Инфлуенсъри с чукове, триони и електрожени: Новите „сини якички“ в САЩ печелят по $200 хил. годишно
В TikTok хаштагът #bluecollar, отнасящ се за хората, извършващи физически труд, е привлякъл 500 000 публикации през първите четири месеца на тази година - с 64% повече спрямо същия период на 2023 г.
27-годишната Лексис Чумак-Абру има около 2,2 милиона гледания в TikTok, Instagram и Facebook. Тя не показва гримове или модни марки, не опитва най-доброто от най-екзотичните острови.
Лексис, която е дъщеря на електротехници, също работи като електротехник в Корнуол, Ню Йорк. В своите видеа тя пътува с камион и ремонтира електрически табла и всякакви други инсталации.
Популярността ѝ вече е нараснала до точката, в която понякога я разпознават на улицата и по летищата.
Откакто започва да създава съдържание за работата си през 2022 г., тя е получила хиляди съобщения от почитатели, които ѝ казват, че е предизвикала интереса им към подобна професия.
Всъщност все повече млади американци обмислят да тръгнат по пътя на Лексис Чумак-Абру, пише The Wall Street Journal.
Докато скептицизмът относно цената и стойността на четиригодишното университетско образование нараства, записването в професионални програми се повишава, тъй като младите хора преследват добре платени работни места, които не изискват непрекъснато стоенето на бюро и идва с потенциала сами да си бъдеш шеф.
Броят на младежите, записали се в обществени колежи с професионална насоченост, е нараснал с 16% миналата година до най-високото си ниво, откакто през 2018 г. тези данни започват да се следят в САЩ.
В насърчаването на тази тенденция участват именно работници като Лексис, чиито кратки видеоклипове събират милиони гледания. Разбира се, най-популярните хора с професии като водопроводчици, дърводелци, заварчици и др., печелят повече пари като инфлуенсъри, отколкото от реалната си работа.
Лексис например прави $200 000 годишно от кликвания и сделки с брандове като Klein Tools и Carhartt, въпреки че продължава да работи, често седем дни в седмицата.
„Искам работодателят ми да знае, че съм надежден служител“, казва тя пред WSJ, а от своя страна RPC Electric - компанията, за която Лекси работи, казва, че подкрепя присъствието ѝ в социалните мрежи.
Новите сини якички
През 2021 г. 23-годишният водопроводчик Евън Бърнс, базиран в Сакраменто, Калифорния, публикува видео в TikTok, което показва как премахва бойлер. До следващата сутрин то има 470 000 гледания, което го подтиква да снима повече.
Бърнс, който работи за специализираната във ВиК услугите компания Motherflushers, казва, че е намерил начин да направи водопроводните инсталации по-привлекателни визуално.
Интересът към подобен работен живот води до много кликвания, особено когато видеоклиповете включват неща, които зрителите обикновено не виждат – вътрешността на стените на къщата, да речем – или задоволяват любопитството си за това как изобщо работи светът, казва Джим Лоудърбак, доскорошен главен изпълнителен директор на VidCon, годишна конференция за инфлуенсъри.
В TikTok хаштагът #bluecollar (синя якичка), отнасящ се за хората, извършващи физически труд, е привлякъл 500 000 публикации през първите четири месеца на тази година, което е с 64% повече спрямо същия период на 2023 г. Публикациите с хаштаг #electrician са се увеличили със 77% за същото време, като #constructionworker и #mechanic имат подобни скокове.
Разпадане на стереотипите
Много от публикациите на новото поколение “сини якички” рекламират и заплатите, които работниците могат да получат. Възнагражденията на новите служители в строителството вече надвишават това на новобранците в професионални услуги като счетоводство, според данни на ADP. Инфлуенсърите, извършващи физически труд, казват също така, че се опитват да се преборят с трупани десетилетия стереотипи, заради които хората като тях са били разглеждани като заседнали в кариери от нисък клас.
„Има я тази идея, че ако си заварчик, значи вършиш мръсна работа“, казва пред WSJ 31-годишната Клоуи Хъдсън, която работи за Joe Gibbs Manufacturing Solutions в Хънтърсвил, Северна Каролина и описва работното си място като „Тадж Махал на заваряването“
В публикациите ѝ в Instagram прави впечатление силният ѝ грим, докато работи. Нейната цел: Да покаже на жените, че могат да бъдат женствени в индустрия, доминирана от мъже.
„Направихме нашите професии по-привлекателни, показвайки, че сме успешни”, казва 27-годишният дърводелец Мат Панела, който кара Tesla, и чиито видеоклипове с инструкции му печелят много последователи в YouTube, заедно над $200 000 годишни приходи от спонсорства от компании като 3M.
Всичко това кара и компаниите в сектора да инвестират в създаването на видео клипове с цел привличане на млади служители.
Pfister Faucets например харчи 2 милиона долара, за да продуцира документална поредица в YouTube, която вече е в петия си сезон, посветена на живота на водопроводчиците.
Продукцията може да се похвали със собствена тематична песен на кънтри певеца Крейг Морган, която възхвалява честния физически труд.
Предаванията, целящи да накарат хората да се интересуват от ВиК кариера, са събрали 13 милиона гледания, като половината идват от хора на възраст 34 години и по-млади.
„Без водопроводчици нашият продукт няма как да намери приложение“, казва Спенсър Браун, старши директор продажби на Pfister.
А 34-годишният майстор механик Дейвид Коулман добавя: „Не е нужно да сте бакалавър, за да бъдете щастливи и успешни“.