво искат купувачите на ултра персонализирани автомобили
Автомобилни производители като Lamborghini, Ferrari, Bentley и Rolls-Royce се развиват добре, тъй като независимо от случващото се в световната икономика, редиците на свръхбогатите купувачи се увеличават.
За първи път през миналата година Lamborghini е продала повече от 10 000 автомобила, а приходите на Ferrari са се увеличили със 17%.
Но печеленето на пари от продажбата на относително малко автомобили на скромна група хора изисква все по-голяма креативност, отбелязва CNN.
В резултат на това екстремните нива на персонализация се превърнаха в норма в тази ниша на индустрията.
Вместо просто да избира цветовете на интериора и екстериора от менюто, всеки купувач може да гарантира, че неговият или нейният суперавтомобил или свръхлуксозен SUV ще изглежда като никой друг на земята.
В някои случаи най-богатите купувачи могат дори да поръчат автомобили, които се произвеждат в лимитирани бройки специално за тях.
Lamborghini, Rolls-Royce и Bentley постигнаха рекордни продажби на персонализирани автомобили, които в някои случаи могат да струват двойно повече от и без това високата базова цена.
"Ние сме ограничени по отношение на размера на пазара и неговите сегменти", казва главният изпълнителен директор на Lamborghini Стефан Винкелман в интервю за CNN. "Затова трябва да извлечем максимума от всеки един автомобил."
Обявеният в четвъртък бум на приходите на Ferrari се дължи отчасти на програмата за персонализация.
Компанията обяви приходи от 6,46 млрд. долара за 2023 г.
Тя очаква още по-голям растеж през 2024 г. с наскоро пуснатия си SUV Purosangue, тъй като продължава да обслужва най-заможните автомобилни ентусиасти.
Акциите на компанията достигнаха 52-седмичен връх в четвъртък сутринта.
В гаража на свръхбогатите: Подово отопление, светлини, екран за $385 000Суперлуксозните
Седемкратният шампион във Формула 1 Люис Хамилтън, който се присъедини към състезателния отбор на Ferrari, също може да е допринесъл за покачването на цената, посочва CNN.
Подобни производители продават на тънка част от световното население - на тези, които разполагат с поне 30 млн. долара в потенциални средства за харчене.
Това са около 400 000 души в световен мащаб, според Altrata, компания, която изследва тенденциите в богатството.
Пазарът се разраства от гледна точка на населението, но самите богати хора стават още по-богати, казва Хавиер Гонзалес Ластра, партньор в Tema ETFs, който управлява инвестиционен фонд за луксозни стоки.
Продажбите на автомобили в световен мащаб са се увеличили с около 9% през миналата година, според S&P. Най-скъпите марки, с някои изключения, също бележат ръст.
10 000 продадени бройки, които биха били незначителни за голям производител - могат да означават огромен успех за имена като Lamborghini и Ferrari, пише CNN.
С такъв ограничен брой продажби, а те не искат да продават много повече, защото иначе вече няма да са "ексклузивни", тези производители разширяват начините, по които могат да продават функции, опции и екстри.
"Персонализацията всъщност е основният двигател на по-добрите от очакваните приходи през годината", казва Гонзалес Ластра.
В същото време продажбата на екстри със сигурност не е нещо ново в автомобилната индустрия.
Дори масовите производители като Volkswagen и Ford продават коли с много различни опции - тенденция, която се засилва през последните години.
Но клиентите, които купуват Lamborghini, Rolls-Royce и Bentley, разполагат с още по-широк набор от безкрайно специфични цветове на боята и интериорни материали, с които да направят автомобилите уникални.
3 години за ново Ferrari: Бройките остават лимитирани, въпреки търсенето
Все повече персонализирани опции
Видовете персонализация, достъпни за клиентите на програмата Ad Personum на Lamborghini, надхвърлят стандартните опции за цвят и материали.
Клиентите могат да поискат например цвят "paint-to-sample", при който автомобилът може да бъде боядисан така, че да съответства на образец от плат, кожа или друг материал.
Ако клиентът има любима риза, например, боята на превозното средство може да бъде съчетана с цвета на плата, посочва CNN.
"Става дума за това, което аз наричам "микрометалик", и дори можете да стигнете дотам, че да хвърлите в боята натрошен диамантен прах Сваровски", казва Пиетро Фригерио, бивш изпълнителен директор на Lamborghini.
"Една от причините за нарастващата популярност на тази тенденция е просто напредването на технологиите. Новите бои означават нови възможности", допълва той.
Така че освен само цветове, боите могат да имат безброй ефекти и фини тонове. Купувачите дори имат опция да смесват различни ефекти от един и същи цвят, за да получат фини шарки и дизайни.
Близо три четвърти от клиентите на Bentley през миналата година са поискали персонализирани опции, които надхвърлят вече дългия списък с екстри на марката.
Тези по-екстравагантни варианти могат да добавят около $75 000 към цената на автомобил, посочва CNN.
Разбира се, колкото по-скъп е автомобилът, толкова по-екстравагантни - и потенциално скъпи - са възможностите за избор.
Rolls-Royce е създал редица седани Phantom, които струват в пъти повече от базовата цена на автомобила, която е около $500 000.
Тези автомобили са направени с характеристики като бродерии по поръчка, сложни дървени инкрустации, гравирани стъкла и дори ръчно рисувани дизайни в интериора им.
Келин Диксън, управител на дилърството на Rolls-Royce в Калифорния, спечели преди две години награда за продадени най-много автомобили в света от програмата за персонализация на марката, известна като Rolls-Royce Bespoke.
Диксън понякога среща клиентите си директно с дизайнерите, за да направят окончателния си избор на уникални цветове, декоративни елементи, бродерии и гравюри.
Bugatti продава автомобили на цени от 3 млн. долара, така че може да си помислите, че една от тези бройки сама по себе си е достатъчно отличителна.
Но някои клиенти все пак искат нещо повече. За един такъв миналата година Bugatti създаде Chiron със златист цвят, върху който дизайнерите на марката ръчно нарисуваха различни исторически сцени.
В отговор на друга молба са създадени контрастни раирани лакове - един автомобил в синьо, друг в оранжево - за съпруг и съпруга.
Тази степен на персонализация е възможна и защото тези автомобили все пак са до голяма степен ръчно изработени.
Дори и без много изисквания по дизайна, от момента, в който някой поръча Lamborghini или Rolls-Royce, до момента, в който действително получи автомобила, могат да минат месеци.