Как служителите станаха коректив на Силициевата долина
Една статия стана особено популярна в интернет през миналия месец. Озаглавена „Аз съм служител на Amazon. Моята компания не бива да продава технология за лицево разпознаване на полицията”, статията написана от анонимен автор, посочва, че технологиите на Amazon не бива да се използват за масово наблюдение.
Авторът на материала се присъединява към все по-отчетливите призиви на служителите на големите компании срещу политиките на работодателите им, пише Financial Times.
В статия за платформата Medium, се посочва, че служителите на Amazon следват примера на кадрите на Google, които се противопоставиха на това работодателят им да продаде система за разпознаване на Пентагона, както и този на работниците на Microsoft, които протестираха против предоставянето на облачни услуги на военното министерство на САЩ.
Всичко това показва, че на сцената вече има един нов вид активизъм, различен от този на вечните протестиращи на всякакви теми или екстремистките организации. Новата форма на протест срещу политиката на големите компании идва от собствените им служители, като най-отчетливо това се вижда при технологичните компании.
Този вид активисти, много добре разбират, че знанията и способностите им са дефицитна стока, поради което си позволяват да поставят дадени проблеми съвсем открито.
Така например, стотици служители на Google по света протестираха срещу поведението на компанията, след като през миналия месец стана ясно, че един от висшите мениджъри е обвинен в сексуален тормоз.
В имейл изпратен до всички служители, изпълнителният директор Сундар Пичай, признава, че компанията не е реагирала адекватно и че извиненията след обвиненията „не са били достатъчни. Чуваме ви”. Той обещава въвеждането на доста по-строги правила при такива случаи.
Ивон Хътчисън, основател на ReadySet, консултантска компания базирана в Калифорния, коментира, че това движение ще става все по-голямо.
„Трудно е за технологичните компании да нямат етични позиции. Те играят все по-голяма роля в ежедневието на хората”, казва тя.
Хъчисън посочва за пример скандала с личните данни на потребителите на Facebook, който според мнозина е повлиял за избирането на Доналд Тръмп за президент на САЩ. Според нея това е разпалило искрата за въвеждане на по-високи етични изисквания в технологичния бизнес.
Служителите осъзнават, че са в позицията на силния, поради безмилостното състезание между компаниите за таланти, казва тя.
По думите ѝ, служителите могат да използват в името на каузите си най-големия ресурс – самите себе си. Освен това могат да споделят мнения и препоръки в собствените си мрежи, така че компаниите да не могат лесно да си намират необходимия персонал.
Работодателите бавно разбират силата на тази тенденция, става ясно от думите на говорителя на Tech Workers Coalition, група обединяваща служители в сферата на технологиите и услугите.
Според Бретън Пютър, автор на книгата Culture Decks Decoded, реакцията на служителите е естествено продължение на това, че компаниите обръщат гръб на ценостите си и принципите заложени в интернет.
Един от най-ярките примери за това бе мотото на Google „Не бъди зъл”.След преструктурирането на компанията през 2015 година, компанията-майка Alphabet предпочете друго мото - „Постъпвай правилно”, докато Google запази оригиналното мото.
По думите на Пютър, когато дадена компания не спазва собствените си принципи, то тогава служителите работещи в нея започват да приемат всичко това лично.
Пати МакКорд, бивш ръководител човешки ресурси в Netflix, е съгласна с това. „Ако компаниите не се вслушват в служителите си, трябва да приемат, че те ще изнесат проблема навън”, казва тя, давайки за пример служителят на Uber Сюзан Фоулър, която разказа историята си в интернет, тъй като никой в компанията не е обърнал внимание на проблема.
Google отговори на протеста на служителите си като публикува обновени принципи на работа, сред които обещанието, че няма да разработва оръжие или други технологии, които могат да доведат до нараняване на хора.
Междувременно, Microsoft посочиха в блога си, че изтеглянето от този пазар, ще намали възможностите за участие в публичния дебат.”.
Amazon не са отговорили на молбата за коментар на Ft относно пъбликацията в Medium.
Според МакКорд, технологичните служители са само началото. Тя е уверена, че служители от множество сектори ще последват техния пример.