В продължение на десетилетия Сингапур и Хонконг властват на пазара като ключови транзитни центрове, свързващи пътниците в Азия с останалата част от света. В момента обаче готвените инвестиции в размер на 1 трлн. долара в летищата по света заплашават да нарушат статуквото.

Близо половината от тези пари ще бъдат похарчени за обновяване или построяване на нови петища в Азия, според базирания в Сидни CAPA Centre for Aviation estimates.

В Пекин през 2019 г. се очаква да отвори ново летище на стойност 12.9 млрд. долара, което ще превърне столицата на Китай в един от най-големите авиационни центрове в света. Летище Суварнабхуми в Банкок ще бъде обновено с 3.5 млрд. долара до 2021 г., като това включва и построяването на трета писта. Южнокорейското Инчеон ще похарчи 5 трлн. вона (4.5 млрд. долара) за построяването на втори терминал.

Като част от усилията да не изостава сингапурското летище Чанги през този месец представи проект за четвърти терминал на стойност 950 млн. долара. В същото време Хонконг планира да запълни част от Южнокитайско море, за да създаде място за трета писта като целият проект ще струва 18 млрд. долара.

“Това е съзтезание между глобални хъбове,” казва пред Bloomberg Тобьорн Карлсон, от Korn Ferry International в Сингапур. “Въпросът е кои ще са големите победители.”

Според проучване на CAPA, публикувано на 20 юли, в момента около 255 млрд. долара са заделени за построяването на нови летища по света. Други 845 млрд. долара ще бъдат похарчени за обновявания като построяване на допълнителни писти и терминали. Строителните дейности по всичките тези проекти продължават до 2069 г., според CAPA.

Новите летища в Азия ще глътнат над 125 млрд. долара в сравнение с едва 3.6 млрд. долара за нови летища в САЩ и Канада, твърдят от CAPA.

Всичко това е криза на идентичността, която предстои за Хонконг и Сингапур. В последните години Cathay Pacific Airways Ltd. и Singapore Airlines Ltd. направиха сериозни имена във въздушния транспорт.

Превозвачите в континентален Китай като като China Southern Airlines Co. транспортират толкова много пасажери, които летят за първи път, че летателните власти планират да създадат клъстър от мегалетища, който почти ще може да се вижда от Хонконг. China Southern, Hainan Airlines Holding Co. и Chengdu Airlines Co. откриха нови линии от второсртепенни и третостепенни китайски градове с директни полети до САЩ и Европа, заобикаляйки Хонконг.

“Те имат потенциала да пренасочат пътникопотока,” според Карлсон.

China Southern, един от трите основни държавни превозвачи, иска да превърне основната си база на летището Баюн в Гуанджоу, което се намира на по-малко от 150 км. от Хонконг, в основния китайски хъб за трансфери до Австралия и Югоизточна Азия, обявиха от компанията през май.

Китай планира да построи клъстър от летища около Шенжен, което е още по-близо до Хонконг, както и да направи същото около Пекин и Шанхай.

До 2036 г. пътникопокът по вътрешни полети в Китай ще е нараснал четворно до 1.6 милиарда пътници, или 1.3 полета на човек на година, според Airbus SE.

Отговорът на Хонконг? Да бетонира част от крайбрежието с площ по-голяма от тази на Сентрал парк в Ню Йорк. След това да построи 3.8-километрова писта и пътнически терминал. След което да изгради 2.6-километрова транспорта връзка за очакваните 30 милиона нови пътници със съществуващите вече терминали.

Международното летище на Хонконг миналата година почти достигна пълния си капацитет, като през него преминаха 71 милиона пътници. Проектът за доразработването му е толкова голям, че властите искат по между 70 и 180 хонконгски долара от всеки пътник излитащ от Хонконг, с което да се подпомогне строителството. Таксите за паркиране и приземяване за авиокомпаниите пък са се увиличили в някои случаи с 27%.

Инфраструктурата и капацитетът сами по себе си не гарантират успех. Вече не всички авиокомпании искат да използват специалните гишета за чекин в Хонконг, имиграционните гейтовете на самообслужване не работят, ако няма достатъчно персонал, който да ги следи, а опашките са дълги, защото системата за сигурност не може да проверява чантите на пътниците достатъчно бързо, казва Уил Хортън от CAPA.

На летище Чанги новият четвърти терминал се очаква да отвори врати до края на годината. На него ще има десетки автоматизирани гишета за чекин и багаж. Чанги ще бъде първото летище в света, което ще използва временни скенери, което означава, че пътниците няма да се налага да вадят лаптоппите от чантите си, за да бъда сканирани.

Новият терминал ще увеличи общия капацитет на летището от 66 на 82 милиона души. Миналата година през летището са преминали рекордните 58.7 милиона пасажери. Сингапур вече работи и изграждането на трета писта и пети терминал, които ще бъдат завършени преди 2030 г.

На уебсайта за предложената трета писта на летището в Хонконг проектът е описан като “спешен” с цел запазването на статута на международен хъб на летището. Там се посочва засилващата се конкуренция от страна на летищата в Сингапур, Сеул и Шенжен, както и от страна на Гунаджоу и Шанхай, които смятат да имат по пет писти.

Когато сава въпрос за добавяне на капацитет и дестинации, подходящият момент е от огромно значение.

“Предизвикателството е да ги създадеш достатъчно рано, за да не ограничаваш растежа, но не толкова рано, че растежът да не може да покрива разходи по използването им,” казва Карлсон.