Продажбите на автомобили в Китай са нараснали с 46% през 2009 г., превръщайки страната в най-големият автомобилен пазар в света. Титлата досега се държаше от САЩ, откакто моделът „Т" на Ford излиза на пазара преди един век, информира Bloomberg.

Продажбите на автомобили в Китай са се увеличили до 13.6 млн. броя, според китайската асоциация на автомобилните производители. В САЩ продажбите на автомобили падат с 21% до 10.4 млн., което е най-малкият им брой от 1982 г. насам, според данни на Autodata Corp.

Продажбите на автомобили в Китай нарастват от 1999 г. насам, тъй като икономическият ръст от над 9% годишно повишава потребителските разходи. Пазарът вероятно ще остане по-голям от щатския и през тази година, въпреки че продажбите се забавят през тази година поради ограничение на данъчните намаления, според Booz & Co.

Китайското правителство миналата година намали наполовина данъка при покупка на нов автомобил до 5% и предложи 5 млрд. юана (732 млн. долара) в брой по програма за подмяна на стари автомобили, предпазвайки страната от сриващото се световно търсене. Правителството обяви на 10 декември плановете си да ограничи тези мерки като повиши данъка при закупуване на нови автомобили с обем на двигателя 1.6 литра или по-малък до 7.5%.

Собствениците на автомобили в Китай са били 51 милиона към края на 2008 г., в сравнение с 1 млн. през 1977 г.

Автопроизводители като General Motors Co. и Volkswagen AG насочиха усилията си към нарастващото търсене в Китай, за да компенсират за падащите продажби в САЩ и Европа.

GM, която е най-големият чуждестранен автопроизводител в Китай, обяви на 4 януари, че продажбите й в страната са нараснали с 67% през миналата година до рекордните 1.83 млн. автомобила. Shanghai General Motors Co. е продала 727 620 коли през 2009 г., което представлява ръст от 63%. GM обяви през декември, че ще продаде 1% от Shanghai GM на партньора си SAIC Motor Corp., която е най-големият китайски автопроизводител. Сделката ще е за 84.5 млн. долара, а след сключването й GM ще има 49-процентен дял в компанията.

Ford Motor Co. ще похарчи 490 млн. долара за построяването на трети свои завод в Китай, докато Volkswagen планира да инвестира 4 млрд. евро в страната до 2011 г. Южнокорейската Hyundai възнамерява да построи трети свои завод в Китай, тъй като планира да увеличи производствения си капацитет с 50% до 900 000 автомобила годишно до 2011 г.

В Китай е имало 117 автопроизводители в края на 2008 г., по данни на местната асоциация, което може да доведе до увеличаването на производствения капацитет до ниво надхвърлящо търсенето.

Хенри Форд представя моделът „Т" на Ford през 1908 г. като първият масов автомобил. Моделът е произвеждан в Детройт, който впоследствие става синоним на щатската автомобилна индустрия. GM, която също е базирана в Детройт, пък през години успя да се превърне в най-големият автопроизводител в света.

Оттогава САЩ отстъпва позиции на азиатските компании, които произвеждат по-евтини и по-икономични автомобили. През 2008 г. Toyota Motor Corp. сложи край на 77-годишното царуване на GM като най-големият автопроизводител в света. General Motors Corp. и Chrysler бяха принудени да подадат заявления за фалит, след като най-тежката рецесия от Голямата депресия насам ограничи продажбите на автомобили.