Двама въоръжени мъже са откраднали повече от дузина произведения на изкуството – сред които гравюри на френския художник Анри Матис и бразилския модернист Кандиду Портинари – от библиотеката „Марио де Андраде“ в Сао Пауло, съобщават бразилските власти.

Това е поредното престъпление, което разтърсва арт средите след дръзката кражба на ценни бижута от Лувъра в Париж през октомври.

Според говорител на бразилското посолство в Сеул поне осем творби на Матис и пет на Портинари са били откраднати от изложбата, която е трябвало да приключи именно в неделя. Крадците са заплашили охранител и възрастна двойка, след което са избягали пеша, насочвайки се към най-близката метростанция, пише The New York Times. 

Изложбата „От книга към музей“ се организира съвместно с Музея за модерно изкуство в Сао Пауло и включва над 30 автори, сред които Матис, Портинари и Фернан Леже. Библиотеката, втора по големина в Бразилия, е разположена в центъра на града и разполага с камери с лицево разпознаване. Този факт допълнително  поставя под въпрос как крадците са успели да влязат и напуснат сградата незабелязано.

Сред взетите произведения вероятно е и копие от Jazz – арт книга от 1947 г., включваща 20 цветни щамповани изображения, считана за едно от най-ценните издания на Матис.

Все още няма официален списък на откраднатите творби и не е ясно дали заподозрените са задържани. Кметът на Сао Пауло твърди, че мъжете вече са идентифицирани, но все още се издирват.

Кражбите в музеи – стар проблем с нови мащаби

Случаят далеч не е изолиран. През октомври от Лувъра са откраднати френски бижута на стойност над 100 млн. долара. Това е най-дръзката кражба от изчезването на „Мона Лиза“ през 1911 г. Осем души са арестувани, но само едно от деветте бижута е възстановено.

Според Кристофър Маринело, адвокат, специализиран в разследване на арт престъпления, музеите все по-често се превръщат в мишена заради недофинансираната си сигурност.

„Извършителите не се страхуват от охрана или правоприлагащи органи и в някои случаи стават по-агресивни“, коментира той.

Откраднатото изкуство обикновено се продава за едва 5–10% от реалната си стойност. Щампи на Матис са достигали стотици хиляди долари, а неговата картина “Odalisque Couchée aux Magnolias” е продадена за близо 81 млн. долара.

Кражбите могат да повлияят и на поведението на самите купувачи на изкуство, пояснява Наоми Оостерман, доцент по изследвания на изкуството и културата в Университета „Еразъм“ в Ротердам, Нидерландия.

Купувачите са склонни да възприемат притежаването на творба на такъв художник като по-рисково, обяснява доц. Оостерман, която е анализирала данни за търгове и откраднато изкуство за период от 15 години. Колкото по-висок е рискът, толкова по-малко пари е готов да плати колекционерът, добавя тя.

Защо Матис е толкова ценен?

Анри Матис, починал през 1954 г., е сред най-влиятелните художници на XX век и лидер на фовизма – движение, характеризиращо се с ярки цветове и експресивна техника, отвъд импресионизма. Сред най-известните му творби са „Танцът“ (1910), „Червеното ателие“ (1911) и „Урокът по пиано“ (1916).

 Тези произведения не са били част от изложбата в Сао Пауло, но фактът, че включените творби са от подобна величина, допринася за огромната им стойност.