Някои от най-големите компании в света се намират в криза на управлението през последната година, губейки репутация в резултат на скандали.

Докато много корпорации все още не са успели да заслужат доверието на акционерите, то редица бизнеси се радват на висока репутация, подхранена от сериозното отношение към политиките за корпоративна социална отговорност.

"През 2018 г. видяхме ерозия на доверието, като сега компаниите са по-прозрачни и се придържат към спазването на високи етични стандарти“, казва Стефан Хан-Фрифитс, ръководител Репутация в Reputation Institute (RI) - компания за услуги за изграждане на доверие и бизнес управление, предава Forbes.

От 2011 г. RI публикува CR RepTrak - годишно проучване на компаниите с най-добра репутация по отношение на корпоративната отговорност в света.

Тазгодишната класация отчита повишение в общата оценка от 1.6 пункта, което е значителен ръст спрямо миналогодишното понижение от 1.4 пункта.

„Не е задължително компаниите да са направили нещо съвършено различно, а може просто да вършат по-добра работа в предоставянето на причини да вярваме, че имат добри намерения“, казва Хан-Грифитс.

"Компаниите избраха да заложат на едно нещо, което има значение, вместо да се опитват да засегнат всичко, а това води до увеличение на оценките за корпоративна отговорност“, добавя той.

В наши дни корпоративната отговорност е жизненоважна за успеха на бизнеса - толкова, колкото и финансовото представяне. Организациите са възприели много по-внимателен подход в опитите си да спечелят сърцата на потребителите и обществото.

„Това е стратегическа възможност за всеки бизнес в наши дни“, казва Хан-Фрифитс. „Да обясниш на света какво правиш, за да имаш позитивен принос върху обществото по начин, който е уникален за организацията, начин, който може да донесе голяма разлика“, добавя той.

Няма друга компания, която да демонстрира отдадеността си към корпоративната социална отговорност, като Lego. Датският производител на детски играчки се изкачва в тазгодишното подреждане с две места, заемайки челната позиция в класацията.

Основна причина за възхода през тази година са усилията на компанията за спасяване на околната среда.

През миналата година Lego започна да произвежда блокчетата за своя конструктор от полиетилен на растителна основа. Това е само част от плана на компанията да направи всичките си конструктори устойчиви до 2030 г.

Lego иска до 2025 г. да рециклира 100% от отпадъците, отделяни в производството. Датският производител планира да обезпечи 100% от енергията, небходима за бизнеса от възобновяеми източници. За целта Lego инвестира във вятърни ферми в Германия и Великобритания.

"Lego вдигна летвата в ангажирането към това, което ще бъде планетата утре“, казва Хан-Грифитс. „Превърна корпоративната отговорност в приоритет за компанията, като внедрява това във всичко, което прави“, добавя той.

Друга организация, която приоритизира устойчивите бизнес процеси, е Danone.

Хранителният конгломерат с над 100-годишна история може и да е базиран във Франция, но прилага стратегията си за зелен бизнес навсякъде по света. В Аржентина, например, Danone си партнира с неправителствени организации и общини, за изграждането на първия детски център в град Салта.

Центърът помещава диетолози и педиатри, които са на разположение на родителите за съвети и напътствия през първите 1000 дни от живота на децата.

В Нова Зеландия пък компанията се опитва да постигне 100% неутралност по отношение на вредните емисии до 2050 г. За целта са инвестирани 20 млн. долара в завод за преработка на мляко, който намалява вредните емисии въглреоден диоксид с 20 хил. тона годишно.

Източник: Reputation Institute/Forbes

Защо големите компании не признават, че уволняват шефовете си?Компаниите много рядко признават, че изпълнителният директор е бил уволнен

Въпреки че 2019 г. беше по-добра за репутацията на бизнеса по света спрямо 2018 г., повечето компании все още имат дълъг път пред себе си.

За да се подобряват резултатите обаче, трябва всеки служител на тези компании да играе роля в установяването на по-добра репутация и социална отговоност.

"Отдаденост към корпоративната отговорност може да дефинира наследството, което оставя една компания“, добавя Хан-Грифитс.

Методология

За своето проучване, RI са анкетирали над 230 хил. души в 15 страни в периода 1 януари – февруари 2019 г. Компаниите, влизащи в списъка, имат приходи от над 1 млрд. долара, присъствие във всички страни, където са проведени анкетите, както и разпознаваемост на отделните пазари сред поне 20% от потребителите.