Лоши новини от Китай за производителите на електрически коли
Лоши новини долетяха от Китай за прозиводителите на електрически автомобили.
Китайското правителство обмисля допълнително свиване на субсидиите за придобиване на електрическо визило, което може да провокира пропадане на този пазар, разкриват източници на Bloomberg.
Регулаторите на най-големия пазар за електрически коли в света вече са обсъждали предложението, но засега изчакват, тъй като искат да видят дали вече съществуващият спад в продажбите на е-коли ще продължи и през идните месеци, посочват източници, пожелали анонимност, тъй като разговорите са поверителни.
Планът включва свиване на субсидиите, предназначени за потребители, купуващи електрически коли от следващата година, но обсъжданията все още се намират на ранен етап, така че засега няма гаранция, че намаляването на помощта от държавата ще бъде намалена, разкриват два източника на изданието.
Китай, който започна да субсидира покупките на е-автомобили през 2009 г., за да промотира индустрията на родния си пазар, започна плавно да свива тази държавна помощ, провокирайки производителите да се конкурират за вниманието на потребителите помежду си.
Всичко вървеше по план, докато не беше въведено последното свиване на тези субсидии, което провокира за първи път продължителен спад в продажбите на електрически возила в Китай. Това се случи в момент, в който целият автомобилен сектор в страната отчита спад в продажбите.
Спадът в Китай автоматично се отрази и на глобалния сектор за е-коли, тъй като страната оформя около половината от продажбите на електрически автомобили в света.
Китайските власти са критикувани, че държавната помощ в този сектор помага за надуването на балон, тъй като множество стартъпи за е-коли се появиха в резултат на политиката на стимули.
Цялата ситуация създава дилема – ако стимулите бъдат премахнати с прекално бърза скорост, това може да възпрепятства плановете на Китай да бъде водеща страна в света в прехода от изкопаеми горива към възобновяеми такива.
Китай счита електрическите коли за стратегически сектор, като си поставя за цел до 2035 г. цели 60% от продажбите на нови автомобили да бъдат в този сегмент, разкриват източници, запознати с плановете.
Въпреки че Китай обяви още преди четири години, че плавно ще елиминира субсидиите за нови електрически коли след 2020 г., детайлите около плана не са ясни, а властите са демонстрирали и преди, че невинаги се придържат към първоначално обявените си намерения.
Законодателите бяха изненадани от продължителния спад в продажбата на коли, провокиран от последното свиване на субсидиите през юни тази година, възбуждайки дебати дали ново намаление няма да окаже твърде негативни последствия за автомобилните прозиводители, посочват източниците на Bloomberg.
Последното намаляване на субсидиите влезе в сила през юни, като правителството ограничи наполовина помощта за купуване на нова е-кола, която достигаше до 50 хил. юана (7 165 долара) преди промените.
Продажбите на нови е-коли в Китай започнаха да падат през юли, като досега не са спрели низходящия си ход. Китайските топ производители на е-автомобили намалиха прогнозите си за печалба, а анализаторите започнаха да спорят дали компанията NIO, определяна за китайската Tesla, изобщо ще оцелее.
Подкрепената от Уорън Бъфет BYD Co. - най-големият китайски производител на нови електрически возила, отчете през миналия месец спад от 89% в приходите за третото тримесечие, предупреждавайки, че печалбата за тази година може да падне с 43%.
BAIC BluePark New Energy Technologu Co. също обнови прогнозата си за тази година, предвиждайки загуба.
Субсидиите играят важна роля на пазара на електрически коли, правейки тези превозни средства по-достъпни за потребителите. Актуалните данни за размера на тази държавна помощ не са налични, но през миналия месец китайското правителство разкри, че е отпуснало субсидии на компаниите за е-коли в размер на 22 млрд. юана (3.1 млрд. долара по настоящ курс) през 2017 г.
Някои общини предлагат също така допълнителна помощ по това перо.
Според анализатори от Sanford C. Bernstein обаче, свиването на държавната помощ навярно няма да удари китайските прозиводители на е-возила, тъй като търсенето в дългосрочен план ще бъде налично.
Американската компания Tesla вече привършва с работата си по своя завод в близост до Шанхай, като се готви да стартира производство на територията на Китай по-късно през тази година. Гиганти, като Daimler AG и BMW AG, също планират да пуснат нови модели електрически автомобили.
China’s Passenger Car Association обяви в края на миналата седмица, че продажбите на нови електрически коли в страната намаляват за четвърти пореден месец, падайки с 45% през октомври.
Свиването на субсидиите прави по-трудно убеждаването на потребителите, че си струва да се закупи е-кола на по-висока цена спрямо автомобилите с двигатели с вътрешно горене.
Спадът в продажбите като цяло на пазара на автомобили в Китай също продължава, като продажбите на седани, спортни коли, миниванове и многофункционалните превозни средства намаляват за 16-и път през последните 17 месеца.
Някои компании се справят със ситуацията по-добре от други, като японската Honda Motor Co. Продажбите на премум марки скачат с 14% през миналия месец, докато тези на Volvo Cars нарасват с 27%.