Световната криза ще съкрати продажбите на луксозни предмети - от дизайнерски дрехи до бижута - с 10% през тази година до 201 млрд. долара, прогнозира най-големият изследовател на пазара на луксозни изделия Bain & Company.

По-рано консултантската компания, специализирала се в нишата предмети за "най-богатите", смяташе, че милиардерите ще "озаптят" своята потребителска активност в диапазона 2-7% след много години на растеж, съобщава агенция "Новости".

Световният пазар на предмети haut couture през последните десетилетия се разрастваше с 25-35% годишно, до голяма степен благодарение на руснаците и новите капиталисти от Китай, Индия и Бразилия, които бяха най-добрите клиенти за елитни дрехи и аксесоари.

Първи на фона на рецесията започнаха да пестят от разкош японците, техният пример беше последван от американците и европейците. На улицата на бутиците - Пето авеню в Ню Йорк - днес привличат клиентите с намаления.

Американците възнамеряват да свият разходите за луксозни търговски марки повече от всички други нации - с 15% през тази година, очакват експертите. През миналата есен европейските модни къщи - Chanel, Versace, Christian Louboutin и Chloe намалиха цените в САЩ с 8-10%, мотивирайки тази стъпка с поскъпването на долара спрямо еврото. Това беше исторически прецедент от времето на Втората световна война /1939-1945г./.

През всичките тези години цените на луксозните стоки са вървели само в една посока - нагоре. САЩ, Япония и Европа формират 80% от пазара на стоки за най-богатите.

Но в света ще останат острови на благоденствие за любителите на разкош - Китай, както се очаква, ще увеличи със 7% потреблението, а арабските страни - с 2%.

Източник: БГНЕС