Емблематичният бранд Hello Kitty отбеляза 50-ия си юбилей в петък – събитие, което предизвика празненства в цяла Япония.

Любимият котешки персонаж е звезда на музейни експозиции, събития в тематични паркове и дори на национално турне, което подчертава неговата трайна привлекателност за потребителите по цял свят, отбелязва Euronews.

В началото на тази година компанията майка Sanrio буквално хвърли бомба, която ужаси верните си клиенти с разкритието, че Hello Kitty – въпреки името, мустаците и ушите си, изобщо не е котка, а мажоретка от Лондон.

Може би тази мистериозност е ключът към адаптивността, определящ половинвековното присъствие на Hello Kitty в пазара на попкултурата.

Професорът по дизайн Мика Нишимура от университета „Мейсей“ в Токио описва Hello Kitty като „проницателна“ и отбелязва как тя е завладяла сферите на модата, развлеченията и търговията.

С лицето си без уста Hello Kitty е като празно платно, позволяващ на феновете да проектират чувствата си върху него и го превръща в идеално средство за печалба.

„Американските феминистки я критикуват, че не може да каже нищо и се съгласява с всички. Но в Япония виждаме как тя може да изглежда щастлива, ако сте щастливи, и тъжна, ако се чувствате тъжни“, казва Нишимура пред Associated Press. „Това е гениална продуктова стратегия. Благодарение на това, че е толкова адаптивна, Hello Kitty получава всички тези договори за сътрудничество.“, допълва той.

„Предполага се, че е англичанка. Но това е част от загадката: кой е Hello Kitty? Не можем да го разберем. Дори не знаем дали е котка“, казва изкуствоведът Джойс Ченг, доцент в Орегонския университет. „В нея има една неразгадана неопределеност, която е толкова удивителна.“

Сложността на думата kawaii, която на японски означава „сладък“, но се свързва с мила или очарователна същност, еднакво приложима към лица и предмети, също хвърля светлина върху трайната привлекателност на Hello Kitty между поколенията и културите.

50-годишният юбилей на героинята е доказателство за нейната трайна популярност. Sanrio, развлекателната компания, която притежава правата върху бранда, започна празненства още преди година, включващи анимиран акаунт в TikTok, игри в Roblox и аватар за приложението за социални мрежи Zepeto.

В чест на това събитие бяха пуснати лимитирани издания на стоки, включително нашийници за домашни любимци, козметика, Happy Meals на McDonald's, Crocs и кристална фигурка на Baccarat.

Сред юбилейните артикули висулката със златна монета, на която Hello Kitty държи числото 50, е на цена около 120 000 йени (724 евро), а часовник Casio се продава на цена 18 700 йени (113 евро).

Създадена от служителя на Sanrio Юко Шимизу през 1974 г., Hello Kitty не започва живота си като анимационен персонаж, както мнозина предполагат.

Всъщност тя се появява за първи път на детски жетон през 1975 г., а в следващите десетилетия се превръща в един от най-разпознаваемите герои в попкултурата.

Играчките, анимационните филми и дрехите с нейния образ са донесли на Sanrio над 80 милиарда долара досега – и дори са вдъхновили песен на Аврил Лавин.

За миналата година продажби на дребно възлизат на 5 млрд. долара. Не е зле за лондонска мажоретка с мустаци, допълва Euronews.